Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Måske er I gode venner i et år,
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Selvejende institutioner i Danmark
Kompressionsarbejdet på Bornholm
Måske er I bedste venner i et år,
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde.
IS-Strategi.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
At omsætte hjælp til selvhjælp til praksis i hjemmeplejen
Ved rådmand, Dorthe Laustsen
Fortællinger fra kanten
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
22. september 2008 i Landstingssalen, Christiansborg Direktør Bjarne Hastrup Ældre Sagen Den gode genoptræning.
Afdelingsleder Morten Freil
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
Statens frivillighedspolitik
Omgangstone og kollegialitet
Dan Zielke og 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Frederiksberg Ældreråd
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Nye ældre – nye muligheder
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Hvad er offentligt og hemmeligt i Danmark
Det frie Gymnasium Fra skolens vedtægter: Skolen skal drives på en sådan måde, at den enkelte får størst mulig indflydelse på sin egen situation.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Tommy Engedal Kronborg
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
GPS til demente borgere
Kommunernes udfordringer på sundheds- og plejeområdet v/ Borgmester Arne Boelt, Hjørring Kommune.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Grundliggende principper
Fra visitator til borgerkonsulent
Politisk tilrettelæggelse af plejeboligens rammer og det gode liv for svækkede ældre Ulla Skjødt 19. marts FFSK.
Præsentationens transcript:

Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg

Kvalitet – hvad er det? Og for hvem?Ældre/bruger (Hjemmehjælpsmodtagere og beboere i plejebolig) Frontpersonale /leverandør (Hjemmehjælpere og personale i plejebolig) (Visitatorer) Myndighed/ bestiller

Den kvalitative del Hvad var formålet? –Afdække kvalitetsopfattelser –Afdække kvalitetsopfattelser, set som institutionalisering af idealer og diskurser om kvalitet i ældreplejen Hvordan? –Individuelle- og fokusgruppeinterview

Hvad var formålet? sammenhæng mellem kvalitetsopfattelser og hverdagspraksis –Belyse sammenhæng mellem kvalitetsopfattelser og hverdagspraksis i udførelsen af hjælpen i plejeboligen Hvordan? –Observationsstudier –Observationsstudier af frontpersonalets arbejdsgange og –processer

Hvorhenne? –Bogense, Kalundborg, Søllerød og Århus Hvorfor? –Geografi, befolkningsstørrelse og organisering af hjemmehjælpen (privat/offentlig leverandør)

KvalitetsopfattelserÆldrePlejepersonale Visitatorer

Ældre Væsentlige forskelle mellem hjemmehjælpsmodtagere og plejeboligbeboere Tid og kontinuitet er dog gennemgående, og vigtige kvalitetsdimensioner for begge brugergrupper.

Hjemmehjælpsmodtagerne For lidt tid – fortrinsvis til rengøring ”Får jeg de afsatte minutter?” ”Hvornår kommer jeg ud af min seng?” Tid til en snak – omstilling fra praktisk funktionsorientering Hjælp-til-selvhjælp og forskellige tempi Kontinuitet – kendskab til mine behov Tilfældige behovsvurderinger?

Fleksibilitet og indflydelse: ”Jeg kan godt lide at man bliver regnet for noget. Man er ikke bare sådan en der sidder...et nummer. Man bliver respekteret.” Omfatter rengøring kun hvad der er ”under hoftehøjde”? Det frie valg – forventningen om at det er den samme person En modvillig hjemmehjælper – eller mange af dem

Plejeboligbeboerne Tilfredshed med rengøring – men ikke altid hos pårørende Mere kontinuerlig opfattelse af tid, men ”man lærer at holde sig” Begrænsede udfoldelsesmuligheder Maden – kan den nu tygges?

KvalitetsopfattelserÆldrePlejepersonale Visitatorer

Stor respekt for den individuelle ældres behov, ”borgerens rygsæk skal der ikke pilles ved” Inger og vasketøjet Kontinuitet –> bedre omsorg Plejepersonale

Hjemmehjælperne For lidt tid Hjælp-til- selv-hjælp, men også hos den private hjemmehjælper, der udelukkende gør rent? Omsorg/service? Den ældre som ”herre i eget hus” Anden behovsforståelse end visitatorer, og behov for bedre daglig kommunikation

KvalitetsopfattelserÆldrePlejepersonale Visitatorer

Visitatorer Tilstrækkelig tid, men mangel på tilbagemelding fra både kommunal og privat leverandør, og anden behovsforståelse ”Det er som om at udføreren ikke har forstået at der er kommet penge mellem venner, så hvis det er, at de ikke melder tilbage, men bare knokler videre, så arbejder de i virkeligheden gratis og skærer nogen hjørner hist og pist hos nogen borgere måske.”

Hjælp-til-selvhjælp,” vi går ikke ind og gør rent for borgeren, vi gør rent med borgeren”

Kvalitet og rationalitet Management rationalitet (For)bruger rationalitet Omsorgs/social- pædagogisk rationalitet