Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Online kollaborativ undervisning
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Digitalisering og medialisering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Undervisning med Storyjumper
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Læremidler i praktikken
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Præsentation af teorien transfer
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
”Om den nye læreruddannelse”
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Idræt på hjernen: Forbinder teori i praksis Bruger Nye Fælles Mål
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
”Blog som læringsplatform”
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Præsentationsportfolio
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Prøven i Natur/teknologi
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Rikke Christoffersen UC Syddanmark

 at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske overvejelser  at kunne producere og anvende digitale læremidler som et læringsrum (den studerendes egen læreproces)  at kunne producere og anvende digitale læremidler som et undervisningsrum (til brug i praktikken)  at kunne producere og anvende digitale læremidler som et kommunikationsrum (kommunikation og samarbejde med kolleger og forældre)

INDHOLDFORM  Litteratur i danskundervisningen  Novellen som genre  Materiale der understøtter det litteraturpædagogiske arbejde (fx modeller, skemaer, forklaring af fagbegreber)  Materiale der supplerer det litteraturpædagogiske arbejde  Elementer der er elevhenvendte  Elementer der er forældre/kollegahenvendte  Mulighed for interaktion – eleverne kan fx lave quiz, besvare opgaver, skrive fælles noveller  Elementer der udnytter mediets særlige form, dvs. levende billeder og lyd

PROCES – LÆRINGSRUMMET PRODUKT - UNDERVISNINGSRUMMET  Praktik – linjefag  Professionsrettethed  Fagdidaktisk refleksion og diskussion  Teknisk udfordring  Mening, facilitering og didaktisk design  Muligheder og begrænsninger  Motiverende  Overblik, fleksibilitet  Overskud  Redidaktisering

 Færdigheder  Professionsrettethed  Samspil mellem fag og praktik  Eget læringsrum  ”Det kan jo nærmest ikke blive mere professionsrettet.”  ”Klare overvejelser over hvorfor, hvad og hvordan.”  ”Det at arbejde med læremiddelproduktion er jo professionsrelateret”  ”Arbejdet har uddybet det faglige”  ”Didaktisk bevidsthed”  …og en tidskrævende og lang proces…

 Ina og Mona, UC Syddanmark  / /