Miniprojekt Disposition: Emneområde, læringsmål og lektionsplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Vejret Datalogger og database. Forsøg i Natur/Teknik
Geografi mellemniveau
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Kriminalitet og analyse
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Introduktion til Geografiske Informationssystemer (GIS)
v. Birgit Kjærside Storm Folkeskolelærere Den
Introduktion til Geografiske Informationssystemer (GIS) Zoologisk Museum Foråret 2003.
GIS – Geografiske Informations Systemer
Geografiske informationssystemer GIS
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Partnerseminar marts 2005 Metadata / Geodata-info.dk Metadata !!! Geodata-info.dk Gennemgang af hjemmesiden Fremtidsudsigter Erfaringer med metadata.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Udgangspunkt Dette GIS-forløb omhandler kalkning af landbrugsjord. Ved at måle pH-værdien på en mark, og dermed surhedsgraden, kan bestemmes hvor meget.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Tekniske anvisninger for naturtyper 1. april 2003 DMU.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Obligatorisk selvvalgt opgave
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Ny Fælles Naturfagsprøve
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
GIS - kort og dog mere end kort
Obligatorisk selvvalgt opgave
Web Feature Service (WFS) WFS i Kortforsyningen
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Fundamentale datastrukturer
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Obligatorisk selvvalgt opgave
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Geografisk Information
GIS Geografiske Informations Systemer. 2 GIS Defineres som IT-systemer til indsamling, opbevaring, vedligeholdelse og analyse af geografiske data samt.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
At gøre karriere.
Undervisningens forløb
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Emne: Produktion (med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)
Om prøveformen Filosofi C.
- Projekt om sygehusportører
Enzymer og enzymreaktioner
Præsentationens transcript:

Miniprojekt Disposition: Emneområde, læringsmål og lektionsplan Beskrivelse af GIS-øvelser Oplæg til elever omkring GIS

Emneområde og læringsmål Emneområde: Landbrug – det danske kultur/naturlandskab – U-landene og EU’s landbrugspolitik.   Klasse: 1p geh (HF-klasse) Formål 1 – Studieordning: Tre af de overordnede fagområder i studieordningen for fællesfag geografi behandles i forløbet; Kulturlandskabet Naturgrundlag og miljø Landskabsdannelse Erhvervsgeografi Erhvervsstruktur og erhvervsudvikling Produktion m.m. Analyse af dansk erhverv Relationer mellem lande og regioner

Læringsmål Formål 2 - Elevkompetencer: Efter forløbet er det målet at eleverne kan/har; Beskrive, analysere og diskutere ovenstående fagområder med afsæt i det behandlede materiale. Opnået kompetencer indenfor IT, mere specifikt; Opnået en grundlæggende forståelse for GIS og dets anvendelsesmuligheder Anvende forskellige digitale datakilder som kort, geodata Anvende IT-baserede præsentationsteknikker Opnået kompetencer indenfor forskellige arbejdsformer (gruppearbejde, projektudarbejdelse, klasseoplæg)

Lektionsplan Dato Lektion Tema Lektie Bemærkninger Uge 9 – 1 – 2. Marts 1 Erhvervsstruktur, primær, sekundær og tertiær sektor, erhvervsudvikling, Fourastie 1 ATG, s. 71-75 Uge 9 – 1 – 4.marts 2 Erhvervsstruktur, primær, sekundær og tertiær sektor, erhvervsudvikling, Fourastie 2 ATG, s. 76-79 Uge 10 Flexuge – skema endnu ikke kendt. Uge 11 – 2 – 16. marts 3 Landbrugets historiske udvikling ATG, s. 85-93 Uge 13 – 1 – 30. Marts 4 Naturlandskabet – Kvartærtiden 1 ATG, s. 235-240 Uge 14 – 2 – 1. April 5 Naturlandskabet – Kvartærtiden 2 ATG, s. 240-245 Uge 14 – 2 – 6. April 6 Kulturlandskab, hovedsageligt udvikling i byområder, kortlæsning ATG, s. 245-249 Arbejde med analoge kort dækkende Aalborgområdet. Uge 14-15 Ekskursion til projektområde – indsamling af data Uge 15 – 1 – 13. April 7 Projektopgave – lokal case- Sejlflod Kridtø 1 ATG, s. 96-97 (Jordbund)+ sider i Geografiske Verdensbilleder om GIS. Anvendelse af GIS Arbejde i projektgrupper Reservering af computerlokale Uge 15 – 1 – 15. April 8 Projektopgave – lokal case- Sejlflod Kridtø 2 Geologisk set – det nordlige Jylland (om Sejlflod Kridtø) Uge 16 – 2 – 20. April 9 Projektopgave – lokal case- Sejlflod Kridtø 3 Anvendelse af GIS Aflevering og præsentation af projektopgave (B-opgave) Uge 17 – 1 – 27. April 10 Eu’s landbrugspolitk og ulandene 1 ATG, s. 99-101 + avisartikler Film om landbrugsstøtten Uge 18 – 1 – 29. april 11 Eu’s landbrugspolitik og ulandene 2

GIS-delen af undervisningsforløbet Uge 14-15 Ekskursion til projektområde – indsamling af data Uge 15 – 1 – 13. April 7 Projektopgave – lokal case- Sejlflod Kridtø 1 ATG, s. 96-97 (Jordbund)+ sider i Geografiske Verdensbilleder om GIS. Anvendelse af GIS Arbejde i projektgrupper Reservering af computerlokale Uge 15 – 1 – 15. April 8 Projektopgave – lokal case- Sejlflod Kridtø 2 Geologisk set – det nordlige Jylland (om Sejlflod Kridtø) Uge 16 – 2 – 20. April 9 Projektopgave – lokal case- Sejlflod Kridtø 3 Anvendelse af GIS Aflevering og præsentation af projektopgave (B-opgave) Ekskursion til Sejlflod Kridtø og Romdrup Ådal Analyse af kultur- og naturlandskabet Jordbundsprofil – stedfæstelse vha. GPS, digitalbillede af profil Hvad dyrkes på de forskellige marker? (forskel på kridtø og ådal?) Besøg hos landmand (se et moderne landbrug + få et svar på ovenstående spørgsmål)

Projektområde

GIS-delen af undervisningsforløbet Introduktion til GIS i lektion 7 Hvad er GIS? Anvendelsesmuligheder Opbygningen i ArcView Fremstilling af det perfekte kort (lektion 8 eller 9) Formål, målgruppe og mål

GIS-delen af undervisningsforløbet Datagrundlag for projektopgave Høje og lave målebordsblade for projektområdet 4cm kort for projektområdet AIS data for Nordjylland Orthofotos for projektområdet Egne målinger Metadata til ovenstående data kan findes i bilag til projektopgaven.

GIS-delen af undervisningsforløbet Projektopgave – gruppearbejde (hovedsageligt 2 mands-grupper) Grundlæggende færdigheder i ArcView Indhente temaer (feature, image) Brug af værktøjskassen (zoom, panorering, afstandsmåling, målestok) Symboliseringer Kulturlandskabet – (materiale: målebordsblade, 4cm kort og orthofotos) Visulisering: Beskriv udviklingen i og omkring Romdrup Ådal Visualisering/overvejelser: Fordele/ulemper ved orthofotos/kort Beskriv og forklar bebyggelsens placering i projektområdet Analyse: Hvordan har arealudnyttelsen ændret sig i Romdrup Ådal? (Arealberegninger) Analyse: Hvor meget landbrugsjord går tabt, hvis det amtslige forslag går igennem? (Buffer-analyse på vandløbstema)

GIS-delen af undervisningsforløbet Jordbund og landbrug (materiale: jordbundsdata fra ais samt egne målinger fra ekskursion) Indhentning af jordbundsdata – arbejde med symboliseringen Sammenligning med egne jordbundsdata (indsamlet under ekskursionen, stedbestemt vha. GPS) – (hvorfor) er der forskel? – hvordan er de indhentede jordbundsdata kommet til verden? (metadata) Præsentationsteknik: Indsæt digitalbillede af jordbundsprofil fra ådalen som hotlink i ArcView

GIS-delen af undervisningsforløbet Landskabsanalyse Visualisering: Beskriv landskabet på baggrund af højdekurver Indhentning af laserhøjdemålinger – hvordan er disse data kommet til verden? – sammenlign med 5 m kurverne Fremstilling af en række kort: bl.a. hillshade og hældning Analyse med 3d analyst: Højdemodel + profiltegning Analyse/diskussion: Foretag på baggrund af ovenstående betragtninger, jordbundsforhold og udleveret materiale en analyse af, hvorfor landskabet omkring Romdrup Ådal og Sejlflod Kridtø er formet som det er. Analysen/diskussionen skal indeholde en række kort udarbejdet vha. GIS. Der skal ved udarbejdelse af kortene tages stilling til formål, målgruppe og mål.

Introduktion til GIS GIS – hvad er det egentlig? GIS – hvad kan det bruges til? GIS – hvordan kan VI bruge det?

GIS – hvad er det egentlig? GIS = Geografiske informationssystemer Forenklet definition - Det er et informationssystem, der kan lagre, analysere og præsentere den type data, der kan vises på et kort. Kan behandle data, der har tilknyttet geografiske koordinater.

GIS – hvad er det egentlig? Elementer i GIS;

GIS – hvad er det egentlig? Datatyper: To af de vigtigste; Vektordata Punkter Linier Polygoner Rasterdata Celler

GIS – hvad er det egentlig? Vektor/raster-data

GIS – hvad er det egentlig? Vektor data Punkter, linier og polygoner – eksempelvis veje, bygninger på kort. God til eksempelvis netværksanalyser Relativ lille datamængde Raster data Eks. satellitbilleder, luftfotos Fordele/ulemper ved raster data Let at generalisere God til arealanalyser ”Tung” at behandle, hvis stor præcision ønskes (små celler) Al variation indenfor cellen er tabt – dog ikke altid et problem

GIS – hvad er det egentlig? Eksempler på datatyper + eksempler på anvendelse af GIS Vektor eller raster? Udgangspunkt i opgaven omkring Aalborg og urbaniseringen. (Lektion 6)

3d model over Aalborg – overhøjning 10x

Aalborg set fra oven i 3d

Aalborg set fra syd i 3d

Hvordan bruger VI så ArcView?

ArcView opbygning Målestok View Temaoversigt Værktøjslinie m.m. Koordinater View Temaoversigt

ArcView opbygning Til de enkelte temaer er der tilknyttet data (attributter)

ArcView opbygning Eksempel på attribut-tabel; Her er eks. information om navn på målestationerne, hvor de er placeret (X,Y-koordinater) og nedbør ved målestationerne i mm.

ArcView opbygning - symbolisering

…og så i gang Udlevering af manual Hjælp til de mest almindelige kommandorer som indhente data, zoom, panorere, symbolisering, joine osv. Metadata – information blandt andet omkring; Hvem har fremstillet de anvendte datasæt? Hvornår er de fremstillet? Hvordan er de fremstillet?