Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Strategi som forandrings- skabende dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar Klaus Majgaard.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Den inkluderende skole
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen v. Sundhedskonsulent Ann Møller Gram Sundhedsafdelingen Tønder kommune.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Opsamling: Lokale kulturstrategier i spændingen mellem mangfoldighed og fællesskab Kulturkonferencen 2010 Vejle marts Klaus Majgaard.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens museumslandskab: Fokus, fornyelse og modet til at være unik Kulturarvsstyrelsens museumsmøde Nyborg 10. maj 2010 Klaus Majgaard.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Gadeplansarbejdet i Køge Børne- og Ungeforvaltningen / SSP FEB Jesper Snitgaard.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Præsentation af UngiAarhus
Præsentation af UngiAarhus
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

Etiske & eksistentielle Hovedopgaven Strategisk-pædagogisk opgave At udvikle læringsmiljøer, som giver alle børn og unge muligheder for at udvikle kompetencer som deltagere i et videns- og innovationssamfund Faglige Relationelle & innovative Kompetencer

Mere fokus på børnenes liv, mindre på institutionerne og forvaltningsapparatet

Læringsmiljøernes progression: Fra nærhed til netværk

Behov for nærhed, tryghed og lokalsamfundstilknytning Ny børneskole: Integration med dagtilbud og fritidsliv Børnekultur Fokus på brede kompetencer/ chancelighed Behov for nye deltagelses- og netværksmuligheder Ny overbygning: Linjer/valgfagspakker Ungdomskultur Ny afgangsprøve Overgang til ungdomsudd. DagtilbudSkoleUngdomsudd. BørnemiljøerUngemiljøer

Institution og lokalsamfund Bevægelsen udad: Dagtilbud, skoler og klubber skal drage ud og omgivelsernes læringsrum, f.eks. –Naturen –Kulturskolerne –Folkebibliotekerne Bevægelsen indad: Dagtilbud, skoler og klubber skal invitere omverdenen ind som entreprenører i udviklingen af læringsmiljøer: –Folkebiblioteket i samarbejde med pædagogiske læringscentre –Ungdomsskolen som udvikler af ungemiljøer –Familierådgivningen som fremskudt forpost i forebyggelse

Bibliotekernes muligheder Bibliotekerne som laboratorier for brug af informations- og læringsmedier Biblioteket som ”kamæleon”, der tager farve af omgivelserne – som medborgercentre, profilbiblioteker og idébutikker Bibliotekerne som brobyggere mellem aldergrupper og kulturer

Børn og unge i udsatte positioner Bremse tendensen til eksklusion og segregering Udvikle læringsmiljøer, som rækker ud, og som kan imødekomme forskellige behov for strukturer, læringsstile og støtte Specialressourcerne tæt på og bragt i spil i de lokale læringsmiljøer – segregering må ikke være en betingelse for adgang til særlig hjælp!

Tværfaglighedens udfordringer Brug for lokalmiljøer med mere fælles ledelse: –Nye ledelseskollegier organiseringer af dagtilbud, skoler, klubber og lokale kulturtilbud Brug for, at specialressourcer gøres tilgængelige i det lokale samarbejde: –Decentralisering af budgetter, konsultativ og forebyggende indsats Brug for stærk faglighed og specialisering som forudsætning for understøttelse af tværfaglige, lokale fællesskaber –Brug for viden og præcision i de lokale indsatser