Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
På vej mod en innovativ offentlig sektor
RBU Jon Kristian Lange.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Naturfagsstrategi – i din kommune
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Vold - et fælles anliggende
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Analyse- og udviklingsmodel
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
It-ledelse for ikke-it-chefer
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Årskonference 2009 SSID 29. april 2009
Gefion Gymnasium – Fusion Susanne Rydahl Torp og Annegrete Larsen
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Det Sociale Kapitel
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Dagens temaer –Baggrunden for personalepolitikken og servicetjekket –Regler og rammer i personalepolitikken –Den lokale proces: præsentation, forberedelse.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Strategisk tænkning og samarbejde?
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
SUF - gevinstrealisering
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Digital forandringsledelse
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser? af Michael Stig Ørbech, Sparring & Partner i et samarbejde med Ole Johansen, NIRAS

De kommende omlægninger Hvad kan vi forvente der vil ske? …. sammenlægning af faglige enheder i de nye storkommuner …. identificere og gennemføre effektiviseringsgevinster … mange steder ud fra en virksomhedsmodel

Effektiviseringsgevinster, - hvad tror du bliver indsatsområder i din nye organisation? Arbejdsopgaverne … og outsourcing ? Teknologiforbedringer (digitalisering) og arbejdsgangene ? Den geografiske placering og den fysisk indretning ? Kulturen og samarbejdsudvikling ? Organisationsstrukturen ? Lederne ? Styringsformerne ? Ansattes jobfunktion (kompetence-job match) ? Visionen, profilen, strategierne, effektivitetsmål ?

Omstillingernes startforløb, et eksempel Politisk proces (nationalt, lokalt). Fører bl.a. til: Overordnet vision, struktur, målsætninger 2. Topledelse udpeges, starter. Fører bl.a. til: Topledelsens handleplan. Aftale med politikere. 3. Handleplan startes. Fører bl.a. til: Struktur, ledergruppe, virksomhedsplan, kommunikations- og procesplan 4. Handleplan opdateres og gennemføres. Fører bl.a. til: Bemandingsplan, job- og arbejdsgangsbeskrivelser, teknologibeskrivelser, IT og fysiske forberedelser, ledelsespolitik, personalepolitik og -regler 5. Ansatte ”flytter ind”. Fører bl.a. til: Kulturudvikling, samarbejdsudvikling, tilpasninger

” … lad os bare sige det som det er, det kaosrum der opstår i forbindelse med opbruddet...” ”vores erfaring er, at det giver slid og besvær for alle at ændre organisationerne.. For medarbejdere, ledere, politikere… men det betaler sig i den lange ende” ”… en byrdefuld opgave og arbejdsproces” ”Det har i praksis handlet mere om proces end om struktur…. Det er ikke nemt at gennemføre ny tænkning og nye roller. Vores vurdering er at det tager mindst 3-5 år at gennemføre omstillingerne.” (citater fra deltagere i skabelsen af Bornholms Regionsråd) Oplevelser fra Bornholm

”Det forjættede land ligger altid på den anden side af et vildnis” (Havelock Ellis)

Hovedårsager til strandede forandringsprojekter Manglende ledelseskompetencer Urealistiske forventninger For få ressourcer Modstand (i følge nogle forskere gælder dette for 70% af fiaskoerne) FornægteModstandSlippeEngagere sig Hvornår slipper man?Når det giver mening! alle vil udvikling men ingen forandring

Når mennesker planlægger forandringer Og glemmer menneskene Interesser Kultur & værdier Følelser Relationer Tænker vi rationelt

Vigtige ”bløde” temaer at forholde sig til ved menneskelige forandringsprocesser Er der klare beslutningsskodder mellem topledelse og politikere? Har lederne evnerne til at håndtere forandringsprocesser? Hvad er niveauet af forandringsforståelse og -kompetencer blandt politikere, ledere og medarbejdere? Tager planlægningen hensyn til de menneskelige processer og behovet for refleksion og dialog? Hvilke initiativer har man valgt at gøre forandringsprojektet til et fælles projekt? Historien; hvilke erfaringer har de forskellige grupper allerede med forandringsprocesser? Hvilke ”best practice” erfaringer har man ? I hvilken grad er fagforeningerne/repræsentanterne involveret? Hvad ligger fast og hvad har man indflydelse på?

”Kanin kan også blive til kanon, hvis man staver det forkert” (citat frit efter Storm P)