Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Læreridentitet og professionalisme
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Et fagligt løft af folkeskolen
GSAK Makroer Hvordan får du downloadet, installeret og konfigureret GSAK Af ProsperoDK (aka. René Boe) Teknik-event i det mørke Jylland IV - 16/
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Morten Vendelø7/2/20141 [Klubbens Bestyrelse] [4. marts 2010] Medlemsmøde i Sejlklubben Sundet om Klubudvikling.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Mobile Atlas Creator (MOBAC) Prepare online maps for your mobile device Af ProsperoDK (aka. René Boe) Teknik-event i det mørke Jylland V - 12/ –
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vejledningsforløb med læringskontrakt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
KREDSEN I CENTRUM Forenkling. ENKELT OG OVERSKUELIGT Grundlæggende konflikt mellem tid til familie og tid til FDF Vi skal gøre FDF-hverdagen enkel og.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Årsplan – en kort en lang
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Kroppens funktioner og Den rette dosis
Medicinafstemning og Medicinsupervision
Sikker medicinhåndtering
Tablet med/uden overtræk
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Neurologiske lidelser II Parkinsons sygdom og demens
Øvelse 1: First Impressions
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Sådan bruger du præsentationen
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Udvikling og fastholdelse af kvalitet og sikkerhed 1
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
Farmakologi og medicinhåndtering 1608
Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Læringsmål og niveaubeskrivelser
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov og mål med uddannelsesprogrammet

Præsentation af underviser og deltagere Uddannelse og baggrund Erfaring med at arbejde på botilbud Erfaring med at arbejde med beboernes medicin December 2014

Læringsmål Dette modul skal give dig: indblik i og forståelse for problemer ved medicinhåndtering og ved beboernes brug af medicin mulighed for at pege på forbedringsområder, og hvad du har behov for at kunne opfylde målene forudsætninger for selv at søge viden og støtte for at udvikle din egen og jeres fælles praksis December 2014

Hvad skal vi tale om? Jeres forventninger til uddannelsesprogrammet Den samlede proces for medicinhåndtering - Hvilke opgaver omfatter det? Hvilke problemer oplever vi med medicin i hverdagen? Hvilke løsninger ser vi på problemerne? Hvad skal vi kunne for at gennemføre løsningerne - læringsbehov? Hvad skal vi kunne her hos os for at opnå god og sikker medicinhåndtering - læringsmål? December 2014

Forventninger December 2014 5

Forventninger Skriv i 2 minutter: Hvad tænker jeg om uddannelsesprogrammet? Hvad skal jeg lære? Hvad bliver min gevinst? Del dine forventninger med sidemanden Skriv din vigtigste forventning og din vigtigste tanke December 2014

Opgaver og problemer med medicin på botilbuddet December 2014 7

Fra ordination til kassation Vi prøver at tegne processen December 2014

Hvad omfatter medicinhåndtering? Medicinansvarlig/kontaktperson beboer/personale Apotek Læge Bestilling Modtagelse Opbevaring Medicindispensering Medicinadministration Observation Kassation Ekspedition Kontrol Levering Rådgivning Destruktion Ordination Revurdering Evt. seponering © Pharmakon 2014 December 2014

Spørgsmål til afdækning af problemer med medicin Hvilke barrierer oplever I i hverdagen for at kunne sikre god og sikker brug af medicin hos jeres beboere? Hvilke barrierer oplever I i hverdagen for at undgå fejl, utilsigtede hændelser og skader? Hvilke barrierer oplever I i hverdagen for at opnå den brugertilfredshed, I ønsker? Hvilke barrierer oplever I i hverdagen for at undgå ressourcespild? (Ressourcespild skal forstås bredt, fx medicinspild, unødig tid brugt af personalet, ventetid, økonomisk spild) Hvornår i en beboers medicinforløb opstår der problemer? I hvilke samarbejdsrelationer oplever I problemer? (Det kan være samarbejde med beboerens læger, apoteket, pårørende osv.) December 2014

Eksempler på problemer Det er svært at få implementeret dokumentation af det, der bliver gjort: Hvem skriver, og hvordan skriver man det, så andre kan bruge det? Hvad gør man, når beboere ikke vil tage medicin eller selv administrerer deres medicin? Medicinhåndtering er ikke sikker nok. Personalet mangler viden for at kunne observere beboere med hensyn til symptomer og medicinens virkning og bivirkninger. Det kan være svært at kommunikere med lægerne om beboernes medicin. Substitution forvirrer og giver utryghed hos personale og beboere. Det er let at glemme, at beboeren både skal have dosisdispenseret medicin og anden medicin. December 2014

Identificerede/kendte problemer Gennemgå processen for medicinhåndtering og spørgsmålene på det forrige dias Skriv alle de problemer ned, I kan komme i tanker om Skriv hvert problem på et af de røde kort December 2014

Kategorier af problemer Viden Færdigheder Kompetencer Organisering Samarbejde Faciliteter Intern kommunikation Tilføj evt. nye problemer, I er kommet i tanker om Sig ikke mulige løsninger højt – skriv dem ned December 2014

Løsninger December 2014 14

Eksempler på løsninger 1 Problem: Det er svært at få implementeret dokumentation af det, der bliver gjort: Hvem skriver, og hvordan skriver man det, så andre kan bruge det? Løsning: Start indenfor et afgrænset område, fx medicinadministration; aftal, hvad der skal dokumenteres, og hvem der skal gøre det. Lad få personer afprøve (forbedringsmodellen) Problem: Hvad gør man, når beboere ikke vil tage medicin eller selv administrerer deres medicin, og der er usikkerhed om, hvordan de tager den? Løsning: Registrer som UTH. Tjek for hyppighed. Ved usikkerhed med beboerens egen administration kontaktes lægen December 2014

Eksempler på løsninger 2 Problem: Medicinhåndtering er ikke sikker nok Løsning: Kortlæg problemstillinger i processen, få overblik over omfanget af fejl/UTH, start udvikling af processen i små trin Problem: Personalet mangler viden for at kunne observere beboere med hensyn til symptomer og medicinens virkning og bivirkninger Løsning: Medicin tages op som et fast punkt på alle personalemøder Problem: Det kan være svært at kommunikere med lægerne om beboernes medicin Løsning: Brug ISBAR December 2014

Eksempler på løsninger 3 Problem: Substitution forvirrer og giver utryghed hos personale og beboere Løsning: Få apoteket til at hjælpe med gode rutiner og tricks Problem: Det er let at glemme, at beboeren både skal have dosisdispenseret medicin og anden medicin Løsning: Der laves en særlig notifikation på beboerens medicinkort December 2014

Løsninger Vælg 1-2 problemer indenfor hver kategori af problemer Skriv et forslag til løsning for hvert problem på et grønt kort Sæt kortet op ved siden af kortet med problemstillingen December 2014

Læringsbehov December 2014 19

Eksempler på læringsbehov 1 Problem: Det er svært at få implementeret dokumentation af det, der bliver gjort: Hvem skriver, og hvordan skriver man det, så andre kan bruge det? Løsning: Start indenfor et afgrænset område, fx medicinadministration; aftal, hvad der skal dokumenteres, og hvem der skal gøre det. Lad få personer afprøve (forbedringsmodellen) Læringsbehov: Forståelse for værdien af at dokumentere. Kendskab til forbedringsmodellen Problem: Hvad gør man, når beboere ikke vil tage medicin eller selv administrerer deres medicin, og der er usikkerhed om, hvordan de tager den? Løsning: Registrer som UTH. Tjek for hyppighed. Ved usikkerhed med beboerens egen administration kontaktes lægen Læringsbehov: Kunne registrere UTH. Kendskab til at bruge UTH til udvikling af kvalitet December 2014

Eksempler på læringsbehov 2 Problem: Medicinhåndtering er ikke sikker nok Løsning: Kortlæg problemstillinger i processen, få overblik over omfanget af fejl/UTH, start udvikling af processen i små trin Læringsbehov: Kendskab til processen for medicinhåndtering. Kunne udpege risikoområder. Kendskab til forbedringsmodellen Problem: Personalet mangler viden for at kunne observere beboere med hensyn til symptomer og medicinens virkning og bivirkninger Løsning: Medicin tages op som et fast punkt på alle personalemøder Læringsbehov: Kendskab til virkning og bivirkning af beboernes medicin. Kendskab til vigtige observationspunkter December 2014

Eksempler på læringsbehov 3 Problem: Det kan være svært at kommunikere med lægerne om beboernes medicin Løsning: Brug ISBAR Læringsbehov: Kendskab til ISBAR og brugen af den Problem: Substitution forvirrer og giver utryghed hos personale og beboere Løsning: Få apoteket til at hjælpe med gode rutiner og tricks Læringsbehov: Kendskab til metoder og kilder til at kontrollere substitueret medicin Problem: Det er let at glemme, at beboeren både skal have dosisdispenseret medicin og anden medicin Løsning: Der laves en særlig notifikation på beboerens medicinkort Læringsbehov: Kendskab til opbygning af medicinkort December 2014

Læringsmål December 2014 23

Eksempler på læringsmål Forståelse for praktisk brug af medicin Kan vurdere, hvilke grupper af lægemidler borgerne bruger Kan observere, om borgeren kan have bivirkninger af sin medicin Kan observere, om medicinen virker efter hensigten Kan tage nødvendig aktion på observationer af mulige bivirkninger, mangelfuld virkning eller uhensigtsmæssig brug Kan skaffe sig nødvendig viden om lægemidlerne Kan bidrage til hensigtsmæssig brug af medicinen på botilbuddet Kan bidrage til løbende tjek af medicinens effekt hos beboerne Kan selvstændigt indsamle tegn på potentielle medicinproblemer December 2014

Formulering af læringsmål Hvad vil du gerne kunne, når du har gennemgået uddannelsesprogrammet? Skriv i din logbog de læringsmål for uddannelsesprogrammet, som du sætter for dig selv Formuler sammen 5-6 fælles læringsmål December 2014

Forslag til aktivitet efter undervisningen I kan efter hver undervisningsgang tage jeres læringsmål frem, både de personlige og de fælles, og overveje, om læringsmålene stadig holder, eller om de skal omformuleres om undervisningen opfylder jeres læringsmål December 2014

Tak for i dag!