Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Den urolige chef kigger på uret,
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Er mit barn klar til skolestart ?
En ven til Gubbie! Af Nadia og Sascha..
Lærerprofessionen.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Inklusion i Børneinstitution Højme
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
For nydlig kl foran hoveddøren. En fyr følger sin veninde hjem. Lige ankommet og udveksling af godnatkys, får ham til at føle sig en smule opstemt.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Relationer – børn og voksne
Opgaver om omsorgssvigt
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Alle børn er alles ansvar
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Børns omsorgssituation og trivsel
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Præsentationens transcript:

Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring Autismekonferencen 5.-6. maj 2003 Temagruppe D ABA En introduktion Linda Lundgaard Andersen Cecilia Brynskov www.ABA-forum.dk

De pædagogiske teknikker

De pædagogiske teknikker Trinvis læring Trinløs integration Træningsområder Eksempler på træning ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Trinvis læring Opsplitning – succes Forstærkning og belønning De pædagogiske teknikker Opsplitning – succes Forstærkning og belønning Prompting Generalisering ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Trinløs integration 1:1-træning Omvendt integration Integration De pædagogiske teknikker 1:1-træning Omvendt integration Integration ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Træningsområder 1 Øjenkontakt, imitation og fælles opmærksomhed De pædagogiske teknikker Øjenkontakt, imitation og fælles opmærksomhed Koncentration og opmærksomhed Diskrimination – matching og sortering Sprog og kommunikation Leg og samspil Socialitet Følelser og sanser ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Træningsområder 2 Kreative færdigheder Motorik Selvhjælpsfærdigheder De pædagogiske teknikker Kreative færdigheder Motorik Selvhjælpsfærdigheder Søvn og spisevaner Skolefærdigheder Fritidsinteresser Begrænsning af uhensigtsmæssig adfærd ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Eksempler 1 Rud (alder) Receptiv udpegning og finalemix Betty (alder) De pædagogiske teknikker Rud (alder) Receptiv udpegning og finalemix Betty (alder) Tidlig verbal imitation ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Eksempler 2 David (3;10) Butiksleg De pædagogiske teknikker introduktion af legen (baseline) mestret, fremvisning på team-møde generalisering, med andet barn generalisering, rolleskift, med voksen generalisering, rolleskift, med andet barn ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Eksempler 3 Emil (7;5) Integration, skrivning på klassen Emil (8;5) De pædagogiske teknikker Emil (7;5) Integration, skrivning på klassen Emil (8;5) Generalisering, læsetræning med andet barn på fællesarealet David (6;6) Theory of mind ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Hvad er det særlige ved ABA?

Hvad er det særlige ved ABA? Autismeforståelse – individualitet • Læringsforståelse • Intensitet • Integration i typiske børnemiljøer: børnehave eller skole • Kvalitetssikring: supervision, team-organisering og dataregistrering • Forældre som samarbejdspartnere ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Autisme-forståelsen Ikke et centralt deficit Hvad er det særlige ved ABA? Ikke et centralt deficit Mange funktionshæmninger – den funktionelle analyse Fokus på adfærd – ikke på autisme Autisme kan være produkt af flere problemkomplekser Individualitet ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Lærings-forståelsen 1 Læring er ændring af adfærd Hvad er det særlige ved ABA? Læring er ændring af adfærd Læring kan observeres og måles Mikro-blikket på adfærd ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Lærings-forståelsen 2 Børn med autisme kan og skal lære at lære Hvad er det særlige ved ABA? Børn med autisme kan og skal lære at lære Lærer i mindre grad ved imitation Lærer i mindre grad i grupper og naturlige situationer Lærer i mindre grad gennem leg Lærer i mindre grad automatisk ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Lærings-forståelsen 3 Hvad er det særlige ved ABA? ’Læringsmotoren’ skal hjælpes i gang gennem etablering af et intensivt ydre læringsmiljø En svag indre motivation forstærkes gennem ydre tilrettelagte rammer ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Intensitet 30 timer i daginstitution/skole 10 timer i hjemmet Hvad er det særlige ved ABA? 30 timer i daginstitution/skole 10 timer i hjemmet 1:1-forholdet mellem voksen og barn ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Integration Internationale konventioner Hvad er det særlige ved ABA? Internationale konventioner Menneskesyn – etiske prioriteringer Udfordring i stedet for beskyttelse Lære at klare sig i normale miljøer Nødvendigheden af gode rollemodeller Typiske legekammerater Forskning i udviklingen hos børn med autisme ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Citat: Integration Hvad er det særlige ved ABA? »Min søn har for nylig været med på SFOens sommerlejr. Det var første gang i hele hans liv, at han var væk fra ’moar’ i mere end et døgn, og det var ikke let for mig. Det er virkelig noget, jeg skal lære, at han er væk nogle dage. Og helt dejligt samtidig at opleve, at han virkelig kan undvære sin mor, specielt når han har sådan en fantastisk tur, som vi bagefter kunne høre, at han havde haft. … ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Citat: Integration Hvad er det særlige ved ABA? … Men det er jo heldigvis også en del af at være integreret i et normalt miljø. Han havde en dejlig tur, og personalet gav udtryk for, at det havde være skønt at have ham med, og opleve ham i andre situationer end dem, man oplever til daglig. Og ja, der var ikke noget bedre for ham end at ligge i en stor sovesal med alle sine klassekammerater.« Mor til enkeltintegreret dreng på 7 år ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Kvalitetssikring 1 Supervision Direkte supervision Hvad er det særlige ved ABA? Supervision Direkte supervision Forholdet mellem supervisor og superviseret Etisk sikring Uddannelse via supervision ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Kvalitetssikring 2 Dataregistrering • Baseline og tests • Mestring Hvad er det særlige ved ABA? Dataregistrering • Baseline og tests • Mestring • Læringsprofil • Dokumentation ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Eksempel: Indlæringsgraf Hvad er det særlige ved ABA? Øvelse: Farver, diskrimination, receptivt ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Eksempel: Øvelse Hvad er det særlige ved ABA? ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Eksempel: Ugeoversigt Hvad er det særlige ved ABA? ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Kvalitetssikring 3 Team-organisering Hvad er det særlige ved ABA? Team-organisering Alle personer af betydning for barnet Ugentlige møder Evaluering og planlægning Udveksling af viden om barnet helt aktuelt Etisk sikring ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Forældre som samarbejdspartnere Hvad er det særlige ved ABA? • Forældre deltager i alle møder omkring barnet • Forældre deltager i evalueringen og planlægningen af træningen • Forældre træner • Forældre generaliserer • Forældre superviseres og efteruddannes ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Citat: Forældre Hvad er det særlige ved ABA? »Det kan godt være en ny situation som pædagog at skulle have forældrene i så tæt et samarbejde. Jeg tror, at mange har et tæt forældresamarbejde, men det at forældrene kommer ind og ved lige præcis, hvad jeg laver med deres barn, uge for uge og dag for dag, det er i hvert fald lidt specielt. Det skal man lige vænne sig til, men jeg synes også, at der er en stor styrke i det. …« ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Citat: Forældre Hvad er det særlige ved ABA? »… Der er et stort engagement i det fra forældrenes side, og det gør, at behandlingen kommer hele vejen rundt i alle de miljøer, hvor barnet færdes. Og man kan også vende den om og sige, at det er en stor opgave for forældrene at skulle arbejde så tæt sammen med professionelle. Vi skal alle sammen vænne os til dette tætte samarbejde.« Anja Hansen, pædagog, træningsleder ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Citat: Supervision Hvad er det særlige ved ABA? »Jeg bliver også testet engang imellem. Hver tredje uge, når vejlederen fra TIPO kommer, ser hun blandt andet på, hvordan min øjenkontakt er med David, om jeg – når jeg introducerer en opgave – stiller opgaven på samme måde hver gang, om jeg bruger forstærkerne rigtigt, osv. Det er hendes arbejdsredskab til at kunne vejlede mig. Hun kan på den måde se, om der er nogle områder, hvor jeg skal vejledes noget bedre i forhold til træningen. … ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Citat: Supervision Hvad er det særlige ved ABA? … Det er vigtigt at se det på den måde, for man kan som pædagog måske godt tænke, at der kommer en eller anden ekspert, som sidder og krydser af for at se, om man er god nok. Men det er ikke sådan, det skal opfattes. Det skal bruges som et arbejdsredskab til at vejlede mig.« Anja Hansen, pædagog, træningsleder ABA / Temagruppe D / Odense 2004

Information ABA-forum www.abaforum.dk ABA-foreningen www.abaforening.dk Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master www.abaforum.dk/kurser

Købes hos Videnscenter for Autisme Ny pjece om ABA Købes hos Videnscenter for Autisme Pris: 50 kr.

Information ABA-forum www.abaforum.dk ABA-foreningen www.abaforening.dk Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master www.abaforum.dk/kurser