2. Skoleperiode Psykiatri
LE 2.1 SSA’s rolle indenfor det psykiatriske arbejdsområde (2 dg) Indhold: Praktikopsamling Introduktion til det psykiatriske speciale Psykiatriens historie Serviceloven Sundhedsloven Psykiatriloven Psykiatriens opbygning Magt og tvang Selvbestemmelsesret Lokale målsætninger Kultur Værdier Samarbejdsformer Social- og sundhedsassistentens rolle og kompetencer i psykiatrien Social- og sundhedsassistentens arbejdsopgaver i psykiatrien Relations arbejdet
Fig. 3.2
LE 2.2 – Den psykiatriske patient (4 dg) Indhold: Jeg-støttende sygepleje Terapeutiske principper, miljøterapi og kognitiv terapi Udviklingspsykologi Psykoseforståelse Farmakologi ICD10 systemet Psykoedukation Aktiviteter Supervision Recovery Kommunikation Relationer Angst-tilstande Dokumentation/handleplaner
Fig. 5.7
LE 2.3 – Den psykiatriske patient/borger med affektiv lidelse (4 dg) Indhold: Affektive lidelser angst Symptomer Pleje- og behandlingsformer Psykofarmakologi ECT Delir Professionelle relationer Pårørende Jeg-støttende sygepleje Miljøterapi/kognitiv terapi Recovery Magt og tvang Tværprofessionelt samarbejde Tværsektorielt samarbejde Sygeplejeprocessen Fagsproget Mestring Kommunikation Aktiviteter/aktivitets analyse
Fig. 6.2
LE 2.4 – Den psykiatriske patient/borger med personlighedsforstyrrelse (3 dg) Indhold: Personlighedsforsty rrelser Symptomer og behandling Misbrug Relationer Jeg-støttende sygepleje Miljøterapi/kognitiv terapi Magt og tvang Medicinindtagelse Behandlingsplaner Dokumentation Patientrettigheder Voldspolitik Kriseberedskab Supervision Adfærd Målrettet kommunikation Samarbejde Forsvarsmekanismer Recovery
Fig. 13.1
LE 2.5 – Den psykiatriske patient/borger med demens (2 dg) Indhold: Demens former Symptomer, pleje og behandling Terapeutiske principper Selvbestemmelsesret / medbestemmelsesret Medicinadministration Sygepleje og sygeplejeprocessen Professionelt samarbejde Tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde Forebyggelse og rehabilitering Hjælpemidler Velfærdsteknologi og innovation Reminiscensarbejde Sikkerhedsforanstaltning er Patientforeninger
Fig. 18.1
LE 2.6 – Den psykiatriske patient/borger med diagnosen skizofreni (7 dg) Indhold: Projektarbejde: Borgeren/patient en med diagnosen skizofreni. Relevante emner fra de tidligere læringselementer på 2. skoleperiode. Alle områdefag skal indgå i projektet, undtagen somatisk sygdomslære og farmakologi Refleksion Evaluering
Fig. 20.2
LE 2.7 – Evaluering og praktikforberedelse (1 dg) Indhold: Evaluering af skoleperioden Evaluering af egen læring og indsats Forberedelse til psykiatrisk praktik