Oplevet Organisatorisk Klinisk Videnskab TeknologiProfession Patient
Sammenhæng Specialisering Fragmenter Samling Få ansigter Mange ansigter Forventninger Virkelighed Kilde: Modificeret fra Ulrik Feldberg, Diagnostisk center i Silkeborg
Evolution Gradvis forandring Naturlig udvikling Revolution Radikal forandring Ofte efter indgreb B- plan S- plan A- Plan
”First we shape our buildings, thereafter they shape us”
Faglighed er at kunne noget Professionel er at være noget
Almene kompetencer Generelle kompetencer Kernekompetencer
Inspirator Integrator Innovator Idealist
MålIdealer Ledelse OpgaveFag Fælleskab Sprog Udvikling Behov
IndividKulturSystem Konservatisme
AnkomstOpholdAfgang Akut Indkaldt Hjem Patient kredsløb Service kredsløb Videns kredsløb Opgaven er på alle måder at skabe mest værdi for patienterne – værdikædetanken er definerende
Patienten på sporet - standardiserede tidsstyrede patientforløb Teknologien kommer til patienten og ikke omvendt - schweitzerknivsmetoden Få og sikre og veldefinerede overgange - stafetmetoden Opgaven løses i multidisciplinære teams i et interdisciplinært samarbejde
De dygtigste medarbejdere er forudsætningen for al kvalitet Forskning og uddannelse er investering i fremtidens kvalitet Patienten er hædersgæsten og en afgørende kilde til læring og kvalitet Al kvalitet bunder i en god idé – giv de lyse hoveder en chance
En klynge er højeste fællesnævner En smeltedigel for specialer Et resultatcenter for kvalitet Et fællesskab for ressourcer Et samlingssted for patienterne Et samlingssted for kompetencer En ledelsesenhed En uddannelsesenhed En innovationsenhed
Direktion Klynge ACP-klyngeKlynge B RytmeKarKræftKlapIskæmi Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6 Team 7 Team 8 Team 9 Team10 Operationelt Taktisk Strategisk LedelsesgradientLedelsesgradient
Input – Proces – Output - Effekt Organisatorisk læring Konse kvens Individ System Resultat Indsats Forretning Kultur Opgave
Matrix kræver fælles idealer Matrix kræver stærke normer Matrix kræver kollegialitet Matrix kræver innovation Matrix kræver integritet
Vejen til centerdannelse Forberedelse Rammeplaner Centerbeskrivelser Centerlederafklaring nov apr aug. 2012jan Medarbejder involvering Patientforløb Visitationsretningslinjer Ændrede arbejdsgange Teams samspil og struktur Kulturdannelse