Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium Kvalitets analyse Felt test (?)
Prototype Fordele Ulemper Hurtigt at lave Papirprototype – brugt til at teste designideer Kvalitetsmål i fokus: Brugbar og forståelig Fordele Ulemper Hurtigt at lave Kan teste designideers realiserbarhed Man kan blive låst fast på én ide
Åbent spørgeskema Fordele Ulemper Hurtigt at lave Åbent spørgeskema – ingen svarmuligheder men åbne spørgsmål. Systemet blev testet og derefter blev spørgeskemaet besvaret. Kvalitetsmål i fokus: Brugbar, og forståeligt i begge tests og effektivt i tredje test. Fordele Ulemper Hurtigt at lave Nemt at få ud til flere mennesker (kvantitativ) Nemmere at analysere end interviews Ingen mulighed for opfølgende spørgsmål Normalt lav svarprocent
Test i usability laboratorium Testens udførelse blev først testet af gruppen. Hele systemet blev testet af testpersonerne. Bagefter semistruktureret interview. I testen deltog en testmonitor, to time loggers og en til at styre kameraerne. Analyse: brainstorming ud fra observationer og de to time loggers’ noter. De forskellige problemstillinger blev fundet og vurderet på skalaen: Kritisk, seriøst og kosmetisk.
Test i usability laboratorium Kvalitetsmål i fokus: pålideligt, effektivt, korrekt, testbart og flytbart. Fordele Ulemper Giver godt indblik i testpersonernes brug af systemet Kontrollerede omgivelser Der kan stilles opfølgende spørgsmål Tager lang tid både at udføre og analysere Tager længere tid end et spørgeskema
Kvalitets analyse Systemet blev vurderet efter Androids og Appels retningslinjer for apps. Kvalitetsmål i fokus: Brugbart og forståeligt Fordele Ulemper Øget brugervenlighed ???
Felt test Observation af rigtig handelssituation med efterfølgende kort ustruktureret interview Kvalitetsmål i fokus: brugbart, forståeligt og effektivt Fordele Ulemper Giver et realistisk billede af systemets brugbarhed Viser fejl i kontekst Tager længere tid Ukontrollerede omgivelser
Opsummering Løbende test en god ide – holdt projektet på rette spor. Testen i usability laboratioum tog mest tid men gav også mest udbytte