1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: 12-09-2002 1985 1999 ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Dragen på loftet Oplæg:
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Borgernes barrierer for brug af IT
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen hos Juvel A/S
Dataopsamling og GPS-styring
Elevernes digitale dannelse
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem?
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
SEO PÅ AU.
1 Gode og onde spillere ”Within weeks I observed social conflict in this allegedly tranquil community to rival any I had seen or studied in real life as.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.

1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Markedsudviklingen i Danmark Agenda Introduktion & baggrund Konsument Markedet DVD - Blu-ray - Total Markedet Konsument Markedet 2011 Q1 - DVD -
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole Teknologi er alt det, der er opfundet efter.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Spildesign- og udvikling
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Grunde til at jeg elsker dig
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Fundamentale datastrukturer
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
1 Powerpointserie om Kartonnage Den Grafiske Højskole.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.

Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Computersimuleringer af Molekylære Systemer Ulf Rørbæk Pedersen Ph.D. studerende ved Center for glas og tid Roskilde Universitetscenter.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Genre in computer games In general Historically As a means of creating new games.
Præsentationens transcript:

1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?

2 Præsentation Jonas Heide Smith Cand.mag. i Medievidenskab (Københavns Universitet) Medforfatter til ’Den Digitale Leg – Om børn og Computerspil’ (2000) Webredaktør/freelance-IT-skribent ved Dagbladet Information ( ) Har arbejdet med design af computerspil ( ) Redaktør af

3 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3: Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold

4 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3: Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold

5 Computerspil – Hvad er det? Underholdningsaktivitet med vurdering af brugerens/spillerens indsats (afviklet på computer) Underholdning / Arbejde / Redskab (f.eks. til læring) / Trussel LambdaMOO (Xerox, ca. 1993) Centipede (Atari, 1980)Asheron’s Call (Microsoft, 1999)

6 Computerspil – Hvad er det? Action: Counter Strike (2000) Adventure: Gabriel Knight III (1999) Strategi: Age of Kings (1999)Simulation: MS Flight Simulator 2000 (2000)

7 Computerspil – Hvad er det? Actionspil (hurtige reflekser) Strategispil (overblik, prioritering, analyse) Simulationsspil (bemestring af komplekse principper) Adventurespil (løsning af gåder, logisk tænkning) 3D-shootere (Doom) Real-time-strategi (Dune II) Kampflysimulatorer (Battle of Britain) Flysimulatorer (Flight Simulator) Turbaseret strategi (Civilization) Rollespil (Baldur’s Gate) Genrerelation Hovedgenrer fordelt på succeskriterier

8 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3:Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold

9 Computerspillets æstetik Bitmapgrafik Vektorgrafik Blackout (Deadline, 1995) Elite (Realtime Games, 1987) Fotorealistisk, stor ”afsenderkontrol”, ufleksibelt Mere abstrakt, stor ”modtagerkontrol”, fleksibelt Eksempler på bitmapgrafik

10 Computerspillets æstetik Eksempler på bitmapgrafik Baldur’s Gate II (Black Isle, 2000)

11 Computerspillets æstetik Eksempler på bitmapgrafik Day of the Tentacle (LucasArts, 1993)

12 Computerspillets æstetik Eksempler på bitmapgrafik Gabriel Knight II (Sierra, 1995)

13 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Riven (Mindscape, 1997)

14 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Hitman 2 – Silent Assassin (IOI, 2002) - trailertrailer

15 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Freelancer (Microsoft, 2002)

16 Computerspillets æstetik Perspektiv Førstepersonperspektivet Eksempler på førsteperson… Doom II (ID Soft, 1995) Handlingen ses fra hovedpersonens perspektiv Stor indlevelse, intens oplevelse Dårligt overblik –> dramatisk uvished (kaos er en fordel!)

17 Computerspillets æstetik Night Driver (Atari, 1976) Eksempler på førsteperson…

18 Computerspillets æstetik Defender of the Crown (Cinemaware, 1987)

19 Computerspillets æstetik Perspektiv Tredjepersonperspektiv (alseende) Eksempler på tredjeperson… Galaga (Konami, 1981) Godt overblik, alle betydende elementer kan ses på skærmen Meget ”skill”-orienterede

20 Computerspillets æstetik Donkey Kong (Nintendo, 1981) Bomb Jack (Tehkan, 1984) Pac-Man (Midway, 1980)

21 Computerspillets æstetik Perspektiv Centreret tredjepersonperspektiv Eksempler på centreret… Kung-Fu Master (Data East, 1984) Hektisk – man ved ikke hvad der venter forude Skærmen scroller horisontalt eller vertikalt og følger spilpersonens bevægelser

22 Computerspillets æstetik 1942 (Capcom, 1984) Gauntlet (Atari, 1985)

23 Computerspillets æstetik Perspektiv Isometrisk Eksempler på isometrisk… Champions of Krynn (SSI, 1990) Kombinerer identifikation med overblik Meget ”teknisk” perspektiv – godt til strategispil Bruges ofte i rollespil

24 Computerspillets æstetik Eksempler på isometrisk Age of Kings (Microsoft, 2000)

25 Computerspillets æstetik Eksempler på vektorgrafik Ultima Online (Origin, 1997)

26 Computerspillets æstetik Visuel stil (Järvinen) Eksempler på visuel stil… Fotorealisme Så virkeligt som muligt Karikaturisme Tegneserieagtigt Figurer repræsenteres ved overdrevne karakteristika Abstraktionisme Fokuseret på form – ikke på repræsentation af noget virkeligt

27 Computerspillets æstetik Visuel stil Eksempler på visuel stil… Fotorealisme Så virkeligt som muligt Phantasmagoria (Sierra, 1996)

28 Computerspillets æstetik Visuel stil Eksempler på visuel stil… Crash Bandicoot (Universal Interactive, 2002) Karikaturisme Tegneserieagtigt Figurer repræsenteres ved overdrevne karakteristika

29 Computerspillets æstetik Visuel stil Rez (Sega, 2002) Abstraktionisme Fokuseret på form – ikke på repræsentation af noget virkeligt

30 Computerspillets æstetik Computerspil som medie Godt design giver godt gameplay Godt gameplay opstår når designeren kan præsentere spilleren for gode, meningsfulde valgsituationer (Jesper Juul) De mest succesfulde spil har været delvist åbne – mange spillertyper har fået gode oplevelser (Pirates, Elite, SimCity, The Sims) Andre medier fortæller gode historier – computerspillet fortæller ikke historier (tværtimod) – de er rammer for en handling Spildesign er ligeså meget en sociologisk/arkitektonisk disciplin som det er en klassisk humanistisk/æstetisk Brugeren bør opfattes som ressource – ikke som problem

31 Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil – hvad er det? Punkt 3:Computerspillets æstetik Punkt 4: Sociale forhold

32 Sociale forhold Populærkultur Spil associeres med anti-produktivitet, underholdning, børn (stadig mere positivt) Computerspil associeres med den laveste lavkultur Useriøse beskrivelser – computerspil beskrives under ét (sker ikke for litteratur og film) Da det er nyt opfattes det som en mulig trussel mod skrøbelige barnesind (’god leg’ er det vi selv har oplevet) Gamle medier tager afstand (ikke mindst tv) Dog: Stor akademisk interesse

33 Sociale forhold Antal spil udgivet i DK i 1998 Spilbranchen omsætter for 17 milliarder $ på verdensplan Svarer til biografomsætning

34 Sociale forhold Lige mange mænd og kvinder siger at de spiller computerspil (USA, 2000) Drenge/mænd spiller mest (lang tid ad gangen, mange dedikerede ’hard-core gamers’) Næsten ingen piger på netcaféer Forskel i genrepræferencer (Drenge spiller Counter- Strike, piger spiller The Sims) Tro ikke på branchetal!

35 Sociale forhold Kilde: Fridberg, 1999.

36 Sociale forhold Hvad vil folk gerne have?

37 Sociale forhold Erhvervsinteresser Måske går kulturel anerkendelse gennem Erhvervsministeriet Hitman 2 (IO Interactive, 2002)

38 Til sidst… Gode links