Forholdet til kunderne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forebyggelse af overgældsætning – retlige virkemidler
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Foredrag i AIDA den 30. september 2008
Accessoriske kontrakter
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Loyalitet – hvad siger juraen?
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Ydernumre Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Konkurrencereglernes betydning for Danske Fysioterapeuter og medlemmernes ageren.
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Tilladelse til forsikringsvirksomhed
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
HD AUC 2010 Ekstern økonomirapportering Johnny V. Jensen Anvendt regnskabspraksis Ændring i anvendt regnskabspraksis Ændring i regnskabsmæssige skøn Ekstraordinære.
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Regulering af og tilsyn med Forsikringsvirksomheder Januar 2009, Malene Stadil.
Liv-selskabernes virksomhed i drift Januar 2009 EVYS/NIE/MSTA.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
M ÆGLERJURA Anne Patricia Rehlsdorph Medlemsmøde, april 2016.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Forslaget til ny Markedsføringslov
Evaluering.
Forslag til ny markedsføringslov
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
SKYDETÅRNE & SKYDESTIGER
I gæld til det offentlige
Kontakt til deltagerne
Tillægsprocent 2018.
Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Præsentationens transcript:

Forholdet til kunderne Marts 2009

Reguleringen Markedsføringsloven Informationsbekendtgørelsen God skik Rådgivningsforpligtelse

Information 1/4 FIL § 56: Finanstilsynet fastsætter nærmere regler om de oplysninger, der af et livs- eller skadeforsikringsselskab skal afgives skriftligt til kunder, inden forsikringsaftale indgås og under det løbende kundeforhold. Sker i bekendtgørelsesform

Information 2/4 Ved aftalens indgåelse skal oplyses om: Adressen på selskabets hovedsæde/filial Beskrivelse af de enkelte forsikringsydelser og oplysninger om eventuelle valgmuligheder. Forsikringsydelsernes størrelse. Præmien for ydelserne og betingelser for indbetaling heraf. Forsikringsaftalens løbetid. Administrationsomkostninger Angivelse af i hvilket omfang ydelser, præmier, omkostninger m.v. er garanteret. Hvis ikke, skal de nærmere vilkår for ændringer angives. Er ydelsen afhængig af udsving på kapitalmarkedet, skal der oplyses om de investeringsmæssige forudsætninger. Personspecifikke oplysninger om betydningen af bonus for aftalen. Den skatteordning, der gælder for de valgte ydelser. Anvendt lovgivning, Betingelser for eventuel opsigelse af forsikringen. Oplysninger om, at der kan klages over forsikringsselskabet.

Information 3/4 Under aftalens løbetid skal der informeres om: Væsentlige ændringer til ugunst for forsikringstageren i de i § 3, stk. 1, nævnte forhold, medmindre ændringen er begrundet i udefrakommende forhold, som forsikringsselskabet ikke har indflydelse på. Hvis forsikringsaftalen er etableret som led i et ansættelsesforhold, et organisationsforhold eller forhold af lignende karakter kan oplysningerne dog gives i forbindelse med, at ændringerne træder i kraft.

Information 4/4 Årligt skal der informeres om følgende: Størrelsen af forsikringsydelserne og om bonussituationen samt, i hvilket omfang bonus er garanteret. Forsikringstagerens samlede forrentning for året. Tilbagekøbsværdien, såfremt forsikringen giver adgang hertil, samt fripoliceværdien. Mindre væsentlige ændringer i de i § 3, stk. 1, nævnte forhold.

God skik 1/3 FIL § 43 Finansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet. Stk. 2. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om redelig forretningsskik og god praksis for de finansielle virksomheder. Stk. 3. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om prisoplysning for finansielle ydelser.

God skik 2/3 En finansiel virksomhed skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder. En finansiel virksomhed må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis dette er egnet til mærkbart at forvride kundernes økonomiske adfærd på markedet. Markedsføring, som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter kunderne for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd, er ikke tilladt. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres. De former for adfærd, der er opregnet i bekendtgørelsens bilag 1, anses under alle omstændigheder for at være urimelige i private kundeforhold, og er ikke tilladt.

God skik 3/3 Vildledende markedsføring Aggressiv markedsføring