1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?
2 Præsentation Jonas Heide Smith Cand.mag. i Medievidenskab (Københavns Universitet) Medforfatter til ’Den Digitale Leg – Om børn og Computerspil’ (2000) Webredaktør/freelance-IT-skribent ved Dagbladet Information ( ) Har arbejdet med design af computerspil ( ) Redaktør af
3 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3: Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold
4 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3: Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold
5 Computerspil – Hvad er det? Underholdningsaktivitet med vurdering af brugerens/spillerens indsats (afviklet på computer) Underholdning / Arbejde / Redskab (f.eks. til læring) / Trussel LambdaMOO (Xerox, ca. 1993) Centipede (Atari, 1980)Asheron’s Call (Microsoft, 1999)
6 Computerspil – Hvad er det? Action: Counter Strike (2000) Adventure: Gabriel Knight III (1999) Strategi: Age of Kings (1999)Simulation: MS Flight Simulator 2000 (2000)
7 Computerspil – Hvad er det? Actionspil (hurtige reflekser) Strategispil (overblik, prioritering, analyse) Simulationsspil (bemestring af komplekse principper) Adventurespil (løsning af gåder, logisk tænkning) 3D-shootere (Doom) Real-time-strategi (Dune II) Kampflysimulatorer (Battle of Britain) Flysimulatorer (Flight Simulator) Turbaseret strategi (Civilization) Rollespil (Baldur’s Gate) Genrerelation Hovedgenrer fordelt på succeskriterier
8 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3:Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold
9 Computerspillets æstetik Bitmapgrafik Vektorgrafik Blackout (Deadline, 1995) Elite (Realtime Games, 1987) Fotorealistisk, stor ”afsenderkontrol”, ufleksibelt Mere abstrakt, stor ”modtagerkontrol”, fleksibelt Eksempler på bitmapgrafik
10 Computerspillets æstetik Eksempler på bitmapgrafik Baldur’s Gate II (Black Isle, 2000)
11 Computerspillets æstetik Eksempler på bitmapgrafik Day of the Tentacle (LucasArts, 1993)
12 Computerspillets æstetik Eksempler på bitmapgrafik Gabriel Knight II (Sierra, 1995)
13 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Riven (Mindscape, 1997)
14 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Hitman 2 – Silent Assassin (IOI, 2002) - trailertrailer
15 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Freelancer (Microsoft, 2002)
16 Computerspillets æstetik Perspektiv Førstepersonperspektivet Eksempler på førsteperson… Doom II (ID Soft, 1995) Handlingen ses fra hovedpersonens perspektiv Stor indlevelse, intens oplevelse Dårligt overblik –> dramatisk uvished (kaos er en fordel!)
17 Computerspillets æstetik Night Driver (Atari, 1976) Eksempler på førsteperson…
18 Computerspillets æstetik Defender of the Crown (Cinemaware, 1987)
19 Computerspillets æstetik Perspektiv Tredjepersonperspektiv (alseende) Eksempler på tredjeperson… Galaga (Konami, 1981) Godt overblik, alle betydende elementer kan ses på skærmen Meget ”skill”-orienterede
20 Computerspillets æstetik Donkey Kong (Nintendo, 1981) Bomb Jack (Tehkan, 1984) Pac-Man (Midway, 1980)
21 Computerspillets æstetik Perspektiv Centreret tredjepersonperspektiv Eksempler på centreret… Kung-Fu Master (Data East, 1984) Hektisk – man ved ikke hvad der venter forude Skærmen scroller horisontalt eller vertikalt og følger spilpersonens bevægelser
22 Computerspillets æstetik 1942 (Capcom, 1984) Gauntlet (Atari, 1985)
23 Computerspillets æstetik Perspektiv Isometrisk Eksempler på isometrisk… Champions of Krynn (SSI, 1990) Kombinerer identifikation med overblik Meget ”teknisk” perspektiv – godt til strategispil Bruges ofte i rollespil
24 Computerspillets æstetik Eksempler på isometrisk Age of Kings (Microsoft, 2000)
25 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Ultima Online (Origin, 1997)
26 Computerspillets æstetik Visuel stil (Järvinen) Eksempler på visuel stil… Fotorealisme Så virkeligt som muligt Karikaturisme Tegneserieagtigt Figurer repræsenteres ved overdrevne karakteristika Abstraktionisme Fokuseret på form – ikke på repræsentation af noget virkeligt
27 Computerspillets æstetik Visuel stil Eksempler på visuel stil… Fotorealisme Så virkeligt som muligt Phantasmagoria (Sierra, 1996)
28 Computerspillets æstetik Visuel stil Eksempler på visuel stil… Crash Bandicoot (Universal Interactive, 2002) Karikaturisme Tegneserieagtigt Figurer repræsenteres ved overdrevne karakteristika
29 Computerspillets æstetik Visuel stil Rez (Sega, 2002) Abstraktionisme Fokuseret på form – ikke på repræsentation af noget virkeligt
30 Computerspillets æstetik Computerspil som medie Godt design giver godt gameplay Godt gameplay opstår når designeren kan præsentere spilleren for gode, meningsfulde valgsituationer (Jesper Juul) De mest succesfulde spil har været delvist åbne – mange spillertyper har fået gode oplevelser (Pirates, Elite, SimCity, The Sims) Andre medier fortæller gode historier – computerspillet fortæller ikke historier (tværtimod) – de er rammer for en handling Spildesign er ligeså meget en sociologisk/arkitektonisk disciplin som det er en klassisk humanistisk/æstetisk Brugeren bør opfattes som ressource – ikke som problem
31 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3:Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold
32 Sociale forhold Populærkultur Spil associeres med anti-produktivitet, underholdning, børn (stadig mere positivt) Computerspil associeres med den laveste lavkultur Useriøse beskrivelser – computerspil beskrives under ét (sker ikke for litteratur og film) Da det er nyt opfattes det som en mulig trussel mod skrøbelige barnesind (’god leg’ er det vi selv har oplevet) Gamle medier tager afstand (ikke mindst tv) Dog: Stor akademisk interesse
33 Sociale forhold Antal spil udgivet i DK i 1998 Spilbranchen omsætter for 17 milliarder $ på verdensplan Svarer til biografomsætning
34 Sociale forhold Lige mange mænd og kvinder siger at de spiller computerspil (USA, 2000) Drenge/mænd spiller mest (lang tid ad gangen, mange dedikerede ’hard-core gamers’) Næsten ingen piger på netcaféer Forskel i genrepræferencer (Drenge spiller Counter- Strike, piger spiller The Sims) Tro ikke på branchetal!
35 Sociale forhold Kilde: Fridberg, 1999.
36 Sociale forhold Hvad vil folk gerne have?
37 Sociale forhold Erhvervsinteresser Måske går kulturel anerkendelse gennem Erhvervsministeriet Hitman 2 (IO Interactive, 2002)
38 Til sidst… Gode links