Bornholms Fødevarestrategi
Baggrunden for projektet Fødevarestrategien er et led i projektet Fødevareudviklingscenteret II, hvor der er afsat midler til at fortsætte de positive erfaringer med projektet
FUC har medvirket til følgende Ansættelse af en fødevareambassadør. Efter pågældendes fratrædelse har en sammenslutning af forskellige fødevareproducenter fortsat denne linje med markedsføring af navnet `Gourmet Bornholm´. Etableret et uformelt ” Fødevarenetværk DK” – et samarbejde mellem ca. 25 organisationer og institutioner, der sætter Danmarks mindre fødevareproducenter på landkortet, og som senest har resulteret i dannelsen af Foreningen ”Smagen af DK”, med 9 deltagende regioner. Etablering af Gudhjem Mølle, som øens nye showroom for fødevarer. Siden åbningen af Gudhjem Mølle har mere en 1000 besøgende modtaget foredrag om udviklingsarbejdet indenfor den bornholmske fødevarebranche
Formålet med projektet At understøtte udviklingsmiljøet for fødevarebranchen generelt Strategien skal bidrage positivt under en fælles ramme, der satser på vækst via kreativitet og kvalitet At understøtte en kontinuerlig proces i fødevarebranchen At understøtte Erhvervsudviklingsstrategien `Det Unikke Bornholm´ med fokus på de fire vækst drivers: menneskelige ressourcer, innovation, anvendelse af ny teknologi/informations- og kommunikationsteknologi samt iværksætteri At bygge bro til andre vækststrategier – især med fokus på landbrugs- og turismestrategierne
Processen 6 måneder – Fire møder med sparringsgruppen (inklusiv 2 workshops) Strategien forankres i løbet af processen – åben proces (AP i Gudhjem hver torsdag) Strategien vedtages af Vækstforum Trykning af strategien 5
Tak for jeres opmærksomhed. CENTER FOR REGIONAL- OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55 DK – 3730 Nexø Tlf.: Fax: Mail: