Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori for begyndere
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Metode i international økonomi
Videnskabsteori..
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Peter Nedergaard: Positivisme
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Videnskabsteori - for begyndere
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori & metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Deltagerstyret undervisning
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Religion og videnskabsformer
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Akademisk arbejde.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Naturalisme og positivisme
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Lederskab. Hold 3. Betegnelse: Hvis man fjerner alt det, som man troede at vide, men som man endeligt ikke ved, Så er der en kerne af ”Hårde fakta” tilbage.
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Velkommen til Metode i DIO.
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Samfundsvidenskaberne
Præsentationens transcript:

Karl Popper, falsifikationsprincippet og den hypotetisk-deduktive metode

Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling Videnskabsteoretiske retninger Falsifikationsprincippet og den hypotetisk- deduktive metode Anvendelse Bachelor Relevant litteratur

Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling Professor i videnskab og logik Filosofi og naturvidenskab – empirismen Uenighed med de logiske positivister Spørgsmålstegn ved induktionsprincippet Verifikation: bekræfte Falsifikation : efterprøve Drage slutninger: Induktion: Fra tilfælde til generalisering Deduktion: Fra det generelle til tilfælde

Fortsat… Vi kan ikke generalisere at alle svaner er hvide, selvom vi har set mange hvide svaner. Men vi kan falsificere den, når vi ser en sort svane! Løsning på induktionsprincippet Grundlægger af kritisk rationalisme At undre sig og stille spørgsmål

Videnskabsteoretiske retninger Naturvidenskabelige Humanistiske Samfundsorienteret Måle og veje Samtale Samfund Statistik Dialog Grupper Facit Forståelse Organisation Observationer Iagttagelser Kritisk refleksion Objektivitet Subjektivitet Popper og de tre retninger

Falsifikationsprincippet og den hypotetisk-deduktive metode Metoden er udledt af princippet Det bedste bud på virkeligheden P1 TT EE  P2 P1: Problem1 – Hypotese/ Påstand TT: Tentative Theory - Forsøgsvis teori – hjælpehypoteser samt iagttagelser (SMTTE) EE: Error Elimination – Fejl-elimineringsproces P2: Nyt problem – Hypotese/ Påstand

Fortsat… Poppers fejlkilder: Fejl-eliminering på forkert grundlag Sproget Popper og de tre videnskabsteoretiske retninger Naturvidenskabelige Humanistiske Samfundsorienteret Måle og veje Samtale Samfund Statistik Dialog Grupper Facit Forståelse Organisation Observationer Iagttagelser Kritisk refleksion Objektivitet Subjektivitet

Anvendelse Kvantitativ vs. kvalitativ princip Metodeanvendelse Videnskabeligt Validitet Ikke kun fremgangsmåde Kvantitativ vs. kvalitativ princip Kvantitativ: forklare og forudsige, objektivitet, orienteret mod resultater Metode  beregninger, observationer Kvalitativ: processer, finde mening, forståelse og sammenhæng, subjektivitet Metode  interviews, iagttagelser

Bachelor Kombination af teori og praksis Relevant problemstilling – afsæt i praksis Min anvendelse P1 TT EE  P2 P1: Elever i 5. klasse udvikler kompetencer gennem procesorienteret skrivning i dansk TT: Folkeskolens formål, FM, Skolens værdigrundlag Skriftlige og mundtlige kompetencer, Dale, Bandura, Dysthe Procesorienteret skrivning, Uv-materiale ”Den der fanger fuglen”

Bachelor Eksempler på hjælpehypoteser: 1. Det støtter sammenspillet mellem eleverne og dermed kompetenceudviklingen, at materialet opstiller bestemte kriterier i responsfaserne Iagttagelser der vil kunne falsificere: Hvis kriterier ikke holdes i centrum – der samtales om noget uden for rammerne 2. Materialets mål, som ikke tydeliggøres for eleverne, er tilstrækkelige til at videreudvikle elevernes kompetencer Hvis eleverne ikke kender til målet, der vil være mangel på struktur, engagement og koncentration vil falde. Der vil ikke opstå noget samspil

Bachelor EE: Den kvalitative tilgang Iagttagelser i praktikken Analyse Hjælpehypotese 1. Det støtter sammenspillet mellem eleverne og dermed kompetenceudviklingen, at materialet opstiller bestemte kriterier i responsfaserne Snakke, lytte, forklare ud fra kriterier Hjælpehypotese 2 Materialets mål, som ikke tydeliggøres for eleverne, er tilstrækkelige til at videreudvikle elevernes kompetencer Præsenterer målet, følger ikke materialet P2: Det foreløbige bedste bud

Fortsat… Fordele og ulemper Aktualitet i dag Ubevidst anvendelse Fordele: adfærd, ikke et udfyldningsark, medbestemmelse (FF) Ulemper: mange variabler i klasselokalet – alt kan falsificeres Aktualitet i dag Ubevidst anvendelse ”I stedet for at optræde som profeter må vi blive skabere af vor skæbne. Vi må lære at gøre tingene så godt vi kan, og være på udkig efter vore fejltagelser” (K.P.)

Relevant litteratur Magee, Bryan (1973) Karl Popper, Oversat af Knud Haakonssen og Niels Stefansen, Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busck, KBH Popper, Karl (1996) Kritisk rationalisme, Oversat af Knud Haakonssen og Niels Stefansen, Nyt Nordisk forlag, Arnold Busck, KBH Thurén, Torsten (1995) Videnskabsteori for begyndere, Munksgaard Launsø, Laila og Olaf Rieper (2002) Forskning om og med mennesker, Nyt Nordisk forlag Rienecker, Lotte og Peter Jørgensen (2004) Lærerbacheloropgaven, Forlaget Samfundslitteratur Jørgensen, Peter og Lotte Rienecker (2001) Specielt om specialer, Samfundslitteratur www.paedpopper.dk