Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ved Søren Rokkjer Hansen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ved Søren Rokkjer Hansen"— Præsentationens transcript:

1 Ved Søren Rokkjer Hansen
Modenhedsvurdering Ved Søren Rokkjer Hansen Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

2 - Om modeller Oversigt over modeller - INUSE modeller - Ugens øvelse
AGENDA - Om modeller Oversigt over modeller - INUSE modeller - Ugens øvelse Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

3 OM MODELLER Behovet? Hvad kan de? Når man møder modstand fra sin chef eller en kunde. Manglende forståelse for relevansen af brugervenlighed. Det kan også være at man ønsker lidt struktur på, hvordan man optimere udviklingen, så den bliver mere brugervenlig. Usability modenhedsskalaer En graduering i niveauer. Hvad skal der til for et blive bare lidt bedre. Hvad er næste skridt i den rigtige retning. Man måler ikke på usability, men brugerinddragelse, ledelsesaktiviteter, teknikker, metoder mm. Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

4 BRUGERVENLIGHED ? Udsagn fra gatekeepers: Vi har ikke problemer med brugervenligheden Hvem siger man absolut skal være brugervenlig Jeg har ikke hørt om nogen, der har tjent penge på brugervenlighed Tag 6 brugere og du har tolv meninger Der er ingen der har klaget Vi ved faktisk ikke om vi har problemer med brugervenligheden Vi har fulgt Jakob Nielsen 10 gyldne råd, så vi er nok dækket ind Kan man bruge log-filerne til at analysere ud fra? Vi har lavet 8 brugertests, er det nok? Vi ved præcist, hvorfor vi ikke har problemer med brugervenligheden Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

5 MODELLERNE Reflektionsmodeller: Erlich & Rohn Schaffer-Method Målemodeller: INUSE Human centredness Scale INUSE Processes Andre ikke offentlige modeller: Phillips - Bell –Trillium – IBM - HUSAT Beslægtede modeller: UMME – Softwaremodenhed –Certificeringskurser Spiralmodeller og andre designmodeller, så man forstår processen Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

6 INUSE – HUMAN CENTREDNESS SCALE
Struktur Består af 6 niveauer X-E. These steps reflect the progression of concerns and practices observed in organisations which adopt a human-centred approach to systems development and management. up a level. Formål ? This scale is intended to measure how human-centred an organisation or department is in its systems development and support activities. Whilst the majority of the attributes for the scale are management practices some attributes are staff or management attitudes or technical capabilities. Hvem bruger modellen ? Human Factors and Human Computer Interaction advisors/consultants Process Improvement Consultants and Business Process Engineers. Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

7 ID Titel Niveau X Ukendt (Ingen indikatorer) Niveau A Genkendt A.1 Genkender problemer A.2 Udførte processer Niveau B Overvejet B.1 Opmærksomhed på kvalitet i brug B.2 Brugerfokus Niveau C Implementeret C.1 Brugerinvolvering C.2 Human Factor fremgangsmåder C.3 Human Factor færdighed Niveau D Integreret D.1 Integration D.2 Forbedring D.3 Iterationer Niveau E Institutionaliseret E.1 Brugercentreret ledelse E.2 Organisatorisk brugercentrering Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

8 INUSE - PROCESSES INUSE – PROCESSES Kongemodellen – udførlig – god til procesoptimering – nedbryder hcd i 7 del-elementer Level of capability Description Level 0: Incomplete Organisation is not able to carry out the process. Level 1: Performed The process achieves its purpose. Individuals carry out processes. Level 2: Managed The quality, time and resource requirements for the process are known and controlled. Level 3: Established The process is carried out in a manner specified by the organisation and the resources are defined. Level 4: Predictable The performance of the process is within predicted resource and quality limits. Level 5: Optimising The organisation can reliably tailor the process to particular requirements. Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

9 INUSE - PROCESSES Ensure HCD content in system strategy. Plan the human-centred design process. Specify the user and organisational requirements. Understand and specify the context of use. Produce design solutions. Evaluate design against requirements. Facilitate the human-system implementation. a. Identify and document user’s tasks. b. Identify and document significant user attributes. c. Identify and document organisational environment. Identify and document technical environment. Identify and document physical environment. Disse underpunkter er så igen beskrevet udførligt Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

10 UGENS ØVELSE LAV EN MODENHEDSVURDERING MED INUSE HCS PÅ JERES OPDRAGSGIVER: Hent INUSE - HCS i original versionen her Hent den danske oversættelse i en mindre, men mere praktisk udgave her Aflever: Afkrydsningsskemaet for interviewet + typiske udsagn Styrker og svagheder - fordele og ulemper – nyttigt og unyttig Forslag til forbedring i opdragsgivers måde at arbejde med og tænke brugervenlighed på Hvad kan de gøre bedre, hvad gør de godt, hvad får de ud af at komme op på næste niveau. Transition between Levels (reflektion) Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret


Download ppt "Ved Søren Rokkjer Hansen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google