Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
EU Socialfondsprojektet
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Der er penge i kommunikation
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Grunddataprogrammet.
Oversigt over artikler
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
VIDEN I UDVIKLING Baggrund Projektet er udviklet med afsæt i behovet for at styrke den økonomiske vækst i Region Hovedstaden og mindske samfundsmæssigt.
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Problematikker og praksis i vejledning af udenlandske studerende på MVU 28. november 2008 Hans Hansen 1Årsmøde 2008 Vingstedcentret.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Alumneforeningen for Pædagogisk Sociologi
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Program for Forskning & Udvikling i Entreprenørskabsundervisning
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Internationalt samarbejde med professionshøjkolerne i Kina i en regional og national kontekst Kontorchef Niels Erik Andersen, Internationalt.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Præsentation af Horsens Erhvervsråd VBI Park Breakfast Club.
Anna Larsen & Louise Skjoldager Internationale Koordinator & Career Service Center.
VIBORG AMT Landbruget som dynamo for en bæredygtig udvikling i landdistrikterne Amtsborgmester Bent Hansen Viborg Amt.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
RÅDGIVERMØDE // IVÆRKSÆTTERI HORSENS ERHVERVSRÅD HVEM ER VI?  Uafhængig medlemsorganisation  Katalysere udvikling og innovation i virksomheder og i turismeerhvervet.
FoodNetwork Etableret i 2009 med bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen : 12 millioner 2012-medio 2014: 8 millioner En del af innovationsnetværksfamilien,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Opstartsmøde på Silkeborg Bibliotek Torsdag 12. februar 2015 Business 'n' Pleasure.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Velkommen til Teknologisk Institut. Teknologisk Institut har eksisteret siden 1906 – den samme eksistensberettigelse som dengang: ’Se fremad, fremad!
INNO-NORD.
Strategi for Danmarks digitale vækst
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Seminar om fællesstrategi for forskningen i Grønland.
Hvem er Business Region North Denmark?
Præsentationens transcript:

Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen 8. april 2017 Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen

Resumé af TMHs strategiplan 2013 - 2014 Uddrag: Teknisk-Merkantil Højskole vil i den kommende strategiperiode have fokus på de udfordringer, som knytter sig til VIAs transformation til at være en videninstitution, der udover at levere veluddannede dimittender også skaber ny viden og bidrager med viden til innovation i virksomheder og institutioner. (…) Vi vil prioritere forsknings- og udviklingsaktiviteter og vi har fokus på at fortsætte det tætte samarbejde, vi allerede har med erhvervslivet, og vi er også klar til at påtage os en større rolle i innovations- og erhvervsfremmesystemet. (…)

Mission Videncentret udvikler og formidler ny, kvalificeret og brugbar viden, der kan bidrage til danske virksomheders udnyttelse af globaliseringens mange muligheder Ny viden betyder, at den udviklede viden skal supplere, berige og udfordre eksisterende viden indenfor Videncentrets fokusområder. Det kræver en stærk faglighed samt overblik og netværk inden for projekternes fagfelter Kvalificeret betyder, at projekters problemformulering og metode er velbegrundede og lever op til kriterier for videnskabelighed i praksisnær videnudvikling Brugbar betyder, at den udviklede viden er relevant og praksisnær, så den kan bruges direkte af målgrupperne

Målgrupper Den primære målgruppe er små og mellemstore virksomheder (EU definition) Mindre end 250 ansatte og omsætning mindre end €50 mio Samarbejde med større virksomheder: lære af deres erfaringer og skabe synlighed for Videncentret Den sekundære målgruppe er VIAs uddannelser og studerende

Interessenter Virksomheder Private og offentlige organisationer Brancheforeninger Erhvervsfremmeaktører Regionale initiativer VIA ansatte og studerende Danske og udenlandske uddannelsesinstitutioner

Globalisering Øget kommunikation og samhandel mellem nationer, samtidig med stigende kulturel og værdimæssig ensartethed på tværs af nationer En flerdimensionel, ujævn og asymmetrisk proces – ikke alle nationer påvirkes på samme måde eller har samme fordele af globalisering ”Sommerfugleeffekten”: når en sommerfugl basker med vingerne i Brasilien, så opstår der en tornado i Florida

Fokusområder Værdikædeoptimering Internationalt salg og markedsføring Interkulturelt samarbejde

Strategiske mål 2012-2013 Etablere Videncentrets identitet Udvikle netværk Skabe synlighed af Videncentrets resultater

Videncenterproces Idégenerering Innovation Relevans Uddannelser Virksomheder (Videncenter) Research proposal 50 timer Konsistens Pålidelighed Originalitet Research 150 timer + ? x 200 timer Videncenter Afrapportering/ Produkt Gyldighed Robusthed

Igangværende projekter Projektmedarbejdere Stumbling stones for born gobals Peter G. Harboe Ole Hansen-Skovmoes Global minds Claus Iversen Danish export companies’ cross-cultural experiences Hanne Larsen Helle Svendsen Sustainable business models Trine Mønsted Nielsen Christian Preuthun Pedersen Retention of international staff Torsten Ulsig Alignment Agnieszka Zulewska Mike Beyer-Pedersen Global virtual teams Tine Svane Hansen

Videncenter seminar: 5. Februar 2013 kl. 10 – 15 Atriumgården VBI Park Bliv medlem af Videncentrets LinkedIn gruppe VIA UC Center of applied R & D on business globalization http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=4732984&trk=anet_ug_hm