Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Relation og nærvær om at gå over broen
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inddrag nu Kick-off møde
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Karakterdannelse for begyndere
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Social mobilitet er bremset op
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Børns fællesskaber trivsel, udelukkelse og mobning
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Hvad er et godt liv for vores børn?
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 1 December 2006 Vintersbølle Skole.
Børns omsorgssituation og trivsel
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Region Midtjyllands tilbud 2013
Risikobørn og unge anno 2006
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationskompetence – hvad er det?
Hvad bestemmer sundhed og trivsel hos teenagere Anette Johansen, Søren Rasmussen, Thomas Hansen & Mette Madsen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
Præsentationens transcript:

Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen

Hvad er social kompetence? At kunne fungere og trives socialt Ikke begå lovovertrædelser At kunne få venner At kunne tilpasse sig andre At kunne leve sig ind i andres situation At kunne forstå sociale situationer At kunne handle socialt

Hvorfor vigtigt i dag? Fordi vi lever i et åbent samfund, hvor den enkelte selv skal finde sig tilrette Fordi samspillet med andre er afgørende for et godt liv Fordi social kompetence er forudsætning for at blive klogere og dygtigere

Kan social kompetence læres? Det læres i familien, af forældre og søskende Det læres i skole og institution Det læres i samspillet med venner Det helt afgørende er to ting: Rammer relationer

Social kompetence At kunne stikke fingeren i jorden og ”læse” hvad der sker Kende reglerne i situationen Kunne overholde dem Kunne skabe noget i situationen

Hvem kan ikke det? De alt for usikre og ængstelige De selvfremhævende Hyperaktive børn Dem der ikke kan leve sig ind i andre Ofte børn med problemer Og børn der ikke tror nok på sig selv Eller bliver udelukket

Sårbarhedsskabende cirkler Svag social kompetence Provokationer og symptomer Udelukkelse fra gruppen

Det åbne samfund De store paraplyer er borte Individualisering Svagere social kontrol Nye krav om viden og dygtighed - her er social integration og social kompetence afgørende

Den nye familie Begge forældre er knyttet til arbejdsmarkedet Forhandlingsopdragelse Børn er i daginstitution En åben barndom hvor det handler om venner

opvækstnetværk BASE arena

Børns trivsel i skolen Belyst ud fra ”Skolebørnsundersøgelsen” HBSC undersøgelsen Health Behavior in School Aged Children 1984 og senest i elever 5., 7. og 9. klasse

Skoletrivsel for de 11 årige?

Hvem trives supergodt?

Hvad er trivsel? Kammerater Et godt forhold til læreren Opbakning hjemmefra Tro på sig selv

Hvad fører dårlig trivsel til? Klarer sig dårligt fagligt Forlader skolen uden afgangseksamen Lavt uddannelsesniveau senere i livet Dårlige sundhedsvaner Flere psykosomatiske symptomer

Mobning Systematisk forfølgelse Fra en eller flere stærkere mod en svagere I en situation som ikke kan forlades

Mobning 11 årige mdl.

HBSC undersøgelsen Mobning drenge, der mobbes mdl.

Hvor bliver man mobbet? Klasseværelset: 47 pct. Skolegården: 43 pct. Lige uden for klasseværelset: 23 pct. På vej til skole: 15 pct. På trappen: 7 pct.

Hvem hjælper? Andre børn: 76 pct. Lærerne: 66 pct. Forældrene: 55 pct. Gårdvagten: 30 pct. Pædagog: 13 pct. Skoleinspektør: 8 pct.

… men hvad hjælper mest? Når de voksne griber ind hjælper det i 56 pct. af tilfældene Når børn støtter hjælper det i 68 pct. af tilfældene

Social kompetence i en model Kunne leve sig ind i situationer og i andre mennesker Kende de sociale regler og sproget Kunne handle socialt ansvarligt

Fem træk i social kompetence Empati Samarbejde Selvhævdelse Selvkontrol Ansvarlighed

Social kompetence handler også om fortrolighed Har du noget at tale med, hvis du har vanskeligheder? 74 pct.: mor og far - og venner(integrerede børn) 9 pct.: mor og far (forældrenes børn) 12 pct.:venner (kammeratgruppens børn) 4 pct.: ingen (de isolerede)

Fortrolighed til andre

Hvordan udvikler man social kompetence? Gennem tydelige sociale rammer Skal regler, kan regler, må regler Sproget og måden at tale sammen på Positive forventninger og socialt ansvar Vægt på social trivsel og venskaber Synlige og troværdige voksne