Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
IS-kurven- Hældning og beliggenhed
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 24 DØR konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 0.Evaluering af projektforløbet 1.Økonomiske nyheder. 2.Repetitionsspørgsmål 3.Dagens.
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Directorate-General Communication European Commission Finanskrisen og EU’s reaktion LO’s konference Jan Høst Schmidt, Repræsentationschef Europa-Kommissionens.
Præsentationens transcript:

Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik 0. Hjemmeopgave på net – aflevering d. 6.1.09 Økonomiske nyheder Repetition Dagens pensum Opgave Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Næste lektion Ifølge en urealistisk og forældet model, jeg prøver at gøre mere realistisk

1. Økonomiske nyheder 1. EU har lige vedtaget, at man nu må købe lidt over 3200 kr. skattefrit i USA mod før ca. 1300 kr.: - hvorfor er det EU, der beslutter det? - hvad er det udtryk for? Protektionisme eller liberalisering?

1. Økonomiske nyheder 2. Ifølge Løkke Rasmussen skal vi ’arbejde for, at den høje danske rente kommer ned på europæisk niveau’. Hvad mener han med det? Den eneste forklaring han selv giver er: ’Vi skal føre en ansvarlig økonomisk politik’. Kan I forklare det for mig?

1. Økonomiske nyheder 3. Så er vismandsrapporten landet. Med: Alvorlige regnefejl = ændring af politikanbefaling (øget jobfradrag) Undervurdering af ledighed indenfor bygge- og anlæg (hvorfor?) Forudsigelse om recession i mindst 2 år pga. kombinationen af kriser… Forudsigelige politiske reaktioner…

1. Økonomiske nyheder 4. Ikke kun vismænd tager fejl. ’I 97 pct. af tilfældene formåede økonomerne ikke at forudse den økonomiske nedtur et år senere, og mange formåede end ikke at forudse recessioner, der indtraf blot to måneder senere…. Når en økonom en sjælden gang forudser en recession, bliver dybden af krisen i betydelig grad undervurderet’

1. Økonomiske nyheder Hvorfor?: ’moderne økonomisk teori overdreven optimistisk. De økonomiske modeller bygger på, at den nærmeste fremtid sandsynligvis vil ligne den seneste udvikling’. (IMF) ’man ser frem ved at se i et bakspejl’ (Jan Holm Ingeman, AAU-økonom)

1. Økonomiske nyheder hvad kan vi så lære af det? Keynes: ’Formålet er ikke at skabe en… metode… som kan give ufejlbarlige svar, men at få skabt en organiseret og velordnet metode’ - bedre at være ’vaguely right than exactly wrong’

1. Økonomiske nyheder Og så faldt ledigheden omsider i Danmark – fra 1,6 til 1,7 % ! - Vismændene frygter ledighed på op til 120.000. - "Det er dermed mest et spørgsmål om, hvor lang og dyb krisen bliver." (Bocian, Danske Bank – professionel feel-good økonom!)

1. Økonomiske nyheder Og Tyskland vil kun lempe finanspolitikken 0,5 % (ikke 1,5 % som aftalt) og den tyske økonomi-ministeren udtaler: ’Vi kan kun håbe, at de initiativer der tages i andre lande… vil hjælpe vores eksportøkonomi…’ Manglende solidaritet men også kortsynet ligger lige på læben…

2. Repetition Hvad er likviditetsfælden? (Ros til jer!). At man ikke kan ændre på renten (?) – uanset hvor meget man ændrer på pengemængden… (obligationsrenten?) Men NB sætter jo bare den korte rente ned? => glem likviditetsfælden – ikke eksamensstof Japan-eksemplet? Manglende reaktion på lav rente – ikke det samme som likviditetsfælde

2. Repetition Nationalbanken beslutter at udvide pengemængden med 10 mia. kr. Hvordan påvirker det den korte rente? Hvordan påvirker det den lange rente? 3. Den korte rente øges med 2 %. Hvad sker der med den lange rente?

2. Repetition Den lange rente stiger 2 %. Hvad sker der med den korte rente? Hvorfor fokuserer lærebogen på den korte rente? Hvad sker der med efterspørgslen ifølge teorien, når den korte rente sænkes? (og hvorfor?)

3. Dagens pensum-ISLM I skal ikke kunne udlede ISLM-kurven fra bunden af – kun ved oecon-specialer Men I skal kunne anvende ISLM – især hvis I bruger det i jeres projekter Så spørger jeg direkte til det til eksamen (og så kan I det erfaringsmæssigt også)

3. Dagens pensum Men alle skal forstå de bagvedliggende økonomisk-politiske sammenhænge Dvs. jeg ’hører jer ikke’ i ISLM ISLM – i dette kapitel for en lukket økonomi (hvordan kan man se det?)

3. Dagens pensum Hvad er IS-kurven? I = S, er en identitet (gælder altid) og her ligevægtsbetingelse – udbuddet lig efterspørgslen (ligevægt) IS- kurven viser forskellige mulige ligevægte på varemarkedet ved forskellige renter (r) og indkomster (Y)

3. Dagens pensum Aflæses i ’tidligere’ figurer r1 => I1 => AE1 => Y1 til en given rente svarer et bestemt investerings-, efterspørgsels- og indkomstniveau IS-figuren læses: jo lavere rente, jo større I og jo større Y Dvs. fra y-akse til x-akse

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 2. Hvad er LM-kurven? L(iquidity demand)=M(oney supply) kurven Viser forskellige mulige ligevægte på pengemarkedet ved forskellige renter (r) og indkomster (Y)

3. Dagens pensum Når Y ↑ => MD ↑ (=L) => r ↑ Når efterspørgslen efter en given pengemængde MS stiger => prisen ↑ = renten ↑ Antagelse om en konstant pengemængde (MS ligger fast i figur 4)

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum Derfor skal LM-kurven læses på følgende vis: Når Y ↑ => r ↑, fordi en højere Y vil kræve flere penge. De udbydes ikke => højere rente Dvs. læses fra x-aksen til y-aksen (forvirrende)

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 3. Hvad er ISLM? Såvel IS som LM kurven er i diagrammer med r og Y ud af akserne Derfor kan kurverne plottes ind i samme figur Fokuser på ligevægte = glem X-slangen Hvor IS = LM er der samtidig ligevægt på penge- og varemarkedet

3. Dagens pensum Glem x

3. Dagens pensum 4. Hvad kan man bruge ISLM-systemet til? Til at diskutere, hvad der sker med skift i IS og LM hver for sig og samtidig skift i IS: finanspolitik = øger/mindsker efterspørgslen pengepolitik = hæver/sænker renten => LM-kurven flytter sig. I påvirkes og dermed Y.

3. Dagens pensum Pengepolitik omvendt af bogen Bogen: pengepolitik = pengemængde-ændringer => renteændringer I stedet: Glem pengemængden… Men husk: NB sætter den korte rente => ændringer af L og M…

3. Dagens pensum 5. Hvad sker der, når der føres en ekspansiv finanspolitik? Efterspørgslen øges i samfundet – i dette tilfælde ved at øge de offentlige udgifter Hvordan kan man øge de offentlige udgifter? Herved skubbes IS-kurven opad til højre => (ifølge modellen): Højere indkomst Højere rente

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 6. Hvad siger ISLM om penge- og finanspolitikkens muligheder og problemer i virkeligheden? Ekspansiv finanspolitik øger efterspørgslen og dermed indkomsten. Ekspansiv pengepolitik (= lavere rente) kan få de private investeringer og dermed efterspørgslen og indkomsten til at stige.

3. Dagens pensum Hvis man kombinerer en ekspansiv finanspolitik og pengepolitik => større effekt At penge- og finanspolitik kan trække i hver sin retning (den ene lemper, og den andre strammer) => Ofte behov for en koordinering af finans- og pengepolitikken

3. Dagens pensum Check-spørgsmål: Sker den koordinering i dag i Danmark? Sker den i Euro-land?

3. Dagens pensum 7. Hvorfor stiger renten, når der føres ekspansiv finanspolitik ifølge modellen? Renteeffekten = finansiel crowding out af en del af den finanspolitiske effekt Men hvad hvis LM ikke konstant, men giver sig (er elastisk)? => Større finanspolitisk effekt. Empiri (virkeligheden): Fører en ekspansiv finanspolitik til højere renter?

4. Opgave I øvelsesbogen: Opgave 4, p. 58

5. Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Hvad er ekspansiv finans- og pengepolitik, og hvilke konsekvenser har de? (Og kan du udtrykke det grafisk?) Hvordan kan pengepolitikken modvirke finanspolitikken? I hvilke situationer er der behov for at koordinere finans- og pengepolitik?

6. Næste lektion Finans- og pengepolitik i åben økonomi. Læs både kapitel 30 og 31. I kapitel 30 fokuser på at forstå specielt betalingsbalancens løbende poster. Kapitel 31 vigtigst. Fokuser på hvad det betyder for finans- og pengepolitikkens effektivitet, at økonomien er åben (hvad er en åben økonomi?).