Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Et kort skridt på 80 cm eller et badutspring på 4 meter? Ved direktør Eva Hofman-Bang CPH WEST Uddannelsescenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Præsentation til forældremøder
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Arbejde med kvalitet i hverdagen
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
- Hvad kan I forvente som forældre?
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011

Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Regeringens globaliseringsudspil
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Informationsmøde 9. klasse
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
1. Forløb MARIENBORG MØDE Jan oktober Statsministerens å bningstale med introduktion af et 360 graders eftersyn af folkeskolen. 29. januar:
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Præsentationens transcript:

Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Et kort skridt på 80 cm eller et badutspring på 4 meter? Ved direktør Eva Hofman-Bang CPH WEST Uddannelsescenter København Vest

Hvad efterspørger arbejdsmarkedet?

Udfordringen 95 % af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse 50 % skal have en videregående uddannelse Omkring 17 % af alle børn har ikke funktionelle læsefærdigheder, når de forlader folkeskolen Omkring halvdelen af alle indvandrere/efterkommere har ikke funktionelle læsefærdigheder, når de forlader folkeskolen Mere end halvdelen af en ungdomsårgang begynder i en gymnasial uddannelse

*Bundne prøvefag er: dansk, matematik, engelsk, fysik og kemi. Folkeskolens afgangsprøver er fra skoleåret 2006/07 gjort obligatoriske. Alle elever skal nu aflægge fem bundne prøver samt to prøver, der findes ved udtræk Kilde: Undervisningsministeriet. Der er store forskelle

Springet bliver for langt, hvis Læsekompetencer mangler Sproglige kompetencer mangler Faglige kompetencer mangler Der er sociale forhold, der ikke støtter uddannelsen: manglende uddannelsestradition manglende rollemodeller Der er personlige problemer: stoffer, vold, uønsket graviditet, for meget erhvervsarbejde Der er dårlig trivsel Der ikke er mulighed for praktikplads

Øget gennemførelse Diverse GF-pakker –Faglig læsning og skrivning –EA-dansk –Faglighed Lektiehjælp (int. & eks.) Young Enterprise Mentorordninger Socialpædagogisk medarbejder Miljømedarbejder Socialt miljø SSP-samarbejde Skolesamarbejder Ny mesterlære Nye uddannelser Tydelige ordensregler –Hurtig opfølgning Tydelig pædagogik –Dobbeltlærere Kompetenceudvikling af medarbejdere –Faglighed –Dansk som 2. sprog –Læselærere/ læsevejledere –EUD IT Praktikpladssøgning

Social- pædagogisk medarbejder Miljømedarbejder Læsevejlederen Lektiehjælps koordinator Psykoterapeut & psykolog Studievejleder Mentorer: - deltid - fuld tid - virksomhed - særlig GF Kontakt- lærer Elev Samspil mellem indsatserne Praktik- konsulent

Strategi – hvad gør den gode erhvervsskole? Vinderkultur er en skolekultur, der stimulerer alle til at yde det ypperste og derfor også prioriterer deltagelse i konkurrencer højt. Vinderkultur skal bidrage til at bryde social arv gennem uddannelse. Fokus på det faglige miljø og fagene Fokus på kvalitet og udvikling af nye læringsstile Udfordringer Rollemodeller Stimulering til videre uddannelse Stimulering til innovation og iværksætteri Fokus på internationalisering og elitesport

TYDELIGERE UNDERVIS- NINGSMÅL ANBEFALING 4: TYDELIGE MÅL FOR, HVAD ELEVER SKAL LÆRE ”… gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i litterære tekster og andre udtryksformer” ”… udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i komplekse produktioner samt i dramatisk form” Anbefalinger Modernisering og prioritering af fag og mål i en dialog mellem faglige eksperter og det omgivende samfund Målene skal beskrive, hvad alle skal kunne, og hvad de bedste skal stræbe efter Trin- og slutmål for elevernes alsidige udvikling Læsning skal styrkes gennem hele skoleforløbet – så alle er klar til ungdomsuddannelserne SKOLENS REJSEHOLD Anbefalinger – vi skal have noget at bygge på

SKOLEN SKAL MAGTE ALLE ELEVER ANBEFALING 6: LANGT FÆRRE ELEVER SKAL I SPECIELLE TILBUD SKOLENS REJSEHOLD Anbefalinger Lovgivningen skal ændres, så ganske få elever udskilles til specialklasser og specialskoler. Folkeskolerne skal tilføres de specialiserede kompetencer fra specialskoler og -klasser i takt med, at eleverne forbliver i folkeskolen. Pædagogisk psykologisk rådgivning skal primært arbejde på selve skolen.

SKOLEN SKAL MAGTE ALLE ELEVER ANBEFALING 7: ELEVER I VANSKELIGHEDER SKAL HAVE EFFEKTIV STØTTE Der går alt for lang tid, fra lærerne opdager, at et barn har sociale problemer, til kommunen gør noget. Det mener 86 pct. af lærerne. SKOLENS REJSEHOLD Anbefalinger Enhver skole skal have et ressourcecenter, der kan det specielle, og som koordinerer omgående hjælp til elever i vanskeligheder. Centret skal have en bred vifte af kompetencer inkl. træk på socialrådgivere og uddannelsesvejledere. Større integration af skole og fritid for udsatte elever, evt. i form af heldagsskoler i visse skoledistrikter. Skole-hjem-samarbejdet skal opprioriteres af skolerne – og det skal ikke være legitimt, at forældre melder sig ud af det.

STØRRE LOKAL FRIHED ANBEFALING 9: FLERE VALG OG MERE IT SKOLENS REJSEHOLD Anbefalinger Udskoling med valg mellem linjer, fx musik, design, bygge, naturfag, samfundsfag, elektronik, sprog, it. Alle linjer har de basale obligatoriske fag fælles. Kommunen sikrer et varieret udbud. Afgangsprøven skal moderniseres, så den fremover vurderer elevers uddannelsesparathed. Afgangsprøven afgør optagelse på ungdomsuddannelserne. Konsekvent brug af it i undervisningen – alle elever skal have en bærbar.

Samarbejde UU-centrene: De unge skal være uddannelsesparate Erhvervsskolerne har opgaven på grundforløbet Virksomhederne i overgangen og på hovedforløbet Kommuner følger op på elever uden aftale Faglige udvalg/brancher i hovedforløbene Politikere: adgang til uddannelserne og understøtte virksomhederne Alle involverede skal arbejde sammen!