21-03-2015 1 Bornholms Fødevarestrategi. 21-03-2015 2 Baggrunden for projektet Fødevarestrategien er et led i projektet Fødevareudviklingscenteret II,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praktikpladser på Bornholm Torsdag den 4.Oktober 2012.
Advertisements

Svaneke, 21. maj 2013.
Lene Feldthus Andersen
Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Invention og innovation i teknologiundervisningen
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Kommunernes fremtidige rolle i Vækstforum v/ Claus Damgaard, kommunaldirektør, Struer Kommune.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Vækstforum Proces for igangsætning af projekter Indkalde projektidéer (max. 5 A4-sider + evt. bilag) Projektudvikling Projektansøgning.
Vækstforum Forslag til proces for igangsætning af projekter Indkalde projektidéer (max. 5 A4 sider) Projektudvikling Projektansøgning.
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Hvordan skaber vi vækst og udvikling på Bornholm?
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
CENTER FOR REGIONAL - OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55, 3730 Nexø - Bornholm - Danmark - Tel Fax
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Erhvervslivets situation Eksempel på brug af registerdata til opstilling af regionale status Caseregion: Bornholm Fokus på: Værdiskabelse.
PROJEKT BAGGRUND Hovedaktiviteter I projektet Konceptualisering Kick-off møde med de lokalenetværkspartnere SurveyInterviewsStudierejse til Vesterålen:
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Biomedicinsk Optik Kursus Bygning 306, auditorium 37, DTU.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Styrket rammer for erhvervsskolerne som kraftcentre for virksomheder v/ Vicedirektør Anders Hoffmann.
Videncenter Råhavegård Grønt Center råder over faciliteter der skaber baggrund for udvikling inden for landbruget og følgeindustrien i Region Sjælland,
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Projekt Kvægbyg Projektleder Thomas Andersen og landskonsulent Jan Brøgger Rasmussen, Landscentret.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Lederforum Torsdag den 25. september 2008 Dagsorden: Værdisættende ledelse ( ) Pause ( ) Generel orientering ( ) Koncernmål.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Mogens Michael Møller og Christina Melvang MiljøForum Fyn Middelfart d. 18. april 2016 Energiscreening af over 100 SMV’er – hvad har vi lært?
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Vækstforums kriterier for indsatsen Offentligt-privat partnerskab Samordning og koordinering Fokusering Globalisering Vækst i yderområder Bæredygtighed.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Vækstiværksættere indenfor klyngerne
10 eksempelprojekter (2 pr. kommune)
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Præsentationens transcript:

Bornholms Fødevarestrategi

Baggrunden for projektet Fødevarestrategien er et led i projektet Fødevareudviklingscenteret II, hvor der er afsat midler til at fortsætte de positive erfaringer med projektet

FUC har medvirket til følgende Ansættelse af en fødevareambassadør. Efter pågældendes fratrædelse har en sammenslutning af forskellige fødevareproducenter fortsat denne linje med markedsføring af navnet `Gourmet Bornholm´. Etableret et uformelt ” Fødevarenetværk DK” – et samarbejde mellem ca. 25 organisationer og institutioner, der sætter Danmarks mindre fødevareproducenter på landkortet, og som senest har resulteret i dannelsen af Foreningen ”Smagen af DK”, med 9 deltagende regioner. Etablering af Gudhjem Mølle, som øens nye showroom for fødevarer. Siden åbningen af Gudhjem Mølle har mere en 1000 besøgende modtaget foredrag om udviklingsarbejdet indenfor den bornholmske fødevarebranche

Formålet med projektet At understøtte udviklingsmiljøet for fødevarebranchen generelt Strategien skal bidrage positivt under en fælles ramme, der satser på vækst via kreativitet og kvalitet At understøtte en kontinuerlig proces i fødevarebranchen At understøtte Erhvervsudviklingsstrategien `Det Unikke Bornholm´ med fokus på de fire vækst drivers: menneskelige ressourcer, innovation, anvendelse af ny teknologi/informations- og kommunikationsteknologi samt iværksætteri At bygge bro til andre vækststrategier – især med fokus på landbrugs- og turismestrategierne

Processen 6 måneder – Fire møder med sparringsgruppen (inklusiv 2 workshops) Strategien forankres i løbet af processen – åben proces (AP i Gudhjem hver torsdag) Strategien vedtages af Vækstforum Trykning af strategien 5

Tak for jeres opmærksomhed. CENTER FOR REGIONAL- OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55 DK – 3730 Nexø Tlf.: Fax: Mail: