Lektion 2: Stakeholderteori

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Forbrugeren og den finansielle markedsplads
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
2 Eksterne forhold Oversigt
Siamak Amjadi …. baggrung
Interessenter og interessentanalyse
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
IS-Strategi.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Virksomheder - definition
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Loyalitet – hvad siger juraen?
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Segmentering, interessentanalyse og kategorisering
Forretningsmodel.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Lektion 1: Strategisk kommunikation og Public Relations
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Cheminova En CSR Virksomhed? Hvorledes Cheminova kan forstås som en social ansvarlig virksomhed.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
De 8 excellence-begreber
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Rambøll Managements definition af it-governance
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Strategisk kommunikation og muséer
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
God stiftelsesledelse i internationalt perspektiv Steen Thomsen, Center for Corporate Governance Copenhagen Business School.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Hvordan får vi CSR ind i bestyrelseslokalet?
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Idegrundlag og målsætninger
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Interessenthåndtering - hvad siger teorien
Præsentationens transcript:

Lektion 2: Stakeholderteori BA-kom: Strategisk kommunikation, 2006 Paul Metelmann

Stakeholders - interessenter De nære partnere(økonomi) Kunder Leverandør Långivere Ejere/investorer De nye partnere (Moral/jura) NGO’er Myndigheder Medier Etc.

Udbygget alternativ model for interessenter De enkelte interessenter grupperet Norm og moral De nære (økonomiske) Lov og magt Men husk alle modeller er tegning- er af virkeligheden og viser ikke det fulde billede

Ikke længere forskel på intern - ekstern kommunikation Nære interessenter Medarbejdere kommunikation (intern kommunikation) Markedskommunikation Investorkommunikation (investor relations) Leverandører og samarbejdspartnere - ikke rubriceres og glemmes ofte, men fanges af den alternative synsvinkel Sponsorer Public affairs(f.eks. lobbyisme og samarbejde med myndighederne) Offentligheden Mediekommunikation(presse/pr) Issuekommunikation(håndtering af sager - tæt på krisehåndtering/public affairs f.eks. byggesager, madkvalitet, skolelukning) Krisekommunikation (når issuekommunikation ikke er nok)

Normative, deskriptive og instrumentelle teorier Normative teorier: Søger at påvirke praksis ved at opstiller regler for, hvad man bør gøre. Deskriptive teorier: Søger at beskrive praksis som den er, f.eks. for at formulere mere generelle lovmæssigheder omkring praksis gennem induktion (det at slutte fra enkelttilfælde til det generelle). Instrumentelle teorier: Instrumenter bruges til at opfylde mål. Instrumentelle teorier ser på forholdet mellem middel og mål og stiller spørgsmål som: Hvis jeg vil opnå X, hvilket middel blandt a,b, og c er da mest hensigtsmæssigt. Instrumentelle teorier beskæftiger sig ikke med om målopfyldelsen er god (som normative teorier) eller om den eksisterer/er mulig (som deskriptive teorier).

Instrumentelle og normative stakeholderteorier Instrumentel (eller strategisk) stakeholder-definition “those groups who are vital to the survival and success of the corporation” (Freeman and Reed, 1983) (snæver definition) (bred definition ) Central pointe i definitionen: stakeholdere kan påvirke organisationens performance Centrum: Organisationen Stakeholdere: F.eks. aktionærer, medarbejdere, kunder, leverandører, dvs, primære interessenter Normativ stakeholder-definition “any naturally occurring entity which affect or is affected by organizational performance” (Starik, 1994) (deskriptiv stakeholder-teori (Donaldson & Preston, 1995)) Central pointe i definitionen: stakeholdere kan påvirke og/eller bliver påvirker af organisationens performance Centrum: Stakeholderne Stakeholdere: De samme, men også NGO’er, presse, miljø osv.

Influenter og stakeholdere Influenter vs. Stakeholdere (Donaldson & Preston, 1995) Medier Lokalsamfundet Offentlige Fremtidige/tidligere medarbejdere Myndigheder Offentligheden Både influenter og stakeholdere Medarbejdere Aktionærer Kunder Opdelingen er ikke statisk – stakeholders uden indflydelse kan opnå indflydelsen. Især fra “proxy stakeholders” (Starik, 1994). Pressen, NGO’ere og myndighederne er proxy stakeholdere. Den strategiske (og ofte organisationscentriske) tilgang overser ofte vigtige grupper, som ikke er direkte forbundet til organisationen. F.eks. dynamikken I proxy stakeholder-relationerne. (Mitchell, Agle & Woods 1997, Carlton &Lad 1995). Ingen strategisk interesse Strategisk interesse

Organisatorisk hykleri: talk, decision og action Niels Brunsson (1989) taler om organisatorisk hykleri, når organisationer opsplitter beslutningsprocessen (talk  decision  action) og bruger den ene del (f.eks. talk el. decision) som kompensation for en anden (f.eks. action). Interessenternes kan have forskellige forventninger: Hvis miljøaktivisterne presser på, kan organisationen for at sikre det gode afkast til aktionærerne, konkurrenceevne ift. markedet sige at de vil gøre noget, evt. træffe en beslutning om at de i løbet af en årrække vil reducere deres forurening. Men de behøver ikke gøre noget her og nu. Begreberne talk, decision og action kan også overføres på stakeholderteorien. Tag f.eks. et politiske system: Parlament (lat. parlare): talk  decision Regering, herunder myndigheder: action Hvad karakteriserer f.eks. NGO’ere? Hvilke elementer - talk, decision og action - er til stede i relationen? Hvad med pressen? Konkurrenter? Samarbejdspartnere?

Interessenterne har interessenter (simpel model) Indflydelse går en vej Lev./ partnere Med- arbejder Indflydelse går begge veje NGO talk Danish Crown Medier Myndig- heder Politikere talk decision Aktionær action talk talk Forbruger Kunder

Magtbalancen i interessent relationerne forskyder sig Positiv Negativ Aktionærer Medarbejdere Lev./partnere Forbrugere NGO Medierne Lille Stor Indflydelse Offentilige myndigheder Holdning Brug modellen til at analysere Unilever-casen J.O.Kjær Hansen, 2004 s. 190

Opsamling Interessenter kan deles op i mange undergrupper De påvirker hinanden konstant Stakeholder definitionerne er flydende og kan varierer i forskellige kulturer Der er tre overordnede tilgange til stakeholderteorien: normative, empiriske og instrumentelle De har hver især fordele og ulemper, f.eks. dækker normative teorier ofte bredere, men er ikke særlig operationelle Nogle aktører er stakeholdere (har en stake) andre er influenter. For nogle aktører er der altid sammenfald mellem stake og indflydelse (f.eks. aktionærer, medarbejdere osv). Andre finder sammen og kan pludselig udgøre en trussel imod organisationen, f.eks. hvis en forurettet stakeholder indgår i en alliance og opnår indflydelse (proxy).

Til videre læsning Brunsson, Nils (1989): The organization of hypocrisy : talk, decisions and actions in organizations. Chichester: John Wiley & Sons Mitchel, R.K., Agle, B.R., & Wood, D.J. (1997): ”Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts.” Academy of Management review, 22: 853-886 Carlton, J.M, Lad, L.J.:"Social contracting as a trust-building process of network governance", Business Ethics, Vol. 5 No.2, pp.271-95 Donaldson, T. & Preston, L.E. (1995): ”The stakeholder theory of teh corporations: Concepts, evidence, and implications.” Academy of Management Review, 20:65-91 Starik, M. (1994): ”Essay by Mark Starik”. Pp. 89-95 of The Toronto conference: Reflections on stakeholder theory. Business & Society, 33: 82-131 Freeman, E. & Reed, D. (1983). ”Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance.” in C. Huizinga, (ed.), Corporate Governance: A Definitive Exploration of the Issues. Los Angeles, CA: UCLA Extension Press.

Agenda Normative, deskriptive og instrumentelle teorier Sml. mellem instrumentel/strategisk definition og normativ definition Influenter, stakeholdere og proxy stakeholdere Brunsson: talk, decision og action Interessenternes interessenter Magtbalancen i interessentrelationerne Opsummering