Program Erfagruppen d. 2. februar 2004 10.00-10.30Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” 10.30-10.40Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” 10.40-11.10Interview.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
National konference for VUM superbrugere
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Eventudvikling i Rebild Kommune
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetenceafdækning i egen institution På baggrund af Jan Bartrams introduktion til området skal I i.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Energi- & Vandværkstedet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Program Introduktion til selvbetjening på biblioteket Velkomst i mødelokale 1 Overvejelser FØR du går i gang Søgetricks OPGAVER.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Fælles forældremøde Thurø
Talentinternat modul 3..
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Agenda – Velkomst – Præsentation af os og projektet – Præsentation af deltagere – Præsentation af E-Sport og GamingLeague
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hvad er forandring?.
Overkant telst og illustration Underkant tekst og illustration Venstrekant, tekst og illustrationHøjrekant, tekst og illustration Grundlinje, navnemærke.
Procesværktøjer.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Den anerkendende interviewform
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Offentlige data i spil. 10: :05 Velkomst 10: :30 ”Offentlige data i spil”, Christian Lanng, IT- og Telestyrelsen 10: :00 “Tal i bevægelse”,
Indledning v/Fagchef for Plan & Kultur Chr. Tønnesen Velkommen til inspirationsdag for halbestyrelser og halinspektører.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
Velkommen til Round Table
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview af Forbrugerstyrelsen Pause og eftertanke Perspektivgrupperne ”summer” Præsentation af tanker og løsninger Kort intro til ”billedpræsentation” Tilpasning af metoder til deltagerne institutioner Afrunding

Hvad er en ”moodygraf”? ”Moodygrafen” er en anderledes måde at fortælle sin projekthistorie på, så man bliver klog på og lærer af sine erfaringer For at være kompetente må vi løbende tænke over gavnligheden af den måde vi tænker, taler og koordinerer projekter på Desuden skal vi lære at betragte vores projekt ud fra forskellige perspektiver, fordi det kan øge vores forståelse og kompetence

Eksempel på ”moodygrafen” Aug. Sept. Okt. Nov. Dec. Jan. ”Mood”

Se på projektet med forskellige ”briller” Projektledelse er mangeartet. Man kan se på, forstå og arbejde med et projekt ud fra hvilke ”briller”, man har på. Måden at se på et projektet på kaldes ”et perspektiv”. Det enkelte perspektiv har hver sit sæt af grundantagelser og særlige ting, man især fokuserer på Vi skal i dag arbejde med 2 perspektiver: –Projektet som en plan og forstået som noget rationelt – Projektet som en en proces og set i et større mønster og som noget mere uforudsigeligt, der bliver løbende til

”Planbrillerne” Fokus: Forandring kan planlægges rationelt og forudsigeligt. Mennesker lader sig ”styre” udefra og oppefra af saglig info og sund fornuft Typiske spørgsmål: Hvad er problemet? Hvilke fejl og mangler ligger bag problemet? Hvem har ”skylden” og skal ændre sig? Hvordan kan vi rationelt foreslå nogle løsninger? Hvordan kan vi rationelt planlægge en løsning i faser? Hvilke ressourcer har vi? Hvordan kan vi fjerne modstand?

”Procesbrillerne” Fokus: Her er vi optaget af den større sammenhæng, som problemet indgår i, hvilke relationer, der ligger bag og hvilke perspektiver, vi kan se problemet ud fra (os selv og gennem andre). Vi skaber selv fremtiden i en fremadgående proces, og tilblivelsen er ikke altid forudsigelig

”Procesbrillerne” Typiske spørgsmål: Hvilken sammenhæng skal vi forstå problemet i? Hvordan kan vi se på problemet, hvis vi tager forskellige ”briller” på (os selv, leder, bruger m.v.)? Hvad kan vi lære ved at udvikle projektet? Hvad kan vi lære af vores succeser? Hvad drømmer vi egentlig om? Hvad skal vi forny os med? Hvordan kan vi involvere målgruppen mest muligt? Hvordan kan vi give projektet mening for deltagerne, så de ikke har modstand?

Hvad er vi særligt interesserede i? Gode og dårlige erfaringer Særlig god praksis Behov for yderligere kompetence i projektet Håb for den fremtidige projektledelse

Perspektivgrupperne ”summer” 1.Hvilke tanker og spørgsmål rejser Forbrugerstyrelsens historie i forhold til jeres perspektiv 2.Hvilke løsninger vil i efterfølgende pege på? 3.Gør klar til at kunne præsentere jeres tanker, spørgsmål og løsninger for de andre deltagere på en planche