Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Hvad er internationalisering
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Socialisation og identitet
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Selvopfattelse.. STIGMA
Kommunikation / it.
Hvad render vi rundt og laver?
Sociologi – Individ og samfund
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediesociologi 9.1 Pierre Bourdieu om journalistikkens felt
Kommunikation mellem mennesker
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Globalisering.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Økonomien i et internationalt perspektiv
Statens frivillighedspolitik
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Lærerprofessionen.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det senmoderne samfund
Børn og pædagoger i en digital verden
Det senmoderne samfund
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Introduktion til liberalisme
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Det globale mediebillede
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Økonomisk globalisering
Internettet og promotionparametrene Salgsmål, imagemål og informationsmål.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Pædagogens univers.
Nyheds-mediernes historie
We-Are. Konceptets Dogmer Gruppefællesskab frem for individer Formidle følelser og oplevelser Mobile medier Audiovisuelt.
Teorier om medier og menings-dannelse
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Ungdomsliv.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Idegrundlag og målsætninger
Præsentationens transcript:

Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund Indhold: Hvad er et medie? Medierne og globaliseringen Synspunkter på mediernes indtog i livsverdenen Teorier om mediernes påvirkning

Hvad er et massemedie? Medier: mellemled mellem fx mennesker og institutioner eller mellem forskellige grupper af mennesker Massemedie: medier, der har massen, det vil sige en stor menneskegruppe som målgruppe

Det globale mediebillede Medierne i tidligere samfund Lokale medier videregav lokal viden Tidligere var folks viden mere lokalt baseret I det traditionelle samfund var aktiviteter ofte knyttet sammen i tid og rum Medierne i dag Massemedierne gør informationen uafhængig af tid og rum Konsekvens: refleksivitet og aftraditionalisering gennem medierne

Mediernes koncentration Et træk ved medierne er en stigende koncentration i store medieselskaber Eksempelvis News Corporation ved Rupert Murdoch, AOL Time Warner, men også de politiske forskelle mellem Fox News og CNN, eller TV2 og Danmarks Radio

Positive Konsekvenser af globale massemedier Massemedierne rykker mennesker tættere på hinanden og skaber en øget forståelse ml. folkeslag og kulturer Informationer demokratiseres, fordi flere har adgang Større refleksion og statuskritik i samfundet Større konkurrence fra globale medieselskaber på kvalitet og pris

Negative konsekvenser Kunstige fællesskaber (illusion om fælles erfaringer) Overfladisk og upersonlig kommunikation øges Øget kommercialisering og banal underholdning Kulturimperialisme fra særligt vesten Fri konkurrence en illusion. Få globale medieselskaber ødelægger et pluraliseret mediebillede.

Laswells massemedieanalyse Hvem: Institutionsanalyse (afsender) eksempelvis forskellen på Jyllands-Posten og Politiken Siger hvad? I hvilken kanal: Budskabet: Hvad bliver der sagt: Eksempelvis fokus på (spin, indhold og mediegenre, vinklinger i medierne, diskursanalyser) Til hvem? Med hvilken effekt?: Modtageranalyser (kultur, køn, socialgrupper), effektanalyser (hvordan virker eksempelvis kampagner på forbrug og holdninger)

Mediernes effekter Kanyleteorien To-trinshypotesen Referencemodellen Kanyleteorien: Direkte påvirkning fra afsender til modtager To-trinshypotesen: Kommunikationen foregår i to trin: 1. fra medie til opinionsleder, og 2. fra opinionsleder til brede modtagergruppe Referencemodellen: Modtagernes samlede sociale netværk bruges til at bearbejde mediebudskaber og afprøve holdninger.

Reklamemedierne indtager vores livsverden

Eks.: Carlsbergs ”Vores øl” Case: Privat ”drenge-røv” gøres til et spørgsmål om at drikke Carlsberg øl. Derved inkluderes Carlsberg-produktet i en drenge-livsverden der i forvejen handler om fodbold, øl, grillmad, platte vitser. Skyldes: Massemedierne (systemet) må hele tiden udvide deres områder for kommunikation Øget ønske om at gøre kommunikation nært –pga kommercielle interesser Konsekvenser: Intet er helligt for systemet Sammenblanding af system: (produktet Carlsberg) og livsverden (øl og drengekultur) skaber forvirring og identitetskrise: Problemstilling: Hvad er menneskeskabt og hvad er medieskabt?

Teorier om mediernes påvirkning Tre hovedopfattelser af mediernes påvirkning på unges opfattelse af samfundet og dem selv: Teori 1. Mediet blot et redskab for nye sociale relationer Teori 2: Medierne skaber holdningsløse individer. Mangel på kontrol af rigtigt og forkert Teori 3. Massemedierne skaber nye gode kulturelle fællesskaber. Skaber orden i en kaotisk verden