ESSAY.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Fortæl med PowerPoint XP
Videregående pc-vejledning
Grundlæggende PowerPoint
Forskellige traditioner
Mini-kursus for 8.a og 8.b Efterår Alt for store overskrifter -Brug skriftstr. 16 -Brug gerne fed skrift Understregning og punktum i overskrifter.
Readymades / genbrugskunst
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Udlægning af en ny cache
Generelle regler for brug af PowerPoints
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Sofies dejlige dag.
Formularer (Access, del 3)
- en smart mellemting mellem overheads og lysbilleder (dias)
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Å.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Indledning til opgaven
Synopsis VIP3/2012.
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Videregående pc-vejledning
Synopsis VIP13 HH3.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Folkeskolens afgangsprøve
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Øvelse 1: First Impressions
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Videregående pc-vejledning
Layout og fremlæggelse
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Hvilken vampyr er størst? Du kan flytte rundt på dem.
Foredrag i Historisk Forening
Forårsrengøring med Fabrikam
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Skabelon mailopsætning
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Essay.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
SRO 2018 hHx.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

ESSAY

Mål: Aktivere og organisere den viden I allerede har om personlige esssays. Plan: Fælles introsnak ALK præsentere teori – samme teori fra ny mund inkl. små opgaver. Producerende teamarbejde Præsenter produkt og få feedback   Tid: 2 moduler

Indholdskrav Emne/tema/problemstilling Den undersøgende/søgende skrivning Afsæt Flere planer Konkret Erindret/personligt Reflekteret Sprog Redegørende (konkrete plan) Beskrivende/malende (det erindrede personlige plan) Argumenterende (reflekterede plan) ALK – gennemgå både afsæt, planerne og sproget på tavlen

Personligt vs. kritisk Det personlige essay Har ofte et personligt afsæt Emnet er mere personligt Det erindrede plan fylder meget Det kritiske essay Minder om en kronik Afsættet er mere samfundsrelevant Det reflekterede plan fylder meget Personligt vs. Kritisk Kan være svære at adskille 100% Husk ikke at blive for sort/hvide

SPROG 6 stikord om sprog?

Sprog Leg med sproget. Mille er en pige på 15 år. Hun har mørkt hår og er ca. 1.50 cm høj. Mille er en enspænder. Hun er egentlig sød og dygtig, men har svært ved at få venner. Hun er usikker og bliver nemt genert. Mille kan godt føle sig ensom. Mille går i 9. klasse på en helt almindelig folkeskole. I klassen går også den blonde, høje mafia, som er de smarte og populære piger. Men her kan Mille ikke være med. Hun kan i det hele taget ikke være med ret mange steder. I frikvartererne læser Mille ofte lige lidt ekstra op på lektierne til næste time. Det er ikke nødvendigvis fordi, det er det, Mille helst vil bruge sine frikvarter på. Hun bestemmer sig ofte for, når hun ligger derhjemme i sengen om aftenen, at i morgen skal hun snakke med nogle af de andre i klassen. Gå hen til dem i frikvarteret og sige noget interessant, så de får lyst til at snakke med hende. Men når så frikvarteret kommer, er det som om hun er limet til sin stol, og frikvarteret bliver lige som det var i går og dagen før det….

Sprogopgave Vinter. Jeg går hen ad gangen. Det er frikvarter. Ligesom det var frikvarter sidste år. Opgave: Omskriv disse linjer, så sproget bliver lyrisk, beskrivende med mange adjektiver og en masse billedsprog. Gå efter 10 linjer. De tre skrevne sætninger skal være med. Du har 10 min. Minimalistisk sprog - ikke i essays

Fra sidste time Hvad husker I bedst? Var der noget, I fik et nyt take på?

Opbygning Introduktion / indledning Midte / indhold Afslutning Intro emnet/problemstillingen – ikke nogen fast form, men læser skal ledes ind i emnet. Kan være på alle tre planer Midte / indhold Veksler mellem de tre planer, kommer dem igennem gerne flere gang. Fortæller om problemstillingen, belyser den fra alle tre planer Afslutning Runder af uden af nødvendigvis give svar på noget. Henviser evt. til indledningen

Titlen ? Overvej titler til essays om følgende temaer Titlen i et essay skal gerne være fængende, og give læser lyst og nysgerrighed til at læse Titlen må gerne vise en sproglig indsigt, evt. lege med ord eller på anden måde sætte tanker i gang. Kan formuleres som en påstand, et spørgsmål eller et ordspil ? Overvej titler til essays om følgende temaer Tema – efterår / afsæt - en tur i skoven Tema - Slikforbrug /afsæt - et stykke tyggegummi på gaden Tema – seksualundervisning / afsæt – et udsendelse i TV

Layout Når du producerer tekster, er det vigtigt, at du kan layoute dine tekster, så det afspejler genren. Til prøven i skriftlig fremstilling bliver din besvarelse blandt andet vurderet på, hvor god du er til at udnytte de layoutmæssige muligheder, der er i et tekstbehandlingsprogram i Word. Du kan med fordel layoute dit essay i lodret format med harmonisk højrekant med to spalter adskilt af en streg med en grafisk indbydende titel unical ved startbogstavet ALK tegn på tavlen

Layoutopgave Layout en volapykside ud fra de angivne kriterier. i lodret format med harmonisk højrekant med orddeling med to spalter adskilt af en streg med afsnitsinddeling ved linjeoverspring med en grafisk indbydende titel unical ved startbogstavet

Hjælp til essaylayout side 1 Linjeafstanden: Marker brødteksten. Find funktionen med linjeafstand på startsiden, og sæt den til 1.15. Orddeling: Find Sidelayout – Orddeling – vælg Indstillinger orddeling. Sæt flueben i Automatisk orddeling. Hvis du overvejende skriver korte ord i dine tekster, bør du sætte delezonen ned til fx 0,25. På den måde sikrer du, at dine ord bliver delt korrekt, og din højremargen fremstår harmonisk. Skriftstørrelsen: Sæt skriftstørrelsen til enten 11 eller 12 afhængig af hvilken skrifttype, du vælger at bruge. Vælger du en skrifttype med ”fødder”(seriffer), vil den ofte være hurtigere at læse. Skrifttypen Cambria og Times New Roman er teksttyper med fødder. Skrifttypen Ariel og Verdana er teksttyper uden fødder. De fire skrifttyper er alle sat i størrelse 12, men læg mærke til, at Arial og Verdana virker større end Cambria og Times New Roman. Hvis du vælger A og V, bør du bruge størrelse 11. Format: Find Sidelayout, vælg retning – Lodret   Margener: Marker hele din brødtekst. Vælg Sidelayout, find Margener – vælg Brugerdefinerede margener, så du selv bestemme, hvordan din margener skal være. Vælg følgende indstillinger: Top og bund: 2,5 cm Venstre og højre: 3,5 cm Sørg for at du også markere, at det skal anvendes på Hele dokumentet. Klik ok.

Hjælp til sidelayout side 2 Kolonner/Spalter: Marker kun din brødtekst og ikke titel og forfatterlinje. Vælg Sidelayout – Kolonner – Flere kolonner. Marker, at der skal være 2 kolonner. Juster evt. på afstanden mellem spalterne. Sæt flueben i Adskilt af streg. Titel og forfatterlinje: Indsæt titel og forfatterlinje i en simpel tekstboks. Højreklik på tekstboksen, og gå ned til Formater figur. Du skal vælge Ingen streg omkring tekstboksen. Find Ombryd tekst (det er ikonet med hunden), og vælg Firkant. Så kan du nemlig flytte rundt på tekstboksen uden, at det går ud over brødteksten. Marker titlen. Vælg en anden skrifttype end brødteksten og gerne en skrifttype uden fødder. Forstør titlen i skriftstørrelse, så den fylder det meste af kolonnebredden. Marker nu forfatterlinjen. Vælg den samme skrifttype som titlen, og sæt den i en passende størrelse og eventuelt i kursiv. Centrer både titel og forfatterlinje. Unical og første bogstav Marker det allerførste bogstav i brødteksten. Find Unical under Sidelayout eller Formater. Du skal første vælge placering som Indrykket. Herefter vælger du den samme skrifttype som i din titel. Sænk antal linjer til 2 Indstil afstand fra tekst til 0,1 Tryk ok

ESSAYSØJLER

Opgave – lav en essaymodel Modellen skal: Vise essayets opbygning Vise essayets indhold Vise essayets sprog Medtænk også layout Du skal: Udarbejde modellen (flot og præsentabel) Præsentere modellen og tankerne bag Hvad indeholder modellen Hvorfor er den udarbejdet som den er Arbejde to og to 90 min x 2 – det skal arbejdet vise.

Ikke kun hvad og hvorfor, men også hvordan. Præsenter essaymodel Ikke kun hvad og hvorfor, men også hvordan. Modellen skal præsenteres – altså hvad indeholder den I skal fortælle om tankerne bag – hvorfor har I valgt at lave den som I har. I skal lave en kompetent præsentation. Tænk over hvordan i formulerer jer, hvordan I står/sidder/hopper hvad der er at se på, mens I taler hvordan lytteren kan huske, hvad I har præsenteret En responsgruppe vil efterfølgende give jer respons ud fra tankerne om den kompetente præsentation

Respons generelt Hvad er respons? Hvorfor overhovedet give respons? Hvad er god respons afsender/modtager? I skal lave en kompetent præsentation. Tænk over hvordan i formulerer jer, hvordan I står/sidder/hopper hvad der er at se på, mens I taler hvordan lytteren kan huske, hvad I har præsenteret Respons = tilbagemelding på noget man har lavet God respons = målrettet, direkte, konstruktiv, både positiv og negativ

Respons på den kompetente præsentation. I skal give hinanden respons Responsgruppe på 5 personer hvordan i formulerer jer, hvordan I står/sidder/hopper hvad der er at se på, mens I taler hvordan lytteren kan huske, hvad I har præsenteret Indhold – hvad har I præsenteret