Nyt fra lytternes og seernes redaktør Dialogmødet den 24. september 2008
Brugernes redaktør – siden 2005: DRs interne vagthund Brugernes ambassadør - Dialog og overblik - Ankeinstans for programetik - Etikdebat Lovpligtigt siden ansat af bestyrelsen
REDAKTØRENS BERETNING - kommenterende, vurderinger og beretning om job og opgaver RAPPORT OM HENVENDELSER - faktuel, DR-overblik over kritik-typer og klagebehandling
Lever DR op til løfterne?: 1. Fokus på programetikken? 2. Konstruktiv dialog med lyttere og seere? 3. God information om programmer & teknik? 4. Størst mulig åbenhed? 5. Rettelser af fejl? 6. Fair klagebehandling? 7. Lytter- og seerredaktørens synlighed?
To udsagn om programetik: DRs Programetik må håndhæves ligeså effektivt på eksterne produktioner – inkl. lytter- og seerredaktørens mulighed for at behandle klager DR bør forklare og uddybe sin pligt til at lave kritisk journalistik
Henvendelser - trends: Stadig mange henvendelser om programmer mv. – over på årsplan 2008: En noget bedre stemning end i det samspilsramte 2007 – lidt færre teknikklager – men for mange ’gengangere’ Programetik-klager: Uændret mønster
De hyppigste klager: Ti gengangere (G), høreproblemer, mgl. tekstning, DAB- omlægning, voldsomme effekter, dårligt sprog, mgl. programinformation, koks med streaming og afvikling, mgl. playlister Halvdelen undskyldes med ressourcer Fejlkvoten er stadig alt for høj Bedre inf. ville hjælpe
De hyppigste klager - 14 nye temaer X Factor, Pigekoret, P2, OK 2008, Lars Løkke- sagen, urolighederne i februar, Ærlig Talt, Melodi Grand Prix, Bonanza, Miss Tørklæde, Naruto Mange reaktioner på det seriøse indhold Vigtigt med ordentlige forklaringer Kun to emner indbragt som ankesager
Andet led i klagebehandlingen 20 ankesager behandlet af lytternes og seernes redaktør – klager fik helt eller delvist medhold i otte Halvdelen af de 20 havde klageadgang til Pressenævnet En ny trend?
THE END