Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Den 16.august 2010 Regionsgården
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Helhedssyn i socialt arbejde
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Psykoedukation til unge i OPUS
Medborgerskab – på sporet
Det udvidede klasserum
Design – en definition Dyrehaveskolen.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Chris Argyris f
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Inquiry based science education
NOEA/Aalborg Universitet
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Empowerment og sundhed
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Problemer eller udfordringer.
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Disposition.
Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Dilemmaer og overvejelser i den kliniske praksis’ møde med projektarbejdets evalueringspraksisser Dea.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Fra vejledning til biologi c
Social- og sundhedshjælper retning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
&.
Præsentationens transcript:

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Indrømmelse nr. 1: Jeg er ikke begejstret for at skulle finde kerner på et område, som er præget af kompleksitet Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Jeg tror forvirring væder en tørstig omtanke, mens sandheder lader den tørre ud Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Indrømmelse nr. 2: Jeg har altid tvivlet på fælleselementernes brugbarhed i det sociale arbejde Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Jeg tager udgangspunkt i forståelsen af det sociale arbejde som relateret til modeller eller perspektiver i socialt arbejde psykodynamiske-, læringsteoretiske-, interaktionistiske-, systemteoretiske- og konfliktteoretiske modeller/perspektiver Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Helhedssynet ’kommer i vanskeligheder’ i flere af perspektiverne Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Pointen er, at man som indfaldsvinkel enten har det ene eller det andet perspektiv Perspektiverne er ikke kun sammenhængende, de er også konkurrerende Fokus og interesse skifter fra perspektiv til perspektiv Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Helhedssynet kan ikke undgå at se forskelligt ud Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Psykodynamiske perspektiv Man vil ’vægre sig’ mod et helhedssyn, hvor man fokuserer mere på menneskets interaktion end på individets udviklingspotentialer eller hvor man retter fokus mod socialpolitiske problemstillinger og kollektive handlinger. Det vil ganske enkelt forstyrre muligheden for at få øje på og behandle de væsentlige individuelle problemer Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Læringsteoretisk perspektiv: Åbenhed for indre processer, for forandringer af mere socialpolitisk karakter og for ikke afgrænsede terapeutiske forløb vil modgå flere elementer i et læringsteoretisk perspektiv Socialarbejderen må således begrænse sin problemforståelse og sine handlinger, hvilket vil komme alvorligt i karambolage med forståelsen og udnyttelsen af et helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Interaktionisisk perspektiv Sociale problemer og løsninger på dem kan i dette perspektiv forstås uden at forholde sig til socialpolitiske og strukturelle forhold og uden at forholde sig til modsætninger og konflikter i samfundet Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Konfliktteoretisk perspektiv Helhedssynet vil ikke kunne rettes mod individuelle faktorer, men må hele tiden anvendes til at forstå strukturelle og andre overordnede undertrykkende forhold i samfundet Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Inddragelse af kernen fra de andre positioner vil forstyrre og fordreje fokus i det enkelte perspektiv Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Systemisk perspektiv Det perspektiv, der bedst lader sig forene med et helhedssyn Anvendelse alene af et systemiske perspektiv, vil samtidig udelade en række andre vigtige vinkler på det sociale arbejde Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn En forståelse af det sociale arbejde relateret til fem perspektiver giver vanskeligheder ved anvendelse af et helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Et forsøg på at lægge et fælles helhedssyn ned over alle perspektiverne, vil medføre en så bred definition af begrebet helhedssyn, at det vil forekomme nytteløst Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Et relativt helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Komplementære og dialektiske tankegange Perspektivernes forskelligheder bør ikke anskues som mere eller mindre autonome modsætninger, men som brikker i et større puslespil Jens Guldager Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Omsætningen af helhedssynet omfatter – i denne tilgangs interesse for komplementarisme, dialektik og reduktionisme – en så høj abstraktion, at det er vanskeligt at håndtere og begribe i en daglig praksis Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Såfremt perspektiverne skal anvendes til kvalificering af det sociale arbejde, indebærer det samtidig en accept af perspektivernes forskelligheder og dermed en accept af, at helhedssynet ser ganske forskelligt ud i de forskellige perspektiver Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Det er diskussionen og analysen af og omkring helhedssynet, som er det afgørende i en løbende kvalificering af og udvikling i socialt arbejde og ikke indkredsningen af helhedssynet som konkret redskab Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Derved kan begrebet udgøre et dynamisk element byggende på kollektiv dialog frem for det individuelle ideal, det tyder på at udgøre i det sociale arbejde idag Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet

Et kritisk perspektiv på helhedssyn Kan helhedssynet i virkeligheden være et forsøg på at hjælpe socialarbejderen til at takle det sociale arbejde bedre – et håb om et redskab til at navigere i den komplekse verden? Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet