Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne
Advertisements

Samarbejde bedrift-lærling-skole VVS
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Svend Gønge-skolens værdier...
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Set i forældreperspektiv
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
TPG handleplans-skema
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Hold fast, hold ud eller hold igen
Naja Marie Aidt Bavian.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Mindfulness og mental sundhed
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Sundhedsfremme i skolehaver?
 ForrigeForfra X LukNæste  Vis igen Du er her: Niveau 1 - Trin 1 - Opgaven - Indledning Først skal du… Først skal du lige arrangere vinduerne, så de.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Relationskompetence – hvad er det?
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Forudsætninger for en god samtale
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
Indbydelse SFO Bakkeskolens forældreråd indbyder hermed til det årlige forældremøde for alle forældre i SFO Tirsdag d kl Mødet foregår.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den koordinerede ungeindsats
Børn og voksnes rettigheder.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Det er lysten, der skal drive værket… der skal drive værket… Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet
Sundhedspædagogik og kommunikation
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
|
Bilag 4 Unge og mentorroller.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Simulering af binomialforsøg
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot

Det meget generelle billede Gode barndomme Den bedste investering Videnssamfundet og uddannelsessystemet KL Ungespot

Ungdomsidentitet Individualisering Selvcentrering Egen identitetsudvikling Men er det nu helt rigtigt eller er der nye tendenser? KL Ungespot

Tre typer unge Charterturisten –Klar arbejdsorientering –Afklarethed og målretning –Voksen- og familieliv –Noemi Katznelson og Mette Pless / undersøgelse om udskoling

KL Ungespot Tre typer unge Den rygsækrejsende –Uddannelsen er et mål i sig selv –Eksistentiel udforskning –Ungdommelig frihed

KL Ungespot Tre typer unge Vagabonden –Svært ved at vælge retning –Præget af nederlagsoplevelser og mangel på selvtillid –Meget risikobevidste

Hvem klarer sig godt? Tre typer: Charterturisten Den Rygsækrejsende Vagabonden Vagabonderne klarer sig dårligt KL Ungespot

Nogle store problemer Literacy Numeracy Men Der er mange uerkendte ressourcer De skal udfoldes og det er en udfordring KL Ungespot

Kan der gøres noget tidligt? Ordblindhed kan spottes ret tidligt Men skolen skal være udfordrende og givende for mange forskellige slags Den omvendte læringspyramide KL Ungespot

Dårlig i skolen og god derefter Det er aldrig for sent Der er mange erfaringer med at komme bagefter Ideen og idealet om livslang læring KL Ungespot

Den gode skole Giver identitet og læring Giver perspektiv og mening Giver forudsætninger Giver lyst Giver samspil mellem viden og følelse ”Learning the game way” KL Ungespot

Der skal mange former til Der er ikke én skole for alle Der er problemer med det skolastiske Der er mange former for skole – folkeskole – rideskole – køreskole – balletskole – fægteskole KL Ungespot

Skolesystemet Komplekst Måske ukoordineret For lidt samarbejde – samspil og ledelse For lidt åbent – dvs. lukket om én model McKinsey-historien og det finske skolesystem Den enkelte skal ses og organisationen skal udvikles KL Ungespot