EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgsmål 1/25 Hvor ofte benytter du 3M’s intranet? A) Hver dag
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
DPS Data ApS Få bedre datakvalitet, spar tid og penge - med Adresse*Kontrol Henrik Skalbo DPS Data ApS Blokhusvej 3, DK-2920 Charlottenlund Tlf:
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvordan man logger ind på Dansk ACL database
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Formularer (Access, del 3)
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Velkommen til Hvordan fylder jeg lærerværelset ind i LærerIntra? LærerIntra kan erstatte lærerværelsets opslagstavler og fungere som skolens arkiv for.
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Spørgeskemaundersøgelse
Videregående pc-vejledning
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Ny GUI - generelt Highlights. eLib ALEPH seminar 18.–19. november 2004Brugergrænseflade Titellinje MenulinjeLånerlinjeMaterialelinjeFunktionsknapper Navigations.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Calc.
Data Dictionary (databaser, del 7)
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Øvelser Samlet rapport.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
Den grafiske brugergrænseflade Overvejelser Afprøvning Udvidelser.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Design - brugervenlighed
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Tilfredshedsundersøgelse
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007

Hvad er brugbarhed - Collage

Hvad er brugbarhed ? En usynlig størrelse - man opdager det først, når det ikke er der Brugbarhed og brugervenlighed er ikke synonymer  brugbarhed = brugervenlighed + relevans

Brugbarhed - et relativt begreb Brugbarhed er ikke et universelt begreb  For at lave et godt produkt, må man kende den kontekst, det skal bruges i

Et eksempel: Steltontermokanden

Jakob Nielsen: Usability Engineering 1993

Hvilke parametre kigger man på? Er systemet let at lære Kan man arbejde effektivt med systemet, når man har lært det at kende Er det nemt at huske, hvordan systemet betjenes Forhindres brugeren i at lave fejl Er det tilfredsstillende at bruge systemet

Standarder hindrer ikke kreativitet!

Hvorfor betyder brugbarhed noget? Kan højne effektiviteten Øger tilfredsheden blandt brugere Kan øge kvaliteten af brugerens slutprodukt

Er systemet let at lære? 1. Tales brugerens sprog?

Er systemet let at lære? 2. Handlemuligheder forekommer skjulte

Er systemet let at lære? 3. Funktioner skal udføres i en bestemt rækkefølge Citat fra EASY-A kursusmateriale: ”Hvis en elev har en anden ÅE-rekvirent end UVM, er det vigtigt at bliver ændret i dette vindue i kolonnen ÅE- rekvirent. […] Men for at det fungerer rigtigt skal man huske at rette feltet på A580 – Elev på Fultidsuddannelser samt på A850c – (højre mus) at opretholde holdidenten.

Kan man arbejde effektivt? Formentlig!

Er det nemt at huske? Overholdes standarder? … Ctrl + G = Gem … Ctrl + Q = Fortryd forespørgsel Mangel på konsistens? Systemet tilbyder valgmuligheder … men ikke synligt

Tilbyd valgmuligheder - eksempel

Mangel på konsistens? Citater: ” Med hensyn til vis skema, kan jeg ikke forstå, hvorfor alle billederne ikke er ens opbygget. Ved vis skema person f.eks.er der gult og j default ved de to felter med 1. lektion og mandag, men de øvrige ikke er gule og skal ej heller være det, og de sidste to felter ikke er udfyldt default - det ville da være dejligt, om det var ens! I protokol-delen synes jeg også, at det er en smule upraktisk, at man skal skrive uge og årstal på forskellige måder alt efter, hvilket billede man er inde på”. ”Der er ikke god nok data disciplin. Eks. nogen steder skal man skrive uge andre steder 1706”

Tilbyd valgmuligheder - eksempel

Forhindres brugeren i at lave fejl? Ingen forklaringer i selve skærmbilledet om forventet input Respons fra systemet virker ikke handlingsanvisende Skrappe krav til inddatering

Forhindres brugeren i at lave fejl? Citater: ” Har man ikke cprnr. på studerende er det rigtig svært at søge på dem, navnet skal indtastes helt korrekt og med stort startbogstav..... Uhensigtsmæssigt. Ved batchjobs skelner systemet også mellem store og små bogstaver!!! ” ” Det er træls at hvis man skal søge efter elever, at man skal skrive det hele 120% korrekt ” ” Det virker også meget 'træls' ved fremsøgning af en person, så skal der tages højde for store og små bogstaver, det forsinker arbejdet. ”

Tilfredsstillende at bruge? 95% tilfredse eller overvejende tilfredse med systemet generelt 89% synes det er let at finde vinduer 94% synes at vinduerne er hensigtsmæssigt opbygget

Eksempler på ændringer Case: Praktik+ 91% tilfredse eller overvejende tilfredse med systemet generelt 90% synes det er let at finde vinduer 94% synes at vinduerne er hensigtsmæssigt opbygget

Søgning i Praktik+ (før)

Forside i Praktik+ (før)

Søgning i Praktik+ (efter)

Hvordan kommer I videre? Vær sikker på, at 1. prioritet fremgår klart på hvert skærmbillede Lav papirprototyper Afprøv med brugere – det er ikke svært, og I kan selv gøre det!