Hjem-IS Europa (Koncern)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontakt vores salgsafdeling på eller
Advertisements

10 Konkurrencesituation
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Head Lean Netværks-gruppe.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Koncernchef i Tryg Vesta Group
Produktion og Logistik
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Finansiering – valg af produkter
Indeks 90 Indeks 88 Indeks 90 Indeks 87 VOD estimat (Wilke analyse) Indeks 90 Indeks 87 Hvis vi medregner værdien af VOD markedet, befinder vi os faktisk.
Vedvarende energi til husstande
Alle vores sponsorere skal betragtes som samarbejdspartnere
Kan innovation måles – EXHAUSTO har gjort det i flere år
Arlas strategi – og globale muligheder
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014
Resultater 2010 Strategi for fremtiden Repræsentantskabsmøde, Københavns Madhus, april 2011 Rasmus Kjeldahl.
Målgrupper og købmandskab
Anders s, Andreas W, Bjarke L og Marlene M.
Udvikling I landet bag motorvejen
Der er penge i kommunikation
Klima og bæredygtighed
SIMON HINDKÆR SEBASTIAN MIKKELSEN LASSE BAK MUHAREM GRADASCEVIC
Virksomheder - definition
Intro september 2008 Vind eller forsvind - den nye globale virkelighed - introduktion John Klindt, adm. dir. Micotron A/S 1.
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Anvendelse af Facilities Management som ledelses- og strategiværktøj v/ administrerende direktør Niels Boserup.
Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Business to Business På den JYSKe måde…...
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Operationelle mål.
1 vare på 2 markeder, samme pris
Fyn Rundt 2005: En oplevelses tur baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 We are in the people business…
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
GRUPPE 6.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Dansk Supermarked i korthed
Velkommen. Dagens program Indledning og præsentation Pause Egen virksomhed.
Koncepter og butikskæder
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
konkurrencesituation
10 Konkurrencesituation
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Historie og organisation
21. Den strategiske plan.
20. Strategisk intention.
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Hjem-IS Europa (Koncern) Præsentation

Introduktion - historie 1968 Hjem-IS (HemGlass) grundlægges af Eric Ericsson i Kalmar, Sverige 1976 Hjem-IS etableres i Danmark 1993 Konceptet startes i Norge (Hjem-IS) og Finland (Kotijäätelö) 1997 Schöller Holding opkøber Hjem-IS koncernen 2002 Nestlé opkøber Hjem-IS koncernen

Organisationsdiagram - 2002 Nestlé S.A. Hjem-IS Europa A/S, Danmark Claus Astrup-Larsen, adm. direktør, Danmark Claes Mittjas, direktør Sverige Mats Olsson, økonomidirektør, Sverige Hemglass AB Group Sverige Claes Mittjas Hjem-IS A/S Danmark Claus Astrup-Larsen Hjem-IS AS Norge Huib-Jan van der Burg Kotijäätelö Oy Finland Ritva Laine MD Økonomi Salg Marketing Produktion Mats Olsson Sven Axelsson Anna Hagmansson Åke Uhrberg Peter Storm Brian Klaris Susanne Jagd Jørgen Rothmann Antti Virtapuro Heikki Keränen Even Skui

GLAD FAMILIE BEGIVENHED Virksomhedens vision GLAD FAMILIE BEGIVENHED

Passer Hjem-IS sammen med Nestlé’s værdier? Multimix – pakkerne indeholder en overraskelse til børn. 8-10 nye produkter eller produktkoncepter hvert år. Blå biler i hele Skandinavien. Helt klart !

Pris & sortiment strategi Basale produkter Innovative produkter Smart buy Produkt kategori Positionering Sammenlignelige produkter Andel: 60-65% 10-15 % under hd 10-15% over sm 30-35 % over dc 25-30% under kiosker m.v. Enestående produktposition Andel: 30-35 % Produkternes nøglekarakteristika er sammenlignelige Høj omsætning Andel: 5 % Samme prisniveau som i supermarkeder Priser ikke sammenlignelige Margin Op til 10 % under den målsatte margin Den målsatte margin 2 - 3% over den målsatte margin

Forretningsfilosofi Meget dynamisk forretningsmodel med 8-12 kampagner hvert år Korte kampagne-perioder (4 uger!) Nye produkter i alle kampagner Fleksibel værdikæde “Ingen tomme biler!” Hurtig tilpasning til markedsefterspørgsel!

Virksomhedens mission Hjem-IS’s produktudvikling reagerer hurtigt og kreativt med henblik på at imødekomme kundernes ønsker om nye produkter og nye koncepter Hjem-IS tilbyder kunderne et stort udbud af multipak-is i høj kvalitet Hjem-IS har et unikt kendskab til direkte distribution og turplanlægning

Virksomhedens mission (fortsat) Hjem-IS‘ direkte distribution dækker alle attraktive regioner i hele Skandinavien Hjem-IS har fuld kontrol over hele værdikæden – fra produktion helt frem til kunden Hjem-IS er tæt på kunderne – Vi møder dem hver dag! “Hjem-IS er en del af samfundet!”

Hjem-IS´ markeder = Skandinavien HJEM-IS MARKETS Norge Indbyggere 4,5 millioner Marked 56 millioner liter Pr. indbygger 12,5 liter Antallet af Strängnäs Finland Indbyggere 5,2 millioner Marked 69 millioner liter Pr. indbygger 13,3 liter Sverige Indbyggere 8,8 millioner Marked 107 millioner liter Pr. indbygger 12,2 liter Danmark Indbyggere 5,4 millioner Marked 51,5 millioner liter Pr. indbygger 9,6 liter 67 33 220 80

NPS 102 mio. Euro - produkttype Multi-pak udgør 82% af salget Mix-pak udgør 23% af salget

Produktionsfaciliteter 2 fabrikker i henholdsvis Esbjerg, Danmark og Strängnäs, Sverige 18 produktionslinier Kapacitet: 40-45 mio. liter Realiseret i 2002: 28,3 mio. liter Høj grad af automatisering Ca. 250 ansatte i produktionen (inkl. service funktioner) Specialiseret i fleksibilitet og produktion af mixpak

Distribution Den vigtigste succesfaktor! Dækker mere end 80 % af alle husstande i Skandinavien Hver dag kører mere end 420 biler På årsbasis køres 120.000 ture i Skandinavien Alle ture køres hver anden uge Ca. 90 stop pr. tur Ca. 100 kunder pr. tur 12.000.000 kundekontakter hvert år

Distribution (fortsat) Kundestruktur: Den primære målgruppe er børnefamilier Den sekundære målgruppe er resten af befolkningen

Markedet Hjem-IS er den fjerdestørste virksomhed på det skandinaviske iscreme-marked Indenfor produktion og salg af multipak er Hjem-IS størst med en markedsandel på over 50 % i Danmark og Sverige Unikt produktsortiment indenfor blandede ispakker Meget stærke mærkevarer i Sverige og Danmark Kendskabet til mærkevaren er 90-95% i Sverige og Danmark

Markedet (fortsat) Direkte konkurrence i Norge (“Den Norske Isbil”) og Sverige (“Glassbilen”) Supermarkederne efterligner multipak konceptet Unilever kopierer multipak konceptet i specielt Sverige og Danmark Højeste antal iscreme “butikker” i Skandinavien – men begrænsede åbningstider (1,5 time om året!) Distributionsformen er meget lønintensiv

Markedet - volume Sverige – markedsvolume: 107 mio. liter Danmark – markedsvolume: 51,5 mio. liter Norge – markedsvolume: 56 mio. liter Finland – markedsvolume: 69 mio. liter

To primære mål Marketing filosofi Skabe et positivt og stærkt mærkevarenavn, som adskiller Hjem-IS i kundernes bevidsthed Skabe de bedst tænkelige salgsvilkår for vores salgspersonale

Marketing filosofi (fortsat) Hvem ønsker vi at være, og hvordan vil vi opfattes? Familiens naturlige valg Den pålidelige isleverandør Den specialiserede is-butik “Smart buy” “Vi er din lokale isbutik!”

Marketing mix Kommunikation 8-12 kampagner hvert år – landsdækkende distribution af brochurer TV-reklamer som support til kampagner Alle kampagner har fokus på multimix pakker Intensive kampagner med kort løbetid forudsætter maksimal fleksibilitet fra råvareleverancer og produktion helt frem til distribution! Hver kampagne – en ny historie! Nye pakker med “klassiske” produkter Gimmicks og licenser bruges til at tiltrække børn

Marketing mix (fortsat) Kvalitetsis – Ubrudt frysekæde fra produktion til forbruger “Speed to market” Effektivitet vs. Efficiens! Tæt kontakt mellem produktion, logistik og salg

Marketing mix (fortsat) Personligt salg Direkte kundeservice og produktinformation “Peoples business” Internet Integration med kampagner “Kolde fakta” om is Spil og underholdning til børn “Kort-info” – turinformation på internet Hvornår er bilen på min gade? e-mail varsling samt information om nye produkter og kampagner

Marketing mix (fortsat)

Mærkevare Et af de mest anerkendte mærkevarenavne i Sverige og Danmark Kendskabet til mærkevarenavnet er 90-95% Høj kvalitetsis i Danmark Rigtig fløde, ingen kunstige farve- eller tilsætningsstoffer Hjem-IS er en del af samfundet! Den levende mærkevare!

Strategi Strategiske mål At blive nr. 2 i Skandinavien Videreudvikle den unikke markedsposition indenfor direkte distribution i Skandinavien Sikre langsigtede afkast af investeringer Den foretrukne isleverandør i Skandinavien

Strategi (fortsat) Strategiske initiativer Udvidelse af mærkevarenavnet – udnyttelse af overskudskapacitet i lavsæsonen Operationel effektivitet Internet som en integreret markedsplads Større andel af eksisterende markeder Forbedre organisationens kompetencer, herunder specielt salgsstabens kompetencer Geografisk ekspansion

Strategi

Hjem-IS Europa (Koncern) 1998-2002 NPS and EBITA EBITA - mio.€ NPS - mio.€

Hjem-IS Europa (Koncern) 1996-2002 Detailsalg inkl. moms NPS Mio.euro Mio.euro indeks indeks EBITA Faste valutakurser 1996-2002 – lig budget 2002 kurser. Figurerne er ekskl. datterselskabet Hjem-IS Deutschland GmbH - tab i 1996 2,6 mio. DKK og i 1997 5,3 mio. DKK er ikke med i det konsoliderede EBIT resultat. I figurerne er ikke taget højde for intern profit og resultater i moderselskabet Hjem-IS Europa A/S. Mio.euro indeks

Sverige Detailsalg, inkl. moms EBITA Markedsudvikling Mio. € indeks Mio. Litres Mio.€ indeks indeks

Danmark Detailsalg, inkl. moms EBITA Markedsudvikling Mio. € indeks Mio. Litres indeks indeks

Norge Detailsalg, inkl. moms Markedsudvikling EBITA Mio. € indeks EBITA Markedsudvikling Mio. Litres Data ikke tilgængelig Mio. € indeks indeks

Finland Detailsalg, inkl. moms Markedsudvikling EBITA Mio. €. indeks Mio. Litres Mio. € indeks indeks