Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Hvad kom der ud af TUPVAK?
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Det udvidede klasserum
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Den brændende platform
Ledelse af innovative medarbejdere
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Tillid Temadag for AMIR
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Det samarbejdende biblioteksvæsen
EUD reform konference 16. september 2014
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
Kodeks for offentlig topledelse
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Velkommen til møde om frivillighed i Favrskov 26. september 2013.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Stedet som indgang til digital forvaltning
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Biblioteket som katalysator for social kapital
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Bindslev AS Producerer mærkbare samfundsforbedringer igennem strategisk kreativitet og involvering på tværs Specialer Arbejder med det, som er aktuelt.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
BALTORPSKOLEN Skoleåret 2015/2016.
Vision mission værdier handleplaner
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Pædagogisk Grundlag og Response
10 eksempelprojekter (2 pr. kommune)
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1

Inspirationsrum Performativt rum Læringsrum Møderum Det moderne bibliotek D.Skot-Hansen C.H. Rasmussen H. Jochumsen Skabe Opleve Deltage Opdage Innovation Erkendelse/erfaring Empowerment Engagement 2 Knud Schulz september 2013

Inspirationsrum Performativt rum Læringsrum Møderum Makerkulturen i biblioteket adresserer primært D.Skot-Hansen C.H. Rasmussen H. Jochumsen Skabe Opleve Deltage Opdage Innovation Erkendelse/erfaring Empowerment Engagement 3

Makerkultur i biblioteker kan bidrage til aktiviteter, der giver borgerne værdi ved at stimulere til udvikling af netværk, kompetencer og innovation kan bidrage til at forstærke bibliotekernes sammenhæng med lokalsamfundet og dets forskellige miljøer forstærker bibliotekernes samfundsmæssige værdi som steder, hvor der skabes innovationsevne og bygges broer mellem miljøer og vidensdomæner Udfordrer bibliotekers strategiske og ledelsesmæssige innovationsevne 4

5

1 Makerkultur i biblioteker kan bidrage til aktiviteter, der giver borgerne værdi ved at stimulere til udvikling af netværk, kompetencer og innovation  Netværk med andre skaber ideer, viden og vækst for den enkelte  Gensidig læring af og med lokale eksperter øger det samlede niveau lokalt  Adgang til nye muligheder, ny teknologi, nye anvendelser af det kendte er basis for innovation 6

7

2 Makerkultur i biblioteker kan bidrage til at forstærke bibliotekernes sammenhæng med lokalsamfundet og dets forskellige miljøer  Biblioteket er en ressourcestærk, fleksibel partner som vinder styrke ved at overdrage kontrollen over aktiviteter til borgerne  Biblioteket udvikles som facilitator mellem miljøer til en lokal driver for samarbejde  Biblioteket er netværksskabende i sin virksomhed og forstærker de samlede ressourcer i lokalsamfundet 8

9

3 Makerkultur i biblioteker forstærker bibliotekernes samfundsmæssige værdi som steder, hvor der skabes innovationsevne og bygges broer mellem miljøer og vidensdomæner  Medier, Mursten og Mennesker gør biblioteket til det mangfoldige sted, der stimulerer og præsenterer nyt  Nye forbindelser er grundlag for personlig og samfundsmæssig vækst  Makerkultur bygger på pædagogiske kompetencer, hvor færdigheder udvikles ved at gøre, røre og deltage  Forstærket sammenhængskraft lokalt gennem brobygning mellem miljøer 10

4 Makerkultur i biblioteker Udfordrer bibliotekers strategiske og ledelsesmæssige innovationsevne  Det kræver innovativ ledelse at understøtte innovation  Det kræver ledelse at ville retningen  Det kræver kompetenceudvikling fra ’vagt ved portalen’ til ’performance på platformen’ 11