Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005
Synopsens oplæg: Distinktionen mellem det virtuelle og det reelle er under opløsning Den relationelle kunst udfordrer et repræsentationelt paradigme Gennem produktion og invitation peger den relationelle kunst ud over kunstsfæren og problematiserer skellet mellem kunst og virkelighed
De næste ni minutter: computeren i verden – verden i computeren virtuelle verdener og digitale byrum to eksempler
Eksempel 1:.walk Psykogeografiske vandringer baseret på generative algoritmer Inspireret af Conways Game of Life
Psykogeografisk kort
Byen som database eller datastruktur Vandringen som konstituerende for byrummet Undergraver det planlagte byrum Alternativ metode: Forkerte bykort, mis-maps
Eksempel 2: Karlskrona2 Karlskrona2 er en computersimulation af byen Karlskrona Virtuel by der kopierer den virkelige by Fungerer som en MUD med en avatar for hver indbygger
Eksempel 2: Karlskrona2 Genererer nye strukturer og netværk som fortsætter i den fysiske Karlskrona Det er indbyggerne på den anden side af masken der medierer overgangen Brugeren er producent af en ny virkelighed som inkluderer både det virtuelle og det virkelige
...en del af - ikke en model af... Kortet bliver en del af byen i.walk Modellen eller simulationen bliver en del af Karlskrona i Karlskrona2 Det virtuelle bliver en del af virkeligheden - ikke blot en model. Det er brugeren/agenten/individet der gennem sin aktive medskaben og sine handlinger
Fra spektrum til hybrid Ubicomp ”Computeren i verden” Reel Fysisk rum VIRKELIGT VR ”Verden i computeren” Virtuel Simuleret rum KUNSTIGT ontologi sk skel.walkKarlskrona2
Spørgsmål til diskussion Hvorfor er digitale teknologier så velegnede til at skabe disse hybride virkeligheder? Hvilken rollen spiller menneskets kropslige situerethed i denne sammenhæng?