Matematik efter reformen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Undervisningsevaluering i matematik
Velkommen til workshoppen
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
DASG, ODENSE HYPOTESETEST: DEN EKSPERIMENTELLE METODE
Differentialligninger før og nu
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
Statistik Beskrivende statistik
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Hf-reformens matematik
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Almen sTudieforberedelse - AT
Tina Sneholm Andersen tian
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Taksonomisk mindmap i religion
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Mål og Midler Matematik 1 Steen Markvorsen
Tina Sneholm Andersen tian
Martin Andersen og Mads Petersson Nr. 7
Gymnasietime Matematik.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Problemformuleringer med matematik
Fælles mål 2009 Isboden.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Mundtlig matematik eksamen
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Almen sprogforståelse Hvordan er det så gået? Lidt statistik på baggrund af de deltagende skolers indberetninger.
Integraler og differentialligninger
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
SKABELON.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Udkast til justering af KS
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Fagdidaktisk kursus i biologi
Videnskabeligt projekt
Skriftlige prøver i biologi og bioteknologi, 2017
CMU-konference 2017 Afsluttende projekter
Naturfag.
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Jonas Dreyøe Aalborg Universitet Peter Sars Schewitsch
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

Matematik efter reformen Fagenes portaler Introseminar hcø 5. februar 2008 Bjørn Grøn

Ydre rammer - 1 Niveauer og timetal: Eksamen altid i højeste niveau: stx B: Nu 250 t Før 259 t stx A: Nu 375 t Før 382 t Eksamen altid i højeste niveau: 0-B, 0-A Elevtid til skriftligt arbejde: stx B: Nu 100 t + evt timer i Almen studieforberedelse Før 50 ”ugeafleveringer” stx A: Nu 160 t + evt timer i Almen studieforberedelse Før 75 ”ugeafleveringer”

Ydre rammer - 2 Før reformen: To versioner af A-niveauet: A1: étårigt forløb (ca 5000 elever) A3: treårigt forløb (ca 3000 elever) Efter reformen: Én version af A-niveauet, men to veje: Studieretningsforløb (ca 5000 elever) Valgfag som overbygning til B (ca 3000 elever)

Rammer for skriftlig eksamen Før reformen: A1: 1 t uden + 3 t med hjælpemidler A3: 2 t uden + 4 t med hjælpemidler B: 1 t uden + 3 t med hjælpemidler Hjælpemidler: Alt undtagen CAS Efter reformen: A: 1 t uden + 4 t med hjælpemidler Hjælpemidler: Alt. Alle skal have et CAS-værktøj

Læreplanen - 1 Før reformen: Efter reformen: En detaljeret fælles emneliste + 15 t valgfrit Ingen krav til tilrettelæggelse Eksamensopgivelser til mundtlig: mellem 1/3 og 2/3 af læste stof Efter reformen: Faglige mål, der evalueres ved mundtlig eksamen Fælles kernestof (2/3), der evalueres ved skriftlig eksamen Valgfrit supplerende stof (1/3) med tematiske overskrifter Krav til tilrettelæggelse Eksamensopgivelser til mundtlig: Alt

Læreplanen - 2 1. Identitet og formål 1.1 Identitet 1.2 Formål 2. Fagligt indhold og faglige mål 2.1 Faglige mål 2.2 Kernestof 2.3 Supplerende stof 3. Tilrettelæggelse 3.1 Didaktiske principper 3.2 Arbejdsformer, herunder skriftligt arbejde 3.3 It 3.4 Samspil med andre fag 4. Evaluering 4.1 Løbende evaluering 4.2 Prøveformer 4.3 Bedømmelseskriterier

Læreplanen - 3 Læreplanens faglige mål (afsnit 2.1) mundtlig og skriftlig eksamen evaluerer de faglige mål eksamensopgivelser: alt Læreplanens kernestof (afsnit 2.2) fælles for alle, studieretningsfag som frie fag skriftlige eksamensopgaver stilles indenfor kernestoffet Læreplanens supplerende stof (afsnit 2.3) tematiske overskrifter, indhold valgfrit nødvendig for at nå de faglige mål Supplerende stof – tematiske overskrifter

Læreplanen stx A: overskrifter på fagligt indhold Formler og ligninger Statistik og sandsynlighedsregning Funktioner og grafer, modellering af variabelsammenhænge Modellering med f og f’ Integralregning og differentialligninger Geometri og vektorer Matematisk ræsonnement og teori Anvendelser af matematik – matematik i samspil med andre fag Anvendelse af it

Læreplanen stx A: Emner der er ude af skr. eksamen numerisk værdi og løsning af uligheder polynomiumsbrøker og skrå asymptoter kontinuitet og grænseværdi differentialregningens brøkregel partiel integration størrelsesforhold mellem funktioner vektorfunktioner løsning af differentialligninger v/ separationsmetoden 2. ordens differentialligninger binomialfordeling, normalfordeling, sandsynlighedsfelter (enkelte opgraderinger, feks int v substitution med i prøven uden, løsning af den lineære 1. ordens diff.lign)

Læreplanen stx A: Hvad er de bedre til efter reformen - 1 Oversætte mellem sprog og formler opstille og tolke modeller opstille differentialligninger mere selvstændig anvendelse af differentialregning indsigt i og anvendelser af statistiske modeller større viden om matematikanvendelser større viden om matematikhistorie eksperimenterende tilgang projektorienteret arbejdsform anvendelser af matematikprogrammer og it generelt

Læreplanen stx A: Hvad er de bedre til efter reformen - 2 Faglige mål, A-niveau: håndtere formler, herunder kunne oversætte mellem symbolholdigt og naturligt sprog, og selvstændigt kunne anvende symbolholdigt sprog til at beskrive variabelsammenhænge og til at løse problemer med matematisk indhold Vejl. eksamensopgaver, A-niveau, eksempel 1: En træklods skal være lige så høj som den er bred, men 4 gange så lang som den er bred. a) Indfør passende betegnelser, og opskriv en formel for klodsens overfladeareal. b) Man ønsker, at klodsen skal have et rumfang på 32 cm3. Bestem klodsens mål, således at dette er opfyldt.

Læreplanen stx A: Hvad er de bedre til efter reformen - 3 Faglige mål, A-niveau: håndtere formler, herunder kunne oversætte mellem symbolholdigt og naturligt sprog, og selvstændigt kunne anvende symbolholdigt sprog til at beskrive variabelsammenhænge og til at løse problemer med matematisk indhold Vejl. eksamensopgaver, A-niveau, eksempel 2: En høj cylinderformet beholder har et hul i bunden. Når der er vand i beholderen, vil det løbe ud gennem hullet. Den hastighed, hvormed vandhøjden i beholderen ændrer sig, er til ethvert tidspunkt proportional med kvadratroden af vandhøjden. a) Opstil en differentialligning, der beskriver situationen.

Læreplanen stx A: Hvad er de bedre til efter reformen - 4 Faglige mål, B-niveau anvende simple funktionsudtryk i modellering af givne data, kunne foretage simuleringer og fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modellerne Vejl. eksamensopgaver, B-niveau Tabellen viser sammenhængen mellem tryk P , målt i Pa, og temperatur t målt i °C. Det oplyses, at P med god tilnærmelse er en lineær funktion af t. a) Bestem en forskrift for P som funktion af t , og beskriv betydningen af de konstanter, der indgår i forskriften.

Læreplanen stx A: Hvad er de bedre til efter reformen - 5 Faglige mål, A-niveau: anvende funktionsudtryk og afledet funktion i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modellerne, kunne analysere givne matematiske modeller og foretage simuleringer og fremskrivninger Vejl. eksamensopgaver, A-niveau, eksempel 2 En funktion f er bestemt ved f (x) = ex − 2x . a) Skitsér grafen for f, og benyt differentialregning til at argumentere for grafens forløb.

Læreplanen stx A: Hvad er de bedre til efter reformen - 6 Kernestof, stx A og B: simple statistiske metoder til håndtering af et datamateriale, grafisk præsentation af et statistisk materiale, empiriske statistiske deskriptorer, stikprøvers repræsentativitet Vejl. eksamensopgaver, A-niveau : Et sundhedsmagasin ønsker at undersøge, om store doser vitamintilskud forbedrer sundhedstilstanden. Bladet anmoder de af læserne, som gennem længere tid har taget store doser vitamintilskud om at skrive ind og fortælle om positive og negative erfaringer med dette. 2754 læsere skriver ind. 93% fortæller, at de kan spore en vis forbedring af helbredet. a) Forklar, hvad populationen er, og hvad stikprøven er, og kommenter undersøgelsen med brug af statistiske begreber.

Supplerende stof – tematiske overskrifter ræsonnement og bevisførelse inden for infinitesimalregning samt deduktive forløb over udvalgte emner differentialligningsmodeller, herunder både opstilling, anvendelse og løsning af differentialligninger anvendelse af mindst to typer statistiske eller sandsynlighedsteoretiske modeller, indsamling og bearbejdning af data til belysning af en opstillet hypotese matematik-historiske forløb. tilbage