Hvilke økonomisk muligheder for omstilling har sygehusene/regioner... Strukturreformens finansierings muligheder Stordriftsfordele Sygehussammenlægninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Advertisements

Sundhedsøkonomi -og om trenden mod mere efterspørgselsstyring
Hvordan man logger ind på Dansk ACL database
Reform af førtidspension og fleksjob
ØKONOMIEN I HJEMMEDIALYSE
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Efterafgrøder og miljøet
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Regionsældrerådet – om regionens budget 2010 og andre ting • Den 16. september 2009.
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
mulige reformstrategier
Grunddataprogrammet.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Kommunernes fremtidige rolle i Vækstforum v/ Claus Damgaard, kommunaldirektør, Struer Kommune.
Den økonomiske krise - boligmarkedet Torben M. Andersen Institut for Økonomi Aarhus Universitet.
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Randers Kommune Status på Jobcenterreform Oplæg på budgetseminar 28 marts 2009.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
1 SKAT kommer med ét datasæt: Omsætning for momsregistrerede virksomheder – samlet salg mia Data kan kombineres på flere forskellige måder.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Fremtidens sundhedsvæsen - hvad har vi råd til?
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Lederkonferencen 9. juni 2010
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sundhedsområdet.
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
Kommunestørrelse, stordriftsfordele og demokrati Store eller små kommuner – spiller det nogen rolle ?
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Areal og indbyggere (1. januar 2007) RegionIndbyggereArealIndbyggere pr. km 2 Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Kvalitetsudvikling hvordan
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Vækstkaution og Kom-i-gang-lån
Aftale om regionernes økonomi for 2009 ”Afdæmpet vækst”
Præsentationens transcript:

Hvilke økonomisk muligheder for omstilling har sygehusene/regioner... Strukturreformens finansierings muligheder Stordriftsfordele Sygehussammenlægninger Brugerbetaling

Statslige aktivitetspuljer (5%) Prioritering –Implementering af landspolitiske temaer – fx ventelister, diabetes eller cancer –Aktivitetsbestemt finansiering vil utvivlsomt blive brugt til at øge aktiviteten –Intet tyder på en positiv påvirkning af produktiviteten –Baseline vil højst sandsynlighed blive defineret i forhold til eksisterende produktion –Pres på de ydelser der er uden for baseline

Hvad siger loven om ’regionernes finansiering’ I Bloktilskud: § 4. En regions udgiftsbehov på sundhedsområdet opgøres som summen af 1) et basisbeløb på 100 mio. kr., 2) regionens aldersbestemte udgiftsbehov og 3) regionens socioøkonomiske udgiftsbehov

Grundbidraget § 6. Den enkelte kommune betaler et årligt grundbidrag til finansiering af sundhedsområdet til den region, hvori kommunen ligger. Grundbidraget udgør et fast beløb pr. indbygger i kommunen. Stk. 2. Størrelsen af det årlige grundbidrag fastsættes af regionsrådet, … Regionsrådet vil ikke kunne gennemføre forhøjelser af grundbidraget …, såfremt 2/3 af de kommunale repræsentanter i kontaktudvalget modsætter sig denne forhøjelse. Stk. 3. Grundbidraget til sundhedsområdet kan højst udgøre kr. pr. indbygger i 2003-pris- og -lønniveau. Hvad siger loven om ’regionernes finansiering’ II § 9. For de regioner, der for et budgetår forhøjer grundbidraget … med mere end den forventede pris- og lønudvikling … reduceres statens tilskud, jf. § 3, til den pågældende region. Reduktionen udgør 50 pct. af den del af merprovenuet, der skyldes forhøjelsen ud over den forventede pris- og lønudvikling.

Regionalt bloktilskud – ca. 76% Region2007 (mio)2012 (mio) Hovedstaden Sjælland40240 Syddanmark-5 Midtjylland36215 Nordjylland01 I alt00 Giver et mere ensartet finansiel udgangspunkt Næppe nogen samlet positivt bidrag til produktivitet Kilde: Indenrigsministeriet

Ca. 10% Aktivitetsbestemt kommunal medfinansiering ”De kommuner, der via en effektiv forebyggelses- og plejeindsats nedsætter behovet for sygehusbehandling, belønnes ved, at de skal betale mindre til borgernes sygehusindlæggelser” Men ingen uafhængig analytiker tror på at kommunerne for alvor vil aflaste regionernes sundhedsvæsenet –Men hvis de gør – så vil sygehusene miste DRG finansiering

Stordriftsfordele Giver de større regioner basis for større stordriftsfordele?

Produktivitet på amternes sygehuse (2001) og amtsbefolkning X Bornholm Vejle Århus Vestsj Sønderjylland Viborg Ribe Storstrøm Roskilde Ringkøbing Frederiksborg H:S Fyn Nordjylland Københavns Amt Produktivitet på amternes sygehuse, amtsniveau (Strukturkommissionen) Justeret for lands- landsdelsfunktioner Strukturkommissionens hypotese er, at sygehusproduktiviteten stiger med amtets befolkningsstørrelse.

L/LD justeret produktivitet Ujusteret produktivitet Amtsstørrelse I Amtsstørrelse II < > indb. < > indb. =L/LD amter Kilde: Strukturkommission (øvre venstre), Øvrige Jes Søgaard < > indb. < > indb. =L/LD amter Sygehusproduktivitet i amterne efter størrelse - opgjort på forskellige måder

Sygehussammenlægninger, England Hvad siger litteraturen os Generelt ikke de forventede gevinster i England ved sygehussammenlægninger (Fulop et. al. 2002) –Men dog stadig besparelser –Dog forsvinde små ved opretholdelse af separate fysiske matrikler

Sygehussammenlægninger, Norge Hvad siger litteraturen os I gennemsnit en 2% reduktion i produktiviteten ved sammenlægninger Men 6% stigning i Region Østfold fra – : Sammenlægning af 5 sygehuse til en administrativ enhed, og lukning af alt akutberedskab ved 3 af disse sygehuse –Efter 2000 (og efter analyseperioden) blev 2 af sygehusene uden akutberedskab lukke. –2006 overflytning af alt akutberedskab til et sygehus Ingen andre parametre viste signifikant effekt Tagen konkludere, at det er bedre at lade sygehusene være selvstændige, hvis man ikke grundlæggende ændre struktur & henvisningsmønstre/akutberedskaber Kilde Tagen et. al.

Efterspørgselssiden Sygdom i befolkningen Befolkningens ”indikationsgrænse” Udbudssiden Ressourcer (bl.a. personale og penge) Produktivitet Prioritering Andre sundhedsøkonomiske muligheder...

Let eller fri adgang? Data baseret på K.M.Pedersen 2005

Brugerbetaling er problematisk? Sammenligning af antal behandlingsepisoder i 'gratis-gruppen’ og 'brugerbetalingsgruppen' i RAND- eksperimentet

Konklusion Indtægter er faste – og aktiviteten skal øges –Kan ikke nedprioritere ”ikke sundhed” –Kan ikke styre en række indsatsområder der defineres af staten Får øget baseline og mindre residual aktivitet –Finansieringsreformen vil med garanti ikke øge produktiviteten Færre akutberedskaber kombineret med massive strukturomlægninger kan give besparelser –Ingen gevinst ved delvise lukninger eller fælles ledelse mv. Hvis staten modarbejder lukninger – så kommer de også til at betale prisen –Svært i det hele taget at se hvordan det kan komme til at hænge samme uden flere penge (evt. øget egenfinansiering)