Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot
Det meget generelle billede Gode barndomme Den bedste investering Videnssamfundet og uddannelsessystemet KL Ungespot
Ungdomsidentitet Individualisering Selvcentrering Egen identitetsudvikling Men er det nu helt rigtigt eller er der nye tendenser? KL Ungespot
Tre typer unge Charterturisten –Klar arbejdsorientering –Afklarethed og målretning –Voksen- og familieliv –Noemi Katznelson og Mette Pless / undersøgelse om udskoling
KL Ungespot Tre typer unge Den rygsækrejsende –Uddannelsen er et mål i sig selv –Eksistentiel udforskning –Ungdommelig frihed
KL Ungespot Tre typer unge Vagabonden –Svært ved at vælge retning –Præget af nederlagsoplevelser og mangel på selvtillid –Meget risikobevidste
Hvem klarer sig godt? Tre typer: Charterturisten Den Rygsækrejsende Vagabonden Vagabonderne klarer sig dårligt KL Ungespot
Nogle store problemer Literacy Numeracy Men Der er mange uerkendte ressourcer De skal udfoldes og det er en udfordring KL Ungespot
Kan der gøres noget tidligt? Ordblindhed kan spottes ret tidligt Men skolen skal være udfordrende og givende for mange forskellige slags Den omvendte læringspyramide KL Ungespot
Dårlig i skolen og god derefter Det er aldrig for sent Der er mange erfaringer med at komme bagefter Ideen og idealet om livslang læring KL Ungespot
Den gode skole Giver identitet og læring Giver perspektiv og mening Giver forudsætninger Giver lyst Giver samspil mellem viden og følelse ”Learning the game way” KL Ungespot
Der skal mange former til Der er ikke én skole for alle Der er problemer med det skolastiske Der er mange former for skole – folkeskole – rideskole – køreskole – balletskole – fægteskole KL Ungespot
Skolesystemet Komplekst Måske ukoordineret For lidt samarbejde – samspil og ledelse For lidt åbent – dvs. lukket om én model McKinsey-historien og det finske skolesystem Den enkelte skal ses og organisationen skal udvikles KL Ungespot