Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Søgning efter en fil Du vil finde et Word dokument som du ikke kan huske hvor du har placeret men du kan huske et af ordene i dokumentet Du får dette.
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Anskaffelse af ny teknologi
Dataindsamling og kildebearbejdning
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvantitative metoder
B-boringer og prøvesteder Opsummering af projektet heunder rolle-rettigheder og kvalitetssikring proces Dato: Udarbejdet af projektledelsen.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Forskellige typer af interview
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Har du rørt din lærer i dag
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Digital eksamen, Health Vinter Hvordan Der udleveres en iPad til hver studerende Der kan logges på systemet 10 min. Før eksamen starter Når.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Heteroskedaticitet (Specifikation og dataproblemer) 2. november 2005.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Øvelse 1: First Impressions
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Anmelderklub.dk. Struktur - Betina Indledning Hvad er brugervenlighed? Er Anmelderklub.dk brugervenlig? Hvordan kunne vi have testet anderledes? Hvad.
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Design - brugervenlighed
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
CBS / Webpol Webpol Omnibus – September ’14
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Metoder og produktion af data
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Fagligt udviklingsforløb om e-ressourcer – pust nyt liv i formidlingsarbejdet 11. september 2018.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
B-boringer og prøvesteder Opsummering af projektet heunder rolle-rettigheder og kvalitetssikring proces Dato: Udarbejdet af projektledelsen.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium Kvalitets analyse Felt test (?)

Prototype Fordele Ulemper Hurtigt at lave Papirprototype – brugt til at teste designideer Kvalitetsmål i fokus: Brugbar og forståelig Fordele Ulemper Hurtigt at lave Kan teste designideers realiserbarhed Man kan blive låst fast på én ide

Åbent spørgeskema Fordele Ulemper Hurtigt at lave Åbent spørgeskema – ingen svarmuligheder men åbne spørgsmål. Systemet blev testet og derefter blev spørgeskemaet besvaret. Kvalitetsmål i fokus: Brugbar, og forståeligt i begge tests og effektivt i tredje test. Fordele Ulemper Hurtigt at lave Nemt at få ud til flere mennesker (kvantitativ) Nemmere at analysere end interviews Ingen mulighed for opfølgende spørgsmål Normalt lav svarprocent

Test i usability laboratorium Testens udførelse blev først testet af gruppen. Hele systemet blev testet af testpersonerne. Bagefter semistruktureret interview. I testen deltog en testmonitor, to time loggers og en til at styre kameraerne. Analyse: brainstorming ud fra observationer og de to time loggers’ noter. De forskellige problemstillinger blev fundet og vurderet på skalaen: Kritisk, seriøst og kosmetisk.

Test i usability laboratorium Kvalitetsmål i fokus: pålideligt, effektivt, korrekt, testbart og flytbart. Fordele Ulemper Giver godt indblik i testpersonernes brug af systemet Kontrollerede omgivelser Der kan stilles opfølgende spørgsmål Tager lang tid både at udføre og analysere Tager længere tid end et spørgeskema

Kvalitets analyse Systemet blev vurderet efter Androids og Appels retningslinjer for apps. Kvalitetsmål i fokus: Brugbart og forståeligt Fordele Ulemper Øget brugervenlighed ???

Felt test Observation af rigtig handelssituation med efterfølgende kort ustruktureret interview Kvalitetsmål i fokus: brugbart, forståeligt og effektivt Fordele Ulemper Giver et realistisk billede af systemets brugbarhed Viser fejl i kontekst Tager længere tid Ukontrollerede omgivelser

Opsummering Løbende test en god ide – holdt projektet på rette spor. Testen i usability laboratioum tog mest tid men gav også mest udbytte