Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik
PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder) og Henrik Poulsen (skolebestyrelsesformand) (5 min) Kl Changing Education Paradigms - film (15 min) Kl Oplæg fra Uvelse Skole v/skoleinspektør Hanne Lindegaard - aldersblandet undervisning i praksis (30 min) Kl Workshops med hver deres præsentation og spørgsmål: (3 x 25 min) 1. Skolebestyrelsen (biblioteket/læringscenter) 2. Ledelsen + lærere + skolepædagog(fløj D) – strukturen kommende skoleår 3. Uvelse Skole (gym. salen) Kl Fælles opsamling med spørgsmål fra salen til panelet med: lærer Mette Christiansen, skoleleder Lance Luscombe, skolebestyrelsesformand Henrik Poulsen + elevrådsrepræsentant. (gym. salen) (30 min)
Baggrunden for en ny struktur Ønsket om at lave en ny pædagogisk praksis som styrker: Elevernes fællesskab Elevernes faglighed Elevernes trivsel Ønsket om at lave en struktur som sikrer det økonomiske grundlag for Smidstrup- Skærup Skole
Baggrunden – pædagogisk set Bedre fordeling af børn og voksne: antal elever, køn, specielle behov voksenressourcer fordeles efter behov Medlæring: ældre børn bliver rollemodel - ”kulturoverførsel”, ”udviklingsiver” ældre elever får selvværd + kompetencer ved at lære fra sig eleven ses som en ressourceperson Rummelighed: Normer og regler for adfærd er etableret når 0. kl. starter. forskellighed omsorg, respekt, tolerance standarder træder i baggrunden – færre nederlag Eleverne går ikke gennem skoletiden som fx værende den altid dygtigste eller dårligste i en klasse. Fagligheden: Bedre mulighed for at møde eleverne fagligt på deres niveau. Eleverne lærer af de ældre og yngre elever og modsat Bedre mulighed for holddeling i forhold til elevernes faglige og social interesse
Lærerne/pædagogerne skal være grundige til at koordinere og planlægge Undervisningen skal differentieres forskellige faglige niveauer Forældresamarbejdet bliver med skiftende forældregrupper Baggrunden – de pædagogiske udfordringer
Det bliver vigtigt med: Struktur og genkendelighed – dagens rytme Faste ritualer Læsebånd, pauser, etc. Faste læringsmetoder
Modellen Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik
MODELLEN
25 elever 24 elever 25 elever 24 elever kl. En fase4 basegrp kl. Hold
Ved gruppedannelsen vil der blive lagt vægt på at sammensætte basegrupperne af elever: 1)som har det bedst mulige faglige og sociale samspil med hinanden og med de voksne 2) hvor der er en hensigtsmæssig fordeling af drenge og piger 3) hvor det tilstræbes at alle har en ønsket kammerat
Organisering Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik
Hold
RingetiderVarighed i min.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.15 – ,5 LÆSEBÅND 8.20 – ,5Basegrp 9.45 – 10.05Frugtpause – HOLD – 12.10FrokostBasegrp – Basegrp – Basegrp – Basegrp ( KL)
RingetiderVarighed i min.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.15 – ,5 LÆSEBÅND 8.20 – ,5Basegrp 9.45 – 10.05Frugtpause – HOLD – 12.10FrokostBasegrp – Basegrp – – ( KL)
Ringetider Varighed i min. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.15 – ,5 LÆSEBÅND 8.20 – ,5Basegrp 9.45 – 10.05Frugtpause – HOLD – 12.10FrokostBasegrp – Basegrp – Tysk 7. kl. GEO FYS – Tysk 7. kl. GEO FYS ( KL)
RingetiderVarighed i min.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.15 – ,5 LÆSEBÅND 8.20 – ,5Basegrp 9.45 – 10.05Frugtpause – HOLD – 12.10FrokostBasegrp – Basegrp – Basegrp ( KL)
Tidsplan/procesplan Struktur Organisering Tidsplan Økonomi
Lokaleplan Struktur Organisering Tidsplan Økonomi