Miljöbevisthed Forbindelsen imellem miljöbevidsthed og eksamensresultater blandt unge i landdistrikterne i Island Þorlákur Axel Jónsson Brynhildur Bjarnadóttir.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Skejby DET GODE GRØNNE BYRUM.
Skolereform august 2014………………
Danskernes forestillinger om Island En spørgeskemaundersøgelse Jacob Thøgersen.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Korpslejr på Island ? Agenda ▪ Hvad er det? ▪ Hvad koster det? ▪ Tjene penge? ▪ Skal vi?
Global undervisning.
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Det globale ressourceforbrug
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
Finanskrisen.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Konference om unge og nyansatte AT-AMR-NFA/VFA-UM-BAR
Fremtidens klimaudfordringer –er jorden ved at smelte
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Fremtidens klimaudfordringer –er jorden ved at få hedeslag
Odense Staalskibsværft A/S Internationale Erhvervsvilkår Miljø & Medarbejdere v/ Adm. dir. Finn Buus Nielsen.
?. Globale børn - ta’r en tørn   Udvikle handlekompetence i forhold til børn og   unge i andre lande   At eleverne samarbejder på tværs og lærer.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Transport på landet Møde med Movia Den
Tørke og sult på Afrikas Horn
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
-The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FN’s fødevare – og landbrugsorganisation)
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
Har klimaet ændret sig?. Har klimaet ændret sig? Jordens temperatur er steget: Temperaturstigning fra slutningen af 1800-tallet til 2005: 0,75 °C Temperaturstigning.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Klimaforskning og overvågning af grønlandske havområder – et varmt emne Thomas Juul-Pedersen Søren Rysgaard, John Mortensen, Kristine Arendt, Mikael Sejr,
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
Akureyri kommune Biologisk Mangfoldighed Oslo 25. oktober 2006 Jón Birgir Gunnlaugsson Kristín Halldórsdóttir.
Overblik Hvorfor er vi nu sikre på at –Klimaforandringerne er menneskeskabte –Klimaforandringerne fortsætter –Forskellige detaljer om fremtidens klima.
Tidlig indsats over for udsatte børn
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Psykisk mistrivsel blandt skoleelever: udbredelse, udvikling og udsigter Konference om psykisk mistrivsel hos børn og unge Kolding Kommunes Uddannelsescenter.
Island. * Om Island  Rejsen til Island  Landets Klima  Landets Dyreliv  Landets Planteliv  Beliggenhed  Landets Byer  Tradition  Seværdigheder.
1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt.
Ungdomsliv.
Bjarke Wiegand Erhvervsredaktør, Mandag Morgen
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Analyse af tekst.
GUIDE TIL BRUGEN AF FÆLLES MATERIALER (ELEV)
24/04/2019 LÝSINGARORÐ Í þessum tíma ætla ég að rifja upp meeð nemendum í dönsku 202/292 lýsingarorð og beygingarmyndir þeirra. Ég reikna með að komast.
Viðhorfsrannsókn Gallup um aðild að ESB fyrir Samtök iðnaðarins
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Miljöbevisthed Forbindelsen imellem miljöbevidsthed og eksamensresultater blandt unge i landdistrikterne i Island Þorlákur Axel Jónsson Brynhildur Bjarnadóttir Háskólinn á Akureyri 2014

Den arktiske diskurs – Klima ændringer, „global warming“ har større effekt i arktiske områder en i andre verdensdele (IPCC, 2007). – Diskurs om at miljøbevidsthed, tanker um naturen og dennes ændringer, er på anden vis i arktiske lande/norden en i bysamfund i mere sydligt beliggende lande (Arctic social indicators, 2010). – Optimistisk holdning til udviklingen af miljøet tages som tegn for „ mangelfuld forståelse af naturens indre“ jfr. PISA 2006 (Námsmatsstofnun 2010)

Island: antal indbyggere 2006 Hovedstadsregionen: % 180 pr. km² Landet: % 1,1 pr. km²

Data – PISA 2006 måler miljöbevidsthed, 4 indikatorer Opmærksomhed (ENVAWARE) på miljømæssige sager/problemer (5 sp.) Optimisme (ENVOPT) til fremtidig udvikling af miljøsager (6 sp.) Bekymringer (ENVPERC) for miljøsager(6 sp.) Ansvasfuld holdning (RESPDEV) til miljøbeskyttende foretagender, ansvar overfor bæredygtig udvikling (7 sp.) – National eksaminer i 10. klasse 2006 i mat., isl., naturfag – N = 3765

PISA 2006 Island – Opmærksomhed (ENVAWARE) Sterk jákvæð tengsl við einkunnir í heild (pooled sample) í OECD (corr. 0.45) Sterk jákvæð tengsl við félagslegan bakgrunn (ESCS) áberandi lítil umhv.meðvitund á Ísl. þó frammistaða sé í slöku meðallagi (box: lower performance, less awareness) Ísl. v. lítillar meðvitundar um hnattræna hlýnun corr. med karakter på skoleviveau – Optimisme (ENVOPT) Veik neikvæð tengsl við einkunnir í öllum OECD löndunum (corr -0.17) Tengsl milli lágrar þjóðfélagsstöðu og umhv.bjartsýni Líka á Ísl. corr. med karakter på skoleviveau – Bekymringer (ENVPERC ) Unglingar hafa áhyggjur af umhverfismálum Litlar áhyggjur á Ísl., sbr. Tékkland og Ísland Engin tengsl við einkunnir í heild í OECD, jákvæð í 18 löndum Neikvæð tengsl við frammistöðu í náttúruvísindum á Ísl. Engin tengsl við ESCS í OECD í heild, jafnvel meiri áhyggjur hjá lágt settum – Ansvarlighed (RESPDEV) Veik jákvæð tengsl við einkunnir í öllum OECD löndum (corr. 0.18) Lítil ábyrgð á Ísl. Sterk tengsl tengsl við frammistöðu í náttúruvísindum á Ísl. Jákvæð tengsl við félagslegan bakgrunn (ESCS) corr. med karakter på skoleviveau

PISA 2006 i verden – Forskel imellem Canada og USA ENVAWARE, ENVOPT, ENVPERC, RESPDEV (Lin og Shi 2014) – Forskel internt i Canada imellem imigrant studenter og hjemmeboende ENVAWARE, ENVOPT (Areeattamannil og Kaur 2012) – Flemish data Skoler og social baggrund påvirker ENVAWARE (Pauw et.al.2010)....

Spørgsmål Er der en forskel på Landet og hovedstadsregionen angående miljøbevidsthed blandt unge i slutningen af den skolepligtige alder? Er der samme forskel og angående andre variabler? – Social baggrund (4 indikatorer) – Hjemmets jordiske goder (4 indikatorer) – Uddannelses praksis (4 indikatorer) – Udannelses resultater (3 indikatorer) Hvilke variabler er forbundet með miljøbevidsthed? Er det indbygger pr. km²?

Resultater:

Implikationer Generelt er der forskel imellem Landet og Hovedstadsregionen angående; – elevenes sociale baggrund – hjemmets jordiske goder – naturfagets didaktik – skolegangens resultater (karakter) i alle fag – Men ikke angående indikatorerne for miljøbevidsthed Undtagen „bekymring“ for bestemte miljømæss. emner Er forskel på enkelte spørgsmål inden indikatorene for miljøbevidsthed der oplyser sagen?

Hvilke variabler er forbundet med miljøbevidstheden?

Island Hovedstadsregionen: indbyggere 180 pr. km² Landet: indbyggere 1 pr. km²

Sammenfatning Miljøbevidstheden – er ikke forsekllig imellem Land og Hovedstad – selv om Land og Hovedstad er forskellige på forvented vis på andre variabler – er ikke forbundet med indbygger pr. km² i landdistrikterne – angående Opmærksomhed forbundet med køn, social baggrund og karakterer i naturfag; og i mindre grad hjemmets materielle goder og bestemt uddannelsespraksis – angående ansvarsfuld optræden for bæredygtig udvikling følger samme mønster men i mindre grad Islandske unge er – ikke et eksempel på at miljøbevidsthed er anderledes i tyndtbefolkede områder end i (mindre) bysamfund – har ensarted miljøbevidsthed Hvor skal vi rette vores opmærksomhed i forskningen? – De indikatorer PISA bruger for at kortlægge miljøbevidstheden? – Den arktiske diskurs? – Nationalismen/“islandskheden“ (jfr. danskheden)/ nations-begyggelsesprocesen?

Tak for denne gang!

Extra: Aukaefni