Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse – www.creativebank.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Advertisements

Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Det skrå kast - dokumentation
Filmtekniske virkemidler
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vores syn og optiske illusioner
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Ørets anatomi og fysiologi
Videregående pc-vejledning Modul 08: Billeder 1 60+Bornholm.
Hvad er en brugergrænseflade
Anonym Digital Rådgivning
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Markedskommunikation Kapitel 10
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Scanning og opmærksomhed
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
SEO PÅ AU.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Labans bevægelseskvaliteter
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed
Perception og disposition af grænseflader
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Røntgenundersøgelse Elektromagnetisk stråling
Det moderne gennembrud
Billedbehandling. Hvad er et billede? Et udtryk Et indhold Noget fysisk -Eller en række bits og bytes, hvis billedet er digitalt Under et: Spørgsmålet.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Lyssætning kontrol af skygger
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Undervisningskompendie i Lyd
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Dynamisk system teori - model
Geometri i Plan og Rum Pointer.
Oplæg om temaer i Klub Ung
Foredrag i Historisk Forening
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Den gode tone Lse.
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Filmbånd (Øvet)   Du kan genskabe effekterne på dette dias ved at benytte følgende fremgangsmåde: Klik på Layout i gruppen Dias under fanen Startsiden,
Den gode tone Lse.
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –

Digital videoformidling Audiovisuel metode Kommunikationssituation – præmis Formidlingsanalyse – vinkel/ målgruppe Formidlingsæstetik – komposition / Stil Systematisk perspektiv Historisk perspektiv

Digital videoformidling Komm. situation Behov/Intention analyseres –Hvor skal der sættes ind ? –Hvilke platforme/medier er mest velegnede? –Hvad motiverer kommunikationen? –Afsenderforhold (institution/individ)

Digital videoformidling Formidlingsanalyse Målgruppeovervejelser –Kompetencer & præferencer –Fremstillingsform og vinkling –Hvordan vinkles fortællingen, hvis historie ser/hører vi? Hvor er fokus? –Fordomme, forventninger og smag –Forførelse, frigørelse eller sag

Digital videoformidling Formidlingsæstetik Når intention og målgruppe er fastlagt –Komposition, stil og modalitet –Valg af genre Fiktion/Fakta Lyrisk, didaktisk, dramatisk Hollywood formula, Fransk nybølge, Dogme, Bollywood, corporate-video etc. –Brydes/følges genren –Hvordan udtrykkes temaet bedst ?

Digital videoformidling Metoden skal sikre at man går systematisk til værks Komposition, stil og modalitet er centrale formidlingsbegreber, som vi skal forfølge gennem kurset Selvom metoden er opstået i analog- sammenhæng, har den ligheder med fx. metoder til softwareudvikling, usability etc.

Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7

Digital videoformidling Skærmkræfter Retninger Magnetisme og masse Symmetri/asymmetri Figur/baggrund Psykologisk helhed Vektorer

Digital videoformidling Retninger Det horisontale (bredformat) –Understøtter ro, stilstand, stabilitet –Nedarvet biologisk synsfelt (bi-okulært) –Landskaber og den liggende krop Det vertikale (højformat) –Understøtter dynamik og energi –Den opretstående krop, ’skylines’

Digital videoformidling Gotisk vs. Renæssance arkitektur –Stræbe ’op’ eller ’ud’ ’Tiltning’ af 2D plan –Væltede linjer giver dynamik og arbejder mod vores synssans indbyggede stabiliseringsmekanismer –Ønsker vi fx. at portrættere en konservativ, traditionsbunden virksomhed, kan væltede dynamiske linjer virke upassende –Ellers er det et effektivt virkemiddel

Digital videoformidling magnetisme Skærmkanten/rammen tiltrækker –Bl.a vist gennem eksperimental psykologiske undersøgelser –Især hjørnerne har en tendens til at ’suge’ objekterne til sig –Magnetismen arbejder altså mod den grafiske tyngdekraft (til et vist punkt) –Dette udnyttes til at opnå kompositorisk balance/ubalance

Digital videoformidling Kompositorisk giver det anledning til –Headroom, dvs. en ’passende’ afstand mellem hovedet og rammen –For lidt headroom (magnetismen trækker op) klaustrofobisk –For meget headroom (grafisk tyngde) hoved ’falder ned’ –Passende headroom (kræfterne opvejer hinanden)

Digital videoformidling –En vertikal komposition kan udnytte magnetismen i toppen af skærmen –Fx. ved motiver som ’stræber mod himlen’ eller ’er trængt op i en krog’ –Horisontale kompositioner kan udnytte sidernes magnetisme –Fx. ved motiver som ’breder sig’ eller ’er langt fra hinanden’ etc. –Problemet med sidemagnetisme er, at nærbilleder ofte kræver objekter fysisk tættere på hinanden end totalbilleder

Digital videoformidling massetiltrækning Grafisk masse afhænger af: –Objektfylde (størrelse i forhold til rammen) –Farvemæthed –Lys/mørke Jo større grafisk masse, desto ’tungere’ virker objektet og jo mere tiltrækker det andre (mindre) objekter

Digital videoformidling Asymmetri Diagonal ’op’ Diagonal ’ned’

Digital videoformidling Højre/venstre Uenighed i æstetisk forskning –Arnheim: Venstre er dominerende –Wölfflin: Højre er dominerende Skærmstørrelse er afgørende –Biograf viser venstre-dominans, mens mindre formater, fx. Webvideo, udviser højre-dominans Problem med fig –Størrelse og baggrund –Profilen på DR1 (journalisten til venstre)

Digital videoformidling Figur/baggrund Vi kan ikke opfatte F/B simultant Identifikation af figur lettes af bevægelse –camoflagen afsløres når dyr bevæger sig F/B bruges til at isolere elementer og for at gøre billedet ’læseligt’ Flere lag kan modarbejde F/B læsning

Digital videoformidling Closure/helhed Synssansen afsøger konturer og forsøger at filtrere ’støjen’ fra Mønstergenkendelse foregår ikke analytisk (som computeren) men ved gestaltning Gestalt = perceptuel helhed Analogi til musikalsk samklang (akkord) vs. de enkelte toner

Digital videoformidling Billedeopløsning –Low-definition (raster,pixels, malerklatter) kan ses som selvstændige elementer –High-definition letter gestaltning, hvor elementerne opfattes som en helhed Ved affotografering af fx. et avisfoto kan et low-def. billede vises i et high-def. Medie Low-def. billede, kan virke mere interessant end et ’perfekt’ high-def. billede

Digital videoformidling 3 grundregler Nærhed –Når lignende elementer er nær hinanden vil masse tiltrækning skabe helhed Lighed –Elementer der ligner hinanden opfattes som en helhed Kontinuitet –Ved gentagelser skabes en kontinuitet, som understøtter opfattelse af en helhed

Digital videoformidling Vektorer Øjet følger objekter som har retning Skærmvektorer kan opstå ved bevægelse, blikretning, linjeføring eller ved implikation: fx. en pil der angiver retning Vektorer er grundlaget for korrekt kameraopstilling og redigering Vektorer findes også i musik og historier, men her taler vi om de visuelle

Digital videoformidling Grafisk vektor (svag) –Guider øjet i en bestemt retning –En vektor kan ikke gå ’begge veje’ Index vektor (stærkere) –Peger i en bestemt retning (guider ikke kun) –Blikretning, pile eller fingerpeg Bevægelses vektor (stærkest) –Levende billeder kan vise bevægelser eller skabe illusion af bevægelse

Digital videoformidling Vektor retninger (samspil) »Kontinuerte »Konvergerende »Divergerende