Mobning – en definition Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på et sted, hvor denne person er ”tvunget” til at opholde sig. Helle Rabøl Hansen 2003 Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Et gruppefænomen Systematik – mønster Forfølgelse og udelukkelse Især hvor personer er tvunget til at være Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Ikke alle negative handlinger er mobning Drilleri er ikke i sig selv mobning Dominerende adfærd er ikke i sig selv mobning Hårdt sprog er ikke i sig selv mobning Enkle episoder med ubehagelige oplevelser, som verbale angreb og fysisk aggression er ikke i sig selv mobning Konflikt er ikke i sig selv mobning Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvad er mobning konkret? Ensomhed Følelsen af konstant at være på vagt Følelsen af at være forkert Følelsen at ikke at betyde noget (selvværd) Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvor udbredt er mobningen? 1998 2002 2007 2006 ------------------------------------------------------ Antal mobbede (2-3 gange pr.måned) 25 % 11 % 8 % Permanente mobbeofre 8 % 7 % 5 % (Kilde: WHO’s undersøgelse blandt 11-15 årige i 1998, 2002, 2006) Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvornår mobbes der mest? Omfang af mobning Tid Indskoling Mellemtrin Udskoling Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvis det er – hvad er konsekvenserne? Konsekvens for hele gruppen: Medlidenhedsstopper Dårligere læringsmiljø 2. Konsekvens for ofret: Sygdomme Livslede I voksenlivet? 3. Konsekvenser for mobberne: Større risiko for kriminalitet Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Hvad mobber man med? Øgenavne Udseende Tøj Briller Tynd / Tyk Oprindelse og tro Etnisk / Perker Sociale begivenheder: fx Skilsmisse, død, fængsel Væremåde Interesser, hobbies, meninger Vaner Madpakken Faglige evner eller det modsatte Med andre ord: Med hvad som helst!!! Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Person-forklaringer på mobning ”Hun lugtede forfærdelig af tis” ”Hvis du så hans far, ville du forstå hvorfor” ”Han er en læsehest” ”Hun er den type, ingen kan holde af” ”Hun er hele tiden sur” (elev) ”Han er selv ude om det” ”Han lider af selvudstødelse” Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvorfor mobbes der? Mobning er et erstatningsfællesskab Teori: (Helle Rabøl Hansen, DPU) Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Hvorfor mobbes der? Børn er motiveret af at høre til i et fællesskab (behov hos os alle) Mobning skal ses som en trang til at opbygge et fællesskab, hvor der intet er Mobning indeholder drama og spænding og ”giver mening” Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Hvad vi ved: Lav tolerancekultur i gruppen giver mobningen næring Hvad er lav tolerance: ”Smal” vej for hvad der defineres som ”det rigtige” og ”det forkerte” i gruppen Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvad påvirker klassens tolerancegrad? Kultur- og samfundsværdier Forældreattituder Personaleattituder Samfund: Mobning en del af samfundsmønster, Robinson m.m. Skolens attítude: Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Faktorer der påvirker klassens tolerancegrad: Kultur og samfundsværdier? Personaleattituder Forældreattituder Samfund: Mobning en del af samfundsmønster, Robinson m.m. Skolens attítude: Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvad afgør, HVEM der bliver mobbet: Barnets selvværd Barnets evne til at aflæse det sociale spil ....og med HVAD Alt det som gruppen ikke kan identificere sig med hos den udstødte Mobning 2009 - Klaus Henriksen
De digitale medier - dejlige eller dæmoniske Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Et eksempel Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Et eksempel En mor om ”World of warcraft”: ”Et fantastisk univers hvor vores drenge bevæger sig hjemmevant. Der kommunikeres på engelsk - både i skrift og tale (Skype). Vi har netop været på et længere ophold i udlandet og der konstaterede vi, at begge (henholdsvis 10 og 15 år) forstår engelsk. Den store taler det tydeligvis helt uden besvær, mens ham på 10 kan gøre sig forståelig. Begge drenge er enige om, at World of Warcraft har meget stor andel heri. Hvis ellers man kan styre forbruget, ser jeg det helt klart som et godt bidrag til at kunne kommunikere selvsikkert i en global verden”. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Unge om deres brug af sociale medier Identitet At folk ved, hvem jeg er – kan gå ind og se, hvem jeg er At jeg kan debattere om ting, der sker i verden – ikke bare i DK Kontakt / Social Networking Holde kontakt med mine venner” En måde ”at være sammen på”, når man ikke har så meget tid Komme tættere på sine venner, lære dem bedre at kende - snakke om gode oplevelser sammen At være sammen uden at være sammen Nye venner/bekendte Få nye venner At snakke med nogle jeg møder på ferier eller i byen Jeg kan få venner hurtigere (tilflytter) Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen SMS 2005: Otte millioner sms´er pr. dag i DK. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Populære websites Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen gosupermodel.dk Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Habbo.dk Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Andre populære spillesites Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Musikvideoer Lytte musik Søgemaskine! Lære tekster! Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Lytte til musik – lære tekster Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Boltre sig kreativt Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen 60 millioner bruger Facebook – stadig flere børn og unge i skolealderen Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Nøgletal fra undersøgelse om Chat 82% af de adspurgte børn chatter Masser af positive oplevelser med Chat 41% af de adspurgte børn har voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Dødstrusler, trusler om bank og seksuel chikane. 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerater. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Negative chatoplevelser Flest negative chatoplevelser barn til barn – ikke barn til voksen Eksempler på negative oplevelser: - Trusler om bank ”Du får bank næste gang, vi ser dig”. ”Du kan ikke gemme dig, vi skal nok finde dig”, ”Jeg smadrer dig!”…. - Dødstrusler. ”Du skal dø”, ”dø nu”…. - Trusler af anden karakter. ”Jeg skal nok fortælle alle, at du lugter af tis…” - Seksuel chikane: ”Du ligner en gris, der boller med alle de andre dyr”. ”Din pik er en myrepik”. ”Du trænger til at blive kneppet i alle huller”…. - Udseendechikane. ”Er du gravid? Du ser sådan ud? (Til 12-årig pige), ”Du er den grimmeste og klammeste fyr på hele skolen”.. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Særtræk ved digital mobning Barnets sociale arenaer rykker ind i privatsfæren 24/7 – intet ”helle” længere De digitale informationsmedier ”skærmer” for den direkte kontakt ansigt til ansigt - Ingen mulighed for verbal eller non-verbal afkodning - Kan skjule mobberes identitet og dermed forstærke frygten - Svækker mobberes empati Svært at gribe ind til fordel for mobbeoffer Udstødelsen kan offentliggøres til et større publikum Børnenes netværk og kontakter udvides gennem digitale medier – oftere mobning på tværs af klasser eller skoler Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Børnene har udviklet en parallelverden, hvor voksne er fraværende. Hvor er de voksne? På spørgsmålet om, hvem de unge går til med negative oplevelser: 8 % en lærer 16 % en pædagog 31 % venner 24 % Forældre 21 % holder de negative oplevelser for sig selv Børnene har udviklet en parallelverden, hvor voksne er fraværende. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvad kan vi som forældre gøre? Hvad kan vi gøre for at hjælpe med at civilisere ”Wild west cyberspace”?? Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Mobning 2009 - Klaus Henriksen Anbefaling: Forandring frem for forbud! Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Forældre til online børn – 3 typer Laissez faire-forældre er dem, der selv lader deres børn finde ud af on-linelivet; de ikke taler med dem om det og laver ingen regler – ”Du får fred og jeg får fred!” 2. Forbuds-forældre er dem, der giver børnene ingen eller yderst begrænset adgang til online-universer UDEN at sætte sig ind i de muligheder og kvaliteter der kan findes på nettet – ”Mobil og net er noget fanden har skabt!” 3. Dialog-forældre er dem, der forsøger at gå aktivt ind i børnenes on-line liv og som i fællesskab med børnene opstiller retningslinier for omfang og adfærd på mobil og net. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
7 anti-mobberåd til alle forældre Tal ikke dårligt om dit barns klassekammerater – eller om deres forældre Støt dit barns mange forskellige bekendtskaber på kryds og tværs i klassen Sæt spot på de ”usynlige” børn i klassen Forsøg at opmuntre dit barn til at forsvare/hjælpe/trøste den klassekammerat, der er alene Prioritér socialt samvær med de andre forældre og deres børn Lyt og forstå den medforælder, der fortæller om sit barns problemer Hjælp dit barn med at respektere andre børns fødselsdage eller fester * Især børn der mobber, oplever at deres forældre har talt nedsættende om andre, viser Børnerådets 7.klasse undersøgelse fra 2004. Mobning 2009 - Klaus Henriksen
Hvis mobning bliver et problem Tag problemerne i opløbet Fortæl hvordan dit barn oplever det – spørg åbent til andre børns oplevelser Drop skyldregnskaber Hold fokus på det fremadrettede – ingen børn skal frygte at komme i skole Pige- og drengemøder – med konkrete aktiviteter! Fællesskabsopbyggende aktiviteter Mobning 2009 - Klaus Henriksen