Intro til Introduktion til IT som Medie Præsentation Kursusbasen, hvad skal i kunne efter kurset Kursusbasen, hvordan er kurset skruet sammen Forelæsningsrækken:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Forretning og Ledelse lektion 7
Carl-Johan Dalgaard (
The impact of Interactivity on Television Consumption Noter til Lars Holmsgaard Christensens.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kultur- og branchestudier
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Magtteori I 7. September 2005.
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Almen sTudieforberedelse - AT
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Praktisk om opgave og oplæg
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Powerpoint Kursus Powerpoint - Til Hvad ? Oplæg til møder Oplæg til møder Undervisning Undervisning På internettet På internettet Foredrag Foredrag Kurser.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Medier og kommunikation IV Visioner fra Leibniz til H-LAM/T.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
1 Medieteori og sociale systemer Jesper Tække MA. Ph.D.-student ved IT-universitetet i København, Afdeling for digital æstetik og kommunikation.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 OVERORDNEDE TILGANGE TIL MEDIER 13/
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Problem- and play- based Learning
Introduction to synopsis writing
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Intro til Introduktion til IT som Medie Præsentation Kursusbasen, hvad skal i kunne efter kurset Kursusbasen, hvordan er kurset skruet sammen Forelæsningsrækken: kursushjemmesiden Litteratur Øvelser, eksamen og projekter Gruppedannelse og kontrakt om oplæg Lille forelæsning: Om medier og medieteori

Hvad skal i kunne1 Efter kurset skal den studerende kunne: Anvende et abstrakt mediebegreb samt kunne identificere, sammenligne og kritisere diverse medieteorier og øvrige, mere eller mindre implicitte, antagelser om mediering. Analysere væsentlige dele af den sociale omverden udfra et medieperspektiv. Identificere virkninger af massemedier i forhold til hvad der opfattes som realitet. Forklare væsentlige historiske udviklingstendenser udfra forskellige tiders tilgængelige medier, samt vurdere teorier om hvorfor fx computeren er blevet opfundet og taget i brug.

Hvad skal i kunne2 Forklare og forholde sig til computeren og Internet som medie, herunder også skelne mellem forskellige former for interaktivitet. Vurdere teorier der sammenligner eller forklarer computeren hhv. WWW udfra biologiske, psykologiske og sociale analogier fx kunstig intelligens eller WWW som system i sig selv. Analysere og fortolke fællesskaber (communities) der etableres via computer/Internet teknologi udfra empirisk dokumenteret kommunikation. Genkende identitetsmæssige problemstillinger i forhold til at have sociale relationer i cyberspace.

De 11 resterende gange Konteksten og medier Socioevolution og medier: sprog, skrift og trykke. Broadcastings medier Massemediernes realitet Computeren, dens opfindelse og AI Er WWW et selvrefererende system? Computeren, Internet, viden, modernitet og medieringsmuligheder Vekselvirkning mellem menneske og medier og mellem medier i en medie matrix. Interaktive computerbaserede medier. Identitet og computerbaserede medier. Nyhedsgrupper set som selvorganiserende interaktionssystemer

Litteratur Joshua Meyrowitz, Walther Ong, Elisabeth Eisenstein, Niklas Luhmann, Bolter & Grusin, Judith Donath, Sherry Turkel, Dirk Baecker, Niels Ole Finnemann, Hillary Bays, Elke Hentschel, Vannevar Bush, Jens F. Jensen, A. M. Turing, Lars Qvortrup, John Searle, James Beniger, Paul Edwards, Peter Bøgh Andersen, Niels Mortensen, Erwin Goffman, Jesper Tække, Tække & Holmqvist.

Øvelser og eksamen Oplæg giver gode kompetencer 2 muligheder for øvelserne: A: 4 oplæg hver gang i øvelsestiden der er forberedt hjemmefra B: at jeg hver gang kommer med en række spørgsmål som i arbejder med i grupper mhp. fremlæggelse og diskussion i plenum Alle skal til eksamen aflevere 3 synopsis a 1,5 til 2 siders længde, hvis man er i en gruppe skal gruppen aflevere 3 tilsammen

oplæggene skal handle om noget der er pensum eller emne relateret i forhold til den foregående gang. I forhold til synopsis skal i huske, at de skal have medieperspektivet og dertil vil i kunne nyde godt af muligheden for at få dem diskuteret igennem når i holder oplæg

Projekt Seminaret, og arbejdet frem imod det, giver gode muligheder for at lave et projekt udfra analysestrategien Såvel teori, analyse som empiri vil være grydeklar Ingen pres, kun en mulighed

Om medier og medieteori Medier skal forstås i deres kontekst Der er mest lavet indholdsstudier Fokus er på mediemeddelelsen og ikke på hvordan forskellige mønstre af information flyder fostret af forskellige medier Den canadiske medie tradition ser på hvad der karakterisere forskellige medier

Harold Innis 1894 – 1952 Empire & Communications Bias of communication Kontrol over kommunikationsmedier er omdrejningspunktet for social og politisk magt (1951: 33) a media has a bias either to disseminate knowledge over time or over space

Marshall McLuhan 1911 – 1980 Traditionsmæssigt efterkommer af Innis Canadiske tradition Torontoskolen Medieteorien

McLuhans overskrifter The medium is the message The Global Village Technology as Extensions of the Human Body

The Medium is the message Ikke indholdet men mediet er det vigtige det ligger i hele traditionen For McLuhan er der altid et andet medie Mediet er budskabet: Fx elektrisk lys, det er ren oplysning Det er et medie uden budskab, med mindre det bruges til at stave en reklame eller et navn.

Mediet Er Meddelelsen Et hvilket som helst mediums indhold er altid et andet medium: Indholdet af skrift er tale, ligesom det skrevne ord er indholdet af det trykte og det trykte af det telegraferede. Indholdet i talen er en tankeproces, der i sig selv er ikke-verbal. Det er de sociale og psykiske ændringer følgende af nye medier McLuhan går efter.

Technology As Extensions of the Human Body En udvidelse er når en person eller et samfund bruger noget på en måde der udvider rækkevidden af kroppen eller sindet på en måde der er ny. En skovl at grave med, hånd og fod Et mikroskop eller teleskop, øje Modsat amputation!

Amputation Alle ekstensioner har den effekt at de betyder amputationer eller modifikationer af andre allerede vundne ekstentioner. Krudt betød dårligere bueskydnings- egenskaber Bil vs. Gå kultur  by indretning Telefon, brevskrivning – som Virilio

Kommunikations udvidelser Mediet er meddelelsen og nye medier giver ekstensioner og amputationer Megatese om det cirkulære i oral kommunikation, det lineære i skriftlig kommunikation og de elektroniske medier som et opgør med den moderne skriftkulturs tyranni. kritik – Meyrowitz, Finnemann

Definitioner på Medie McLuhan: Mediet er meddelelsen. Thompson: mediet er symbolske formers materielle substratum. Brügger: “The substratum is part of the medium on, or in, which the material content is placed”. Meyrowitz: “the term media of communication refers to all channels and means through which information is transmitted among people except direct, face-to-face modes of communication”

Luhmann Kommunikation er usandsynlig Forståelse Radius antagelse Sprog-mediet Fremføringsmedier Symbolsk generaliserede kommunikationsmedier

Problems media questions are relevant on at least two social levels. the micro (individual-situation level) and the macro (cultural level). There are a missing explanation of the dynamics between the micro and the macro level. What is missing is also the ability to demonstrate that social structure itself has mediating possibilities. Luhmann dose not make correlations between technology and social structures – or do not make them in a direct way.

Media Theory and Social Systems What is Media. A media is something that you can make a form in. Media of perception. Media of reproduction. Technological media for communication.

Overblik LifeConsciousness Communication Meaning systemsGeo. space Media of reproduction Media of perceptionTech. media for communication

Til næste gang Luhmann SoSy: Det sværeste i bliver udsat for på dette kursus Tag det som en oplevelse, det er det jeg siger næste gang samt det fra min artikel i skal fokusere på og som også relaterer sig til det jeg har sagt i dag. Skriv jer på oplægssedlen