Elevtilfredshed Århus Statsgymnasium 2009
2 Indhold Nærværende rapport indeholder resultaterne af Århus Statsgymnasiums elevtilfredshedsundersøgelse. Undersøgelsen er gennemført i maj Alle skolens elever har haft mulighed for at svare på undersøgelsens elektroniske spørgeskema. I alt har 404 elever besvaret spørgeskemaet. Svarprocenten er således 62%. En lignende elevtilfredshedsundersøgelse – efter samme metode og spørgeskema - blev gennemført i efteråret Hvor det er muligt og relevant sammenlignes resultaterne fra de to undersøgelser.
3 Underviseren Undervisningen Lokaler og udstyr Socialt miljø Tilbud Planlægning og organisering Model ImageElevtilfredshedLoyalitet
4 Tilfredshed og loyalitet
Elevtilfredshed
Loyalitet
Intern benchmarking 1z
Tilfredshed (Årgang)
Tilfredshed Ændring i årgangenes tilfredshed
10 Segmentering
DE TROFASTE PÅ-VEJ-VÆK - KERNEN DE TROLØSE AMBASSADØRER TILFREDSHED LOYALITET Lav Høj Lav Høj Segmentering Ambassadører er kendetegnet er kendetegnet ved høj tilfredshed og høj loyalitet. Deres yderst positive holdning bevirker, at de bidrager positivt til skolens virke, og at de anbefaler skole og uddannelse til venner og bekendte. Kernen er positivt stemt over for skolen og uddannelsen og er kendetegnet ved en mellem til høj tilfredshed og loyalitet. De bidrager ligesom Ambassadørerne positivt til skolens virke. De Trofaste udtrykker lav tilfredshed og mellem til høj loyalitet. Når de - trods den lave tilfredshed – ikke ønsker eller overvejer at forlade skolen, vil det typisk være begrundet i de betragtelige personlige omkostninger, der kan være ved at skifte uddannelse og/eller skole. De Troløse er meget kritiske og ikke afskrækkede ved tanken om at skifte uddannelse/skole, såfremt et markant bedre alternativ tilbyder sig. På-vej-væk er generelt kendetegnet ved at være utilfredse, og de er i tvivl om deres valg af uddannelse og uddannelsessted. 52,5% (41,1%) 39,6% (47,3%) 4,7% (4,8%) 2,5% (4,6%) 0,7% (2,2%)
Intern benchmarking (Årgang)
Intern benchmarking (Klasse)
Intern benchmarking (Køn)
15 Handlingsparametre
Tilfredshed (Årgang)
Betydning (Hvad betyder noget for elevernes tilfredshed?) 2007: 24% 2007: 23% 2007: 3% 2007: 25% 2007: 0% 2007: 21%
Betydning (Loyalitet)
Betydning (Image)
Prioriteringskort (Tilfredshed) INDSATSERSVAGHEDER STYRKERMULIGHEDER
Prioriteringskort (Image) INDSATSERSVAGHEDER STYRKERMULIGHEDER
Planlægning MULIGHEDERSTYRKER SVAGHEDER INDSATSER
Undervisning
Undervisning (2)
Lokaler og udstyr MULIGHEDERSTYRKER SVAGHEDERINDSATSER
Underviseren
MULIGHEDERSTYRKER SVAGHEDERINDSATSER
Socialt miljø MULIGHEDERSTYRKER SVAGHEDER INDSATSER
Tilbud MULIGHEDERSTYRKER SVAGHEDERINDSATSER
31 Baggrund
Tilfredshed (Køn)
Tilfredshed (Studieretning)
Segmentering (Studieretning)
Tilfredshed (Lektietid)
Tilfredshed (Klasse) UndervisereUndervisningLokaler og UdstyrSocialt miljøTilbudPlanlægningImageTilfredshedLoyalitet 1a71,868,559,981,471,070,171,664,679,4 1b88,781,069,692,775,475,884,681,893,9 1c78,469,065,477,769,072,275,469,078,9 1d84,175,362,879,078,572,080,076,890,9 1u78,475,166,881,969,867,378,872,784,6 1w73,165,860,983,270,066,571,674,487,1 1x81,371,770,083,275,774,481,177,890,3 1y80,773,165,589,782,376,179,680,992,4 1z71,568,859,083,270,562,778,170,981,0 2a67,964,166,076,077,866,570,871,082,7 2b74,565,059,984,572,867,273,569,686,8 2c74,365,164,470,265,766,073,266,976,9 2d71,167,163,975,272,667,672,172,385,5 2u70,866,663,371,766,064,570,465,776,6 2w68,364,263,985,468,567,877,671,988,1 2x78,868,973,888,072,171,180,575,883,2 2y71,670,258,382,266,265,869,669,880,0 2z74,868,071,682,776,964,877,472,385,3 3a82,270,070,588,375,771,781,485,886,2 3b75,070,966,473,785,465,580,771,087,0 3c74,769,266,087,878,964,177,571,188,1 3d75,571,461,987,175,569,673,778,791,4 3w77,267,368,691,279,674,882,384,692,7 3x77,773,567,381,382,069,480,373,394,7 3y76,667,965,677,867,273,471,174,087,8 3z86,876,577,085,087,078,590,779,990,0
37 Konklusion