John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Advertisements

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Psykoedukation til unge i OPUS
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kreative metoder Henriette Lungholt
omkring metodesamarbejde
Sine Vestergaard Johnsby
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Afslut Frem >>
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Kognition, emotion, perception og Usability
Brugsglæde Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Forretningsmodel.
Designopgave Problem: Hvordan finder man rundt på it-c? Løsning: infokiosk Tilgang: afdække vaner og adfærd via observation og interviews.
STJERNEN FORMÅL SITUATION MÅL TREND RESSOURCER TRADITION.
Beskæring, perspektiv, og komposition
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Inquiry Based Science Education - IBSE
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Perception og disposition af grænseflader
Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Metaforik og alternative muligheder
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Usability ITU, forår : User Experience / Brugsglæde På jagt efter en mere helhedsorienteret forståelse af brugssituationen.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kontekst og klienter John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Brugsglæde, troværdighed og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Billedbehandling. Hvad er et billede? Et udtryk Et indhold Noget fysisk -Eller en række bits og bytes, hvis billedet er digitalt Under et: Spørgsmålet.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Med tegninger af Morten Grove OTS
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Brugsglæde og æstetik Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Definition Kriterier Design og evaluering
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Præsenteret af Daniel^1.732 og Christian Hold 2 Hvem er BRFKredit  Første realkredit institut  Råd om boliglån  Finansiering af bolig  Tæt forhold.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Amanda, Jimmie, Sebastian
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Shampoo design Frugten signalere frugtduft
Hvorfor resultatløn?.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Virksomhedsnavn Virksomhedens navn, adresse, www
Post-traumatisk stress disorder (PTSD)
Den pædagogiske læreplan
En rejse ind I smagens verden
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Interaktionsdesign.
Knallertens udstyr.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Er græsset også grønt om natten.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Johari vinduet det vi ved og ikke ved!
Præsentationens transcript:

John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007 Empatisk design John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

Udfordringen Hvordan designer man produkter der taler til følelserne? Hvordan opfylder man behov der er så subtile at man ikke kan udtrykke dem? Hvor ser vi antydningerne af det, der vil blive morgendagens ”must-have” - og udvikler produktet før konkurrenterne?

Jordans fire fornøjelser Physio-fornøjelser: berøring, smag, lugt.... Socio-fornøjelser: glæden i relationer til andre, inklusiv status og image. Psycho-fornøjelser: kognitive og emotionelle reaktioner, eksempelvis af at ”kunne”, ”engagement” Ideo-fornøjelser: fornøjelsen ved egne værdier og overbevisninger, eksempelvis ”økologisk bevidsthed” . Case: Flickr......

Empatisk design Antropologisk metode, ikke marketing research Vil afdække: Triggere af brug Brugskonteksten Bruger-tilpasning Uhåndgribelige produktkvaliteter (e.g. lugt) U-udtalte brugerbehov

Eksempel: Nissan Infinity J-30 Testede 90 forskellige lædertyper Valgte 3 ud til markedet

Empatisk design proces 1) Observationer (hvad med nettet?) 2) Dataindsamling (interview, foto, video) 3) Reflektion og analyse 4) Brainstorm for løsninger 5) Prototyper

Norman´s 3 niveauer Fysisk design (Visceral)-> umiddelbar fremtrædelse, Funktionsdesign (behavioral) -> brugsglæde og duelighed, Refleksivt design (reflective) -> Selvbillede, personlig tilfredsstillelse, minder

Umiddelbare fysiske reaktioner positivt: tempereret varmt, lyst, søde smage og lugte, harmonisk musik og rytmiske lyde, kærtegn, smil, ”attraktive” mennesker, symmetri, runde bløde objekter... negativt: ekstrem varme eller kulde, mørke, skarpt lys, høje lyde, menneskemasser, rådden lugt, fordærvet mad, bitter smag, skarpe objekter,tilskadekomne, slanger og edderkopper, afføring og opkast, kropsafsondringer...

Forførende design At skabe et følelsesmæssigt bånd til brugerne med ”overtalende” design Stimulere brugerens forestillinger 1) ”Lokke”: Fang opmærksomhed og giv et løfte 2) ”Relationsopbygning”: Opfyld nogle af løfterne og giv nye løfter 3)Tilfredsstillelse: Opfyld det endelige løfte og afslut på en mindeværdig måde Eksempel: Amazon Google in the early days Lauritz.com

Smukt og enkelt Hvad er smukt? Alle vil have det ->Fra Achilles til Ipod ”Mangfoldighed i enkelhed - Ockham´s barberkniv” ”Individuelt hvad der er smukt” ”Trends”, ”moder” og ”stilarter” Warren Harding-fejltagelsen (og høje ledere) Det gyldne snit cr8: Cool stuf, Aled Budovsky, state, dougal Wilson

Æstetik-usablity kortslutningen Pænt design opfattes som mere brugervenligt Pænt design skaber gode attituder til produktet - kælenavne Rene biler kører bedre

Philippe Starcks ”Juicy Salif” My Juicer is not meant to squeeze lemons; it is meant to strat conversations”

Arketyper Jungs teori om det kollektivt ubevidste Harley Davidson = outlaw arketype Nike = helte-arketypen Arketyper på computersystemer eller på IT-fabrikater

Apples 1984 Super Bowl reklame