ESRB og marketing –Salg og damage control
ESRBs historie ESRB er etableret af spilindustrien ligesom MPAA for filmindustrien ESA blev skabt efter Mortal Kombat og Night Trap skabte r ø re for sit indhold i ’ 93/ ’ 94 Instansen er prim æ rt et v æ rn mod kritik og regeringsindblanding
Rating og indhold EC – early childhood E – everyone E10+ T – Teen M – Mature (17) AO – Adults only (18) RP – præ-udgivelse
Juridiske konsekvenser Hidtil er der intet bevis på skadelig effekt Obscenity vs. Conditioning i first ammendment (free speech) Resultater af retssager: –Spil har ret til ytringsfrihed –Sex er triggeren for obscenity –Det skal bevises at spil er skadelige
Missionen med marketing Marketing søger at: –Gøre et brand mest muligt succesfuld –Udgive spil på bedst mulige tidspunkter –Have bedst muligt materiale til rådighed Koordinering mellem produktion og marketing Ethvert spil bør have en tydelig punch line
Samarbejde I samarbejde bør man etablere: –hvad der gør spillet unikt –hvad de to afdelingers mål er og hvordan de kan passe sammen –hvordan titlen hypes og sælges Produktionen bør spille tidlige builds med marketing og forklare spillet og relevante termer
Pressehåndtering Lav en bank med screenshots Deltag aldrig i et spontant interview Tal positivt Vær ærlig Forbered en walkthrough til journalister Lav en demo som er kort, præcis og som har en hook