Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 2: Projekttema ældre & design.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Advertisements

Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Modul 1 - Processer.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
INTRO 08/09/05 Byens Netværk i New York. New York DAGENS PROGRAM 1.Velkommen / Vi glæder os! v/Ole & Henriette 2.Om det faglige og det praktiske – dag.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Vejret Datalogger og database. Forsøg i Natur/Teknik
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
KEA – Københavns Erhvervsakademi
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Research & innovation Målgruppe Platforme Web 2.0 Koncept AIDAS Mockups – website Mockups - mobil World Outgames Research & Innovation 1.Semester projekt.
Kompetenceudvikling på KU
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Velkommen til E-business
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
DI Hovedstaden - Årsmøde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
En kogebog Synopseprøven i dansk.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Find Your Friend app og (mobil) kommunikation
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Temalinjer Samfundsfaglig Naturfaglig Kunst & Design Drama & Musik Idræt Karrierepilen Medie og It Samt: Base 10 ITO.
Digital skriftlig- og mundtlighed
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Biomedicinsk Optik Kursus Bygning 306, auditorium 37, DTU.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Distribuerte Objekter Våren 2015 Professor II Eric Jul.
Mød Aalborg Universitet
27. august 2007Introduktion1 Introduktion til Interaktionsdesign Anker Helms Jørgensen IT-Universitetet i København Interaktionsdesign E 2007 Lektion 1a.
Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development Partnerskab i innovation.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
1 QA and user research
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Kortsortering.
Dagens program – ugens program
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Skriveperiode (synopsis)
Christian.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Præsentationens transcript:

Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 2: Projekttema ældre & design

Projekt Tema: Ældre & design –Artefakter, services som giver bedre livskvalitet –Ikke web-baseret –05.9: gruppeinddeling klar –19.9: problemformuleringer –22.10: delrapport –05.11: prototyper –21.11: poster-præsentation –12.12: projekt-aflevering Start Grupper dannesProblemformulering Delrapport Prototype-præsentation Aflevering Poster + website Physical computing Etnografiske metoder

Plan for kursuset Kurset varer 16 uger, der er organiseret som følger. –I de første 12 uger er der to ugentlige forelæsninger og to ugentlige øvelsesgange, hvor designprojektet kører parallelt med forelæsninger og øvelser. –Efter 6 uger aflever hver gruppe en problemformulering for designprojektet –Efter 9 uger afleverer hver gruppe en delrapport for designprojektet, indeholdende en beskrivelse af problemområdet, en problemformulering og en skitse af det planlagte koncept/produkt. –Efter 11 uger præsenteres prototype og brugsscenario for designkoncept –Efter 13 uger præsenterer hver gruppe designprojektet mundtligt, og hver gruppe afleverer en poster om designprojektet, der udstilles i ITUs atrium. Samtidig oprettes et website, der præsenterer alle gruppernes designprojekter. –I de sidste 4 uger er der vejledning en gang om ugen i gruppernes reflektionsrapporter –Efter 16 uger afleverer hver gruppe refleksionsrapporten på maksimalt 8 sider.

Lidt baggrund Hvem er ‘de ældre’ i dag? Stort fokus på ældre og teknologi –Københavns kommune: brugerdrevet innovation på ældreområdet Intro i TV2 Lorry –ATV og forsknings- & innovationsstyrelsen: dansk tænketank omkring assistive technologies –Copenhagen Innovation Centre: innovation i kommunale velfærdsydelser –Engelsk initiativ: SMART CLOTHES AND WEARABLE TECHNOLOGY Research Group –Svensk forskningscenter: Äldre och designÄldre och design –Tomas Sokoler: pervasive computing & elderly

Elderly and technology Britt Östlund study –Avoid stereotypes –Elderly most experienced (in technological change) –Age: 65...> young elderly ( 80) –Physical impairment –Social loss –Technical illiteracy –Adapt technology

7 perspectives on design Change as little as possible Design for preserving rhytm and balance Design for own doing and learning Design for communication Design for tele-communication Design for planning Design for memory

Change as little as possible

Design for preserving rhytm and balance

Design for own doing and learning

Design for communication

Design for tele-communication

Design for planning

Design for memory

Projektvalg? Tænk på et eller flere af de 7 design perspektiver, når du forestiller dig, hvad du vil arbejde med i projektet Tænk på den aldringsproces vi alle går igennem (finmotorik, syn, hørelse, håndgribelighed / abstraktion, sociale normer for kommunikation) Tænk på at den ældre befolkning består af mange forskellige grupper af ældre Tænk på at vi gerne vil være cool – også når vi bliver ældre

Eksempler på ældre & design projekter Ingegärd och den gröna brevlådan –Kognitiv støtte for mennesker med demens (projekt)projekt Starica –Mobiltelefon for äldre (projekt)projekt TimeMachine –Intelligent pillebox (projekt)projekt Papermesser –Tangible SMS (projekt)projekt Lust för Design –Ældre og lyst /seksualitet (projekt)projekt Mobil alarm (projekt)projekt

Slut