Www.regionmidtjylland.dk Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan 290807.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Det tværsektorielle samarbejde
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Strukturændringer og den lægelige videreuddannelse i Region Midtjylland Direktør Ole Thomsen PLK-temamøde, den 29. marts 2011.
Servicemål i Region Midtjylland
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Tre nye tilbud til patienter i Nord
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
29 ”postkort” Bemærkninger fra medarbejder-caféseminar om høringssvar til Akutplanen, Viborg, 29. august 2007.
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Præhospital beredskab
Historien bag  Regionsrådets Akutplan 2007 –5 akuthospitaler i RM –Fælles akutmodtageenheder & akutklinikker –Fælles hospitalsvisitation –Integration.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Sundhedsstyrelsens akutrapport og de akutte skader
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Det palliative tilbud set fra hospitalsafsnit og basisniveau
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Uddannelseslæger i front
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Akuthospitaler – røde borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Akut og lægebiler - hvide borde
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hospitalsplan/funktionsplanlægning Overvejelser om processen i Region Midtjylland, samt orientering om andre regioners oplæg til.
Pakkeforløb i psykiatrien
Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling.
Cases - flipovers Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Politisk forlig om akutberedskabet i Region Midtjylland Pressemøde den 25. september 2007.
Forårsmøde Den maj 2007.
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Patientforløb for onkologiske patienter
Hospitalsenheden Vest Akutmodtagelse Hospitalsenheden Vest Ved Cheflæge Per Østergaard Jensen Hospitalsenheden Vest.
Forudsætninger og grundantagelser Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
TELEFONKONSULTATION. BAGGRUND  15 MILLIONER TK OM ÅRET  PT RINGER OM TIDSBESTILLINGER OG RECEPTFORNYELSER ?  DE FLESTE OPKALD VILLE KUNNE VARETAGES.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Omstillinger - mere end besparelser
LÆGEVAGTEN REGION MIDTJYLLAND
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Akutklinikker – grønne borde
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Onsdag 5. september 2007 Telefoni Telefoner i Gribskov - anvendelse - betjening – kultur 18. januar 2007 onsdag 5. september 2007.
Hvordan kan vi have fokus på indsatser med afsæt i borgerens behov og ønsker mere end systemets muligheder? Bjarne Yde ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Præhospital terapi og transport Konsekvenser efter strukturreform for modtagelse af akutte patienter Matthias Giebner Præhospital Overlæge, Region Syddanmark.
Debatmøde i Dansk Selskab for obstetrik og gynækologi 13. november 2015 Afdelingschef Frank Ingemann Jensen.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Akutberedskabet – Sundhedsstyrelsens rapport Faglig høring, Region Syddanmark Vejle, 1. februar 2007 Lone de Neergaard Enheden for Planlægning, Sundhedsstyrelsen.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Faglige aspekter af organkirurgien
Præsentationens transcript:

Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan

2 ▪ Sikker visitation gule borde Hvad skal bevares? Hvad skal ud med badevandet? 1. flerstrenget system erstattes af enstrenget visitation med sundhedsperson i front (AMK) 2.AMK forankret på fælles akutmodtagelse – tæt tilknytning til sygehus og udrykningspersonale 3.Formaliseret uddannelse af AMK- personale (autorisation) 4.Læge i BACK-UP 5.Mindre fremtrædende funktion for politik/falck/praktiserende læger 6.Er ”sikker visitation” et realistisk begreb

3 ▪ Sikker visitation gule borde Hvad skal bevares? Hvad skal ud med badevandet? 1.Der skal være ”linier” nok, så man ikke ”står i kø” til visitatoren 2.Hurtig betjening – hurtig responstid. 3.Der skal sættes tal/minutter på acceptable ventetid 4.Hvor mange steder skal der sidde ne skadevisitator – skal der sidde en visitator hos alle lægevagter? 5.Alarmcentral bemandet med sundhedsfagligt personale

4 ▪ Sikker visitation gule borde Hvad skal bevares? Hvad skal ud med badevandet? 1.Bevarelse af praktiserende læger mulighed til direkte kontakt til vagthavende speciallæge på relevant afdeling 2.Enstrenget visitation -. Pt kontakt til egen læge (dagtid) og vagtlæge (vagttid) 3.Sygeplejeledet logistik. 4.UD: Dårlig visitation. 5.Visitationen er nøglen til hele akutplanen 6.Ét nummer til specialuddannet visitationsspl. døgnet rundt.

5 ▪ Sikker visitation gule borde Betydning for pt/pårørende? Fordele/ulemper 1.Hurtigere at komme igennem til rette hjælp – guides 2.”Førstehjælp/rådgivning” umiddelbart telefonisk 3.Kan blive ”afvist” – utilfreds 4.Kræver borgeroplysning 5.Ventetid for borgerne

6 ▪ Sikker visitation gule borde Betydning for pt/pårørende? Fordele/ulemper 1.Fordele 1.At man burde havne et sted med den faglige ekspertise man har brug 2.Nogle henvendelser kan afsluttes efter en ”snak” med visitatoren 2.Ulemper 1.Lange afstande både for pt og pårørende 3.Der skal ikke være særligt mange fejlvisitationer Vestpå før det får konsekvenser for patienten

7 ▪ Sikker visitation gule borde Betydning for pt/pårørende? Fordele/ulemper 1.Krav: 1.En kompetent visitator 2.At der afsætes nok ressourcer til at uddanne visitatoren 3.Visitatoren skal have stor tværfalig viden 2.I princippet en stor fordel, men svært at organisere 3.Mindre mulighed for at blive i sit lokalområde

8 ▪ Sikker visitation gule borde Betydning for medarbejdere, afdeling, hospital og region? Fordele/ulemper 1.Frustrationer over fejlvisiterede ptt mindskes 2.Forenkling – arbejdsgange lettes 3.Kortere behandlingsforløb 4.AMK-person skal grundigt uddannes – detailkendskab + regionalt 5.Gerne sikre at unødvendige akutte indl. I sengeafd. Undgås 6.Det sikre at personalet ikke står med patienter de ikke kan ”håndtere” – at pt,. Havner det rigtige sted første gang

9 ▪ Sikker visitation gule borde Betydning for medarbejdere, afdeling, hospital og region? Fordele/ulemper 1.Bedre udnyttelse af ressourcerne 2.Hvis man antager at systemet vil virke optimalt – meget tvivlsomt – vil det være en stor fordel for den enkelte afd., dvs kun specialerelevante ptt på afd. 3.Ressource-besparende at få alle ptt de rigtige steder hen hurtigst muligt 4.Yderst vanskelig visitator-funktion: Person med indgående kendskab til alle specialer. Mulighed for informationstab. 5.Får de rette pt. De rete afd.? 6.Kræver en god planlægning, ex. Frie tider i ambulatorier m. ”akutte tider”/ledig kapacitet. 7.Kræver dygtige læger i ambulatorier 8.Sparer sengepladser/undgå indlæggelser.

10 ▪ Sikker visitation gule borde Alternative forslag/modeller bevares – supplere med sundhedsfagligt personale =ALARM 2.Nr xxx med sundhedsfagligt personale = anden sygdom/tilskadekomst 3.Gerne fælles lokaler for alle modtagere af opkald til visitation (”vagtcentral” på AMK lokalt /regionalt 4.Visitation evt. delt op i en ”borger-service” og en ”sundhedsfaglig service” del = Ét offentligt tlf,.nr og ét nr. til sundhedsfaglig del (ex læger som anmelder)

11 ▪ Sikker visitation gule borde Alternative forslag/modeller 1.Formaliseret uddannelse af visiteret personale 2.Behov for faglig rådgivningsgruppe til udarbejdelse af endelig løsningskodel – VISITATION er uhyre komplekst 3.Indgå aftale med praksislæger i tyndt befolkede områder, at de kører ud som udrykningslæge (Mols-ordningen) 4.Kunne måske gøre det mere spændende at blive praksislæge i disse områder. 5.Mangelfuldt samarbejde og dårlig logistik er ødelæggende for et potimalt patientforløb.

12 ▪ Sikker visitation gule borde Alternative forslag/modeller 1.Flere og flere administrative opgaver pålægges personalet i form af dokumentation o.l. Opgaverne skal saneres, så de enkelte faggrupper kan udføre det, de er uddannet til. 2.Stressende med vanskelige nye tiltag, planer og ideer. F.eks. ”Det ideelle patientforløb” er aldrig forsøgt gennemført sufficient. EPJ fungerer ikke. 3.Afdelingsopdelt økonomi er uhensigtsmæssigt for et tværfagligt samarbejde på det enkelte hospital.

13 ▪ Sikker visitation gule borde Alternative forslag/modeller 1.Journal-tilgængelighed for e.l./vagtlæge. 2.Vagtlæge i dagtiden? 3.Lettere tilgængelighed til ”egen læge”. 4.Let at huske tlf.nr. 5.Lettere adgang til systemet (?) 6.Rette sted første gang. 7.Hurtigere behandling 8.God information/rådgivning v. visitation kan lindre indlæggelse.