Matematik i børnehøjde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Gammelheds-Philosophy
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes digitale dannelse
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Kapitel 4 – nogle citater
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kate-QUIZ-mus.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Relationer – Omgangstone
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Reduktion AM 2009.
HUSKESPIL – den lille tabel
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Matematik har bevæget sig
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
Jeopardy Ikast Vestre Skole
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Køn og præstationer. Her dannes et hanligt fosterhormon.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Matematik B 1.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Præsentationens transcript:

Matematik i børnehøjde Odense 2015 Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Åh nej IKKE matematik Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

En dag i Oskars liv Oskar vågner og tænker på om det er tid at stå op. Han hører at hunden går rundt uden for, så der må være nogen som er stået op.  Oskar skal klæde sig på. Mor hjælper med at lægge tøjet så det kan komme på i en rigtig rækkefølge.   Nu skal der spises morgenmad. Oskar hjælper med at dele tallerkner, knive og kopper ud til alle. Katten skal have mad. Mor siger: Du skal ikke hælde for meget op. Han siger selv stop når mor hælder saft op i glasset. Han skal have tre madder med i børnehaven. Der er også to små gulerødder. Æblet er for stort til at være i madkassen så den skal være for sig selv.   Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

En dag i Oskars liv Oskar følges med far til børnehaven. De skal over vejen og rundt om hjørnet. De skal gå et langt stykke gennem parken. Om eftermiddagen bliver han hentet. Far er kommet senere end han plejer. Mon klokken er 4? Der er ikke så mange tilbage. De tager ud og handler. De skal have 2 liter mælk, en pose ris, 10 tomater. De taler om de skal købe en stor eller lille pakke cornflakes. Kødet er blevet dyrt, siger far. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

En dag i Oskars liv Hjemme tager de varerne ud af posen, lægger dem op på bordet og begynder at lægge dem på plads. Noget skal i fryseren, noget ind i skabet, noget i køleskabet. Hov det skal stables andeledes for at kunne være der osv. Oskar leger med sine DUPLO klodser. Sætter dem sammen – en rød og en gul efter hinanden . Der er ikke gule nok så han stopper. I stedet leger han med stolene så de står efter hinanden som da han var ude at køre i bus. Far skal sidde bagerst og mor skal sidde på den første stol. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

En dag i Oskars liv Far siger: ”Ups, klokken er blevet mange. Vi skal være ude hos mormor inden kl. 7”. I skal være klar til at køre om 10 minutter”. Da de kører, tager det lang tid, inden de kommer ud til mormor. Da de kommer hjem skal Oskar i seng. Klokken er blevet mange. Først skal de have børstet tænder. Så skal tøjet af. Op i seng … og nu skal mor læse, som hun plejer. Bamsen skal ligge ved siden. Han kan høre noget musik – det er nok far der ser fjernsyn. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Social mobilitet Der er flere forskningsresultater som taler om forudsigeligheden i ”at klare sig” hvor matematiske færdigheder indgår som faktor. Man kan med 80% sikkerhed forudsige om et 4-årig barn kommer i vanskeligheder i matematik. (1 – 2. klassetrin)

ScienceDaily (Nov. 19, 2007) Controlling for IQ, family income, gender, temperament, type of previous educational experience, and whether children came from single or two parent families, the study found that the mastery of early math concepts on school entry was the very strongest predictor of future academic success. (prof. Greg Duncan) "Mastery of early math skills predicts not only future math achievement, it also predicts future reading achievement," Duncan said. “The opposite -- reading skills predicting math success – does not hold up.”

Matematisk opmærksomhed Den beskriver barnets evne til at se, indse og handle hensigtsmæssigt med den matematik der indgår i deres omverdensforståelse. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Matematisk opmærksomhed Er den involverede voksne observante evner inden for matematiske virksomhed Være deltagende og iagttagende på børns lege og eksperimenter og at kunne se evt. begrebsforvirringer eller problemer i et tidligt stadie. Kunne indgå i udfordrende samtaler og lege som udvikler den matematiske begrebsforståelse. Se GYLDNE øjeblikke Udvikle en systematik i sådanne handlinger og observationer – såvel pædagogisk som organisatorisk, så det naturligt indgår i praksis. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Hvor i hverdagen opstår der matematisk aktivitet? Forklaring og argumentation Lokalisering Designe Tælle - bruge værdier Måle Lege og spil Allan Bishop Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Serier ….. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Parring Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Sammenligning Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Klassificering og ordning Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Sekvenser Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Ser og sanser omverdenen Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Tæller Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Hvad er matematik? Processer (kompetencer) Produkter Ræsonnere Kommunikere Problembehandle Generalisere Matematisere ….. Produkter Vide hvordan en trekant ser ud (fakta) Kunne tælle til 10 (færdighed) Indse at selv om man forstørrer en trekant så er det stadig en trekant (forståelse – faglig pointe) Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Opfattelser af matematik En svensk undersøgelse (Doverborg, 2006) viser at førskolelærere som skulle deltage i et kompetenceudviklingsprojekt om matematik i børnehaven, havde begrænset viden om hvad matematik er. Mange satte lighedstegn mellem matematik og regning og manglede således vigtig viden om matematikkens mangfoldighed. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Norge 2006 Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna opplever glede over å utforske og leke med tall og former. tilegner seg gode og anvendbare matematiske begreper. erfarer, utforsker og leker med form og mønster. erfarer ulike typer størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne. erfarer plassering og orientering og på den måten utvikler sine evner til lokalisering. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

En oversigt Matematisk sprog og tanke Tal og antal Størrelser Figurer og mønstre Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Bruge og forstå sproget Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Bruge og forstå sproget Erif Ne Ert Ot Mef Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Learning by talking Min forskning er helliget studiet af menneskets tænkning i almindelighed og matematisk tankegang i særdeleshed. Det er i den verbale samtale (både den indre og ydre stemme) at man som menneske bliver klogere. … sammenfattet i begrebet kommognition , som kombinerer kommunikation med kognition Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Nanas sproglige univers

Børnene skal tales op i sproglig formåen Badetallene Sisand Den aflange og den pæne firkant Mere eller flere/ færre eller mindre At noget er stort…? Bent Lindhardt

Kausalitet - ræsonnement At kunne skelne mellem årsag og virkning ”Gudelige” løsninger? Balance mellem fantasi og virkelighed ”Hvis… så …” ” … fordi …” Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Kisser Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Størrelser Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Relationsbegrebet 1 Man kan sammenligne og udtale sig om størrelser (Tid, længde, vægt, areal og volumen) Bemærk forskellen mellem sammenligne noget – det relative og så en absolut måling. Eksempel. Din blyant er længere end min. (relativt) Jeg har en lang blyant. Den er …. (absolut) Hvornår er noget stort? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Relationsbegrebet 2 Man kan udtale sig om mængder Fx Der er flere – færre – større antal – mindre antal - større end Positioner og retning Fx over, ved siden af, til højre. Bamsen er ved siden af skabet på øverste hylde. Højre – venstre. Gå lige ud og drej så til højre … Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Relationsbegrebet 3 Der er forskel på Hvor mange … ? Hvor meget ... ? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Tal og antal Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Subitizing – ”se et antal op til 4” 3 – 4 uger gamle babyer kan med 80% sikkerhed registrere antal på op til 4 genstande. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

IPS – et talmodul? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Forsøg 1

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 2

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 3

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 4

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 5

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 6

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 7

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 8

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 9

Bent Lindhardt UCSJ

Forsøg 10

Bent Lindhardt UCSJ

At lave strukturer

Brobygning Det er i brobygningen mellem talord og talsymboler det væsentligste arbejde skal lægges. 5 Bent Lindhardt UCSJ

Sammenligning af mængder Det er en fundamental evne at kunne sammenligne to mængder og afgøre hvilken der er størst. 6. Måneder gamle: Antal 8 og over 16 før reaktion ca. 1:2 9. Måneder gamle: Antal 16 og over 24 ca. 2:3 Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Sammenligning af mængder Det er en fundamental evne at kunne sammenligne to mængder og afgøre hvilken der er størst – uden at tælle Bent Lindhardt UCSJ

Evnen til at skønne antal 6. måneder gamle: Antal 8 og over 16 før reaktion ca. 1:2 9. Måneder gamle: Antal 16 og over 24 ca. 2:3

Prøv selv …. www.nytimes.com/interactive/2008/09/15/science/20080915_NUMBER_SENSE_GRAPHIC.html Bent Lindhardt UCSJ

En-til-en-korrespondance Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Fingertælling Vi tæller lidt forskelligt på fingrene – også kulturelt Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Christian havde for anden gang i sit liv inviteret til stor fest på sin fødselsdag 21. april. Der var inviteret omkring 68 gæster, hvoraf de 15 var svenskere. Han havde bestilt et 10 m langt telt med et gulvareal på 40 m2. Hans havde valgt sin yndlingspizzaer nr. 38 og nr. 42 til gæsterne. Alle var inviteret til kl. 13. 30, men Christian måtte konstatere, at der manglede 7 gæster. ”2 – 4 – 6 – 8” der var de stole der skulle være ved bordene, sikrede han sig.

Basistælle Barnet tæller ud i det blå – tilfældige ord efter hinanden. Barnet kan remsen men forbinder ikke noget numerisk indhold til remsen. Tælling er en ordleg. Der er knyttet en genstand til de enkelte talord – de tegner for eksempel et tårn eller tænker i pæle som sidder ved siden af hinanden. Den tredje pæl er således en bestemt pæl. Indser at det sidste tal i en tælling svarer til mængdeantallet. Knyttet til spørgsmålet ”Hvor mange ….?” Antalskonservering – antallet fem er uafhængig af genstand, tid og sted. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Ikke-synlige sekvenser Ikke synlige kan være bevægelse som skridt eller en hånd Det kan være særlige rytmer og lydsekvenser

Talidentifikation Pege på et tal efter adspurgt (Peg på 5) Sige tallet efter der peges på det (Hvilket tal er det?) Placere tal i rigtig rækkefølge ”tallene står i kø”

Børns tallinje forståelse Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Fem-bundtning Mange børn har en 5-bundtning som mellemstation til 10-bundtning - ofte samtidig med. Romertallene Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Sammenparre og adskille 2 Eleven tæller de røde biler (1-2-3-4)og derefter de grønne biler(1-2-3-4-5). Bagefter starter han forfra. De røde biler tælles(1-2-3-4). Der fortsættes med de grønne (5-6-7-8-9) Eleven ser de 4 røde biler og fortsætter med de grønne (5-6-7-8-9) Eleven vælger at starte med det største antal og fortsætte (6-7-8-9) Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Figurer og mønstre Kunne opfatte og beskrive rummelige og flade ting – og se egenskaber, forskelle og ligheder. Kunne placere og orientere sig i retning Se mønstre herunder symmetrier, sætte sammen og gentage Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

En verden fuld af former Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Er det firkanter? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Man ved da, når man ser en trekant?

Pas på ”skolegeometrien” Er et kvadrat et rektangel? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Er det et kvadrat? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Er det her en trekant? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Findes der en to-kant? Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Symmetri Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Spejling og spejllege Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Mønstre Et mønster er en gentagelse af noget. En perlekæde eller …. En farvelagt eller bygget rækkefølge En særlig talrække som vokser på en bestemt måde som fx de lige tal. Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Observationsmateriale Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Kompetencecenteret i Matematikdidaktik MIO – observationer Problemløsning – matematisk sprog – 2 – 3 år Kan skelne mellem begreberne stor og lille Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Stavangerprojektet 1 Langstrakt - Fra 2½ år til 10 år Målinger 2½ - 4½ - 7 og 10 år Omkring 1300 børn som start Bygger på MIO projektet Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Stavangerprojektet 2 Vurdering ud fra MIO observationskema Opdeling i de 10% svageste og de andre Stor forskel i præstationer indenfor alle områder som problemløsning geometri og tal og antal.   Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Bevarer gruppen sig? 619 617 56 19 73 75 Kompetencecenteret i Matematikdidaktik

Et par eksempler fra Norge MOD - projektet Kompetencecenteret i Matematikdidaktik