Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r 2008 27.2.08 v/ Egil Boisen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Situationelle Metoder til Digitale Studier
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Information Systems work and Analysis of Change
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Praktisk om opgave og oplæg
Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design
Mød Microsoft – for udviklere & arkitekter Visual Studio, Express og Team System Niels Hilmar Madsen Microsoft
Vejlederens kommunikation
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Mød Microsoft – for udviklere & arkitekter Mød Microsoft – for udviklere & arkitekter Project Management with Visual Studio Team System Jørgen Thyme Microsoft.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Infinit InteresseIInnovationsgruppen Infinit & Software Test Arne Skou, CISS.
Reflektion over jeres egen praksis
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Mobile Softwareteknologier Interaktionsdesign og usabilityevaluering.
1 QA and user research
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Proces og projekt metrikker. Proces metrikker er metrikker målt henover alle projekter og over lange tidsperioder Projekt metrikker er metrikker der bruges.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Ved Søren Rokkjer Hansen
IBC EUROFORUM Test i kravspecifikationsfasen Otto Vinter Seniorkonsulent DELTA IT-processer Tel: , Fax:
1 Game Industry Economics
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 11.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Dorte, Ida, Janne, Nikolaj, Alexander og Erla
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Quality Factors.
Software Testing Software testing.
Videregående kvalitative metoder
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen

Kursets sigte Projektrapport (det I bliver eksamineret i) –Brugercentreret design/ usability (baserer sig på hele specialiseringen, ikke kun ‘usability’ forstået som test-metoder) –Interaktive systemer –Problemorienteret tilgang Speciale-forberedende –Akademisk refleksion; de gode grunde ift. applicering af redskaber; teori. Fagspecifikt: –HCI som teoretisk baggrund Fra klassisk UI-/ MMI-design til CHAT –Test-metoder ift. systemudviklingens faser Bruger-behov: Observation, interviews/ fokusgrupper Design: Målgruppeanalyse, konceptudvikling, review (Heuristisk evaluering), tests (tænke-højt tests på prototyper), –Test-begreber (software testing) –Arbejde med fund: validitet, reliabilitet, Grounded Theory

Pædagogiske overvejelser Læringstrin –Metoder: hvad gør man –Forklaringer: hvorfor –Holdninger/ tilgange/ selvstændighed/ kritisk sans Målstyret ift. projekternes/ jeres behov –Feedback + forandringer Fokus på det akademiske –HCI –Personlig tilstedeværelse

Defects: bugs, flaws, wrong product Correct requirement Designed to meet req. Built to meet req. Product works as expected Designed to meet req. Mistak es in build bugs Mistakes in design Built to meet design flaws Mistakes in req. Designed to meet req. Built to meet design Wrong product

Three purposes of testing Correct requirement Designed to meet req. Built to meet req. Product works as expected Designed to meet req. Mistak es in build bugs Mistakes in design Built to meet design flaws Mistakes in req. Designed to meet req. Built to meet design Wrong product Validation Verification Reliability ~ bugs

Sources of failures: errors in.. Specification –Forståelse/ beskrivelse af brugerbehov + brugerforudsætninger + praksis/ kontekst Design –Utility + usability + user experience Implementation –Bugs: syntax + logisk + semantisk niveau Use of system –Manglende brugerkyndighed eller usability? Environmental conditions Intentional damage Ibrugtagning og vedligehold

Defects ~ Error ~ Failure Defect: bug in code Error: human action Failure: deviation of component/ system ~ expected delivery –Ikke alle defects fører til failures –Ikke alle failures skyldes defects

Testing objectives Correct requirement Designed to meet req. Built to meet req. Product works as expected Designed to meet req. Mistak es in build bugs Mistakes in design Built to meet design flaws Mistakes in req. Designed to meet req. Built to meet design Wrong product Validation Verification Reliability ~ bugs Sources of failures ‘Kvalitet’ Risk Scope

Kvalitets-dimensioner Fitness for use –Tomaterne passer i opskriften Attributes –Tomaterne har den rigtige størrelse/ farve/ smag Manufacturing process (incl. testing) –Tomaterne er økologisk dyrkede Value for money –Tomaterne er prisbillige/ holdbare Feelings – Tomaterne har den rigtige ‘historie’ (?) User expectations/ acceptance

Cost of finding defects Time Cost Req.DesignBuildTestLive use

Number of defects found Releases Antal vs01vs02vs03vs04vs05

Cost of finding defects Time Cost Req.DesignBuildTestLive use Review Prototype testing Finding + fixing defects

V-model & test levels User req.System req. Global design Detailed design Implemen- tation User needs component test Integration test System test acceptan- ce test operational system preparation

Targets of testing Functional testing (utility) –Suitability, accuracy, security.. Non-functional testing (black box) –Reliability (robustness), usability, efficiency, maintainability, portability Structural testing (white box) –Software arcitecture Changes –Re-testing + regression tests Maintenance testing

Test objectives: defects/ kvalitet Finding defects –Men hvad er en defect? Hvad er kvalitet? Fixing defects –Re-testing –Regression testing Improving processes: –testing, requirements, design, development processes Implementeringsstrategier? Markedsføring?

Test activities: Basic steps Planning and control –Objectives; scope + risk (=> exit criteria) –Test approach: hvad skal testes; hvem; hvornår; hvordan –Test resources + schedule Analysis and design Implementation and execution Evaluating exit criteria and reporting/ Test closure activities

Software test ~ køreprøve Static and dynamic tests –At føre en bil; i trafikken ~ i praksis og teoretisk. Satisfy specified requirements –Færdselsregler, køreteknik, overblik. Fit for purpose –Not focused on perfection Planning and preparation –Vælge rute ift. requirements/ purpose Evaluation –Antallet af fejl + grad af væsentlighed Detect defects + afrapportere

Næste gang: Besøg hos DSB Rejsekort DSB Rejsekort projektet Kalvebod Brygge 32, d. 2/4 kl.9 – –..vi mødes kl ved indgangen/ trappen –Præsentation af testanlægget (Tune) –Oplæg: Test af processer og SW (Birgitte) –Eksempel på procestest Testplan og testcase (demo) –Defect-skrivning Litteratur: ISTQB, 2007: kap. 3 (minus 3.3) + kap. 4 (minus 4.3, 4.4) + kap.5 (minus 5.3, 5.4). –Indhold:Emnerne: ‘designing test cases’; ’use case testing’; test plans, estimates and strategies; risk; defect management. Øvelse: Test case-skrivning. Tænke højt tests. Defect- rapportskrivning.

Øvelse: Heuristisk evaluering I projektgrupperne; ift. eget projekt: –Opstil key usability goals (rangordne listen) –Opstil key user experience goals (3 – 5) –Diskuter og opstil 5 – 10 heuristikker

Øvelse: Påbegynd testplan I arbejdsgrupperne, påbegynd arbejdet med testplan, med fokus på Test objectives Approach –herunder: Hvilke redskaber ser I behov for? Hvad er en ‘defect’ i jeres projekt? Hvordan beskriver I ‘kvalitet’ og kvalitetssikring (f.eks. validation, verification, reliability osv.) Hvor placerer jeres arbejde sig i software life cycle? Angiv teoretiske inspirationskilder