Boliger for og til hjemløse muligheder og udfordringer Konference Middelfart 13. november 2014 Søren Buggeskov
Oplæggets temaer Udfordringen Boligløsninger Hvem gør hvad og hvordan
Statsrevisorernes bemærkninger 21. august 2014 ”. .at mangel på passende boliger med tilstrækkelig lav boligomkostning er en væsentlig barriere for at nedbringe antallet af hjemløse. Boligministeriet har ikke fulgt op på , hvordan kommunerne anvender de eksisterende ordninger til at skaffe boliger til hjemløse , og om ordningerne er tilstrækkelige.”
Housing First Bostøttemetoder forudsætter egen bolig Egen bolig tidligt i forløbet Hjemløse skal ikke gøre sig ”parate” til at komme i bolig ”Lettere at lære at bo, hvis man rent faktisk har et sted at bo” Opsøgende kontaktarbejde forud for Housing First indsatsen
Styringskæde
Kommunernes opgaver Alment boligudbud- størrelse, beliggenhed, indretning og huslejeniveau Stillingtagen til renoveringers indhold og omfang i alment byggeri Hvor, hvilke kriterier der gælder for fleksibel udlejning i alment byggeri Gennem byggelovgivning, kommune- og lokalplaner - indflydelse på øvrigt boligbyggeri i kommunen
Huslejeniveau i 26 kommuner for almene og private boliger
Kommuner og styringsdialogen Kommunen Boligorganisationen Aftaler
Styringsdialogen Aftaler BULLETS OG BILLEDRAMME Indsæt alternativt billede ved at højreklikke Formater Autofigur Farver og steger Vælg Effekter under drop down menu Farve Billede Vælg billede. Du kan vælge at anvende billedrammen som tekstboks også. Farvelæg evt. rammen med farvepalleten. Styringsdialogen Aftaler Frivilligt, men pligt til at kortlægge og vurdere behovet Muligt at indgå aftaler om generelle forhold i kommunen såvel som specifikke forhold i den enkelte afdeling Områdeløft og helhedsplaner Udlejning Boligstandard Nybyggeri Energi, miljø, arkitektur Kommunen får ny rolle, men tilsynsforpligtelse er uændret. På enkelte områder er der dog særlig krav til aftalerne, f.eks. I forb. M. Fleksibel udlejning
Styringsdialog - udlejning Udlejning: Boligorganisationen skal ved udlejningen af boliger tilgodese grupper, som har vanskeligheder med at skaffe sig en passende bolig på almindelige markedsvilkår. Derudover skal en varieret beboersammensætning søges fremmet
Styringsdialogens emner
Antallet af hjemløse skal nedbringes med mindst 25 pct. til 4000 i 2020 5820 4000 26 kommuner 4096 3076(-1023) 72 Kommuner 1724 924(-800)
Knæk tilgangen af hjemløse Andelen af borgere der vender tilbage fra egen bolig til forsorgshjem inden for et år må højst udgøre 20 pct. Indsats mod udsættelser Effektiv anvendelse af boligerne med bostøtte Varieret boligmarked – dækkende forskellige behov – større og huslejniveau
Forebyggelse af hjemløshed Indsats mod udsættelser Startboliger
Indsats mod udsættelser Afskaffelse af fattigdomsydelser Fremrykket underretning Afskaffelse af lejelovens løbedage Midlertidig hjælp til huslejebetaling 15 Rådgivningsforsøg i almene boligområder Supplerer tidligere indsatser om underretning og handlepligt for kommunerne
Frivillig Gældsrådgivning
Ankestyrelsens anbefalinger Udarbejde en fast praksis for screening af modtage sager om udsættelser Udarbejde skiftlige forretningsgange for behandling af udsættelsessager Sikre en fast procedure for den interne koordinering i kommunen i sager, hvor flere forvaltninger er involveret
Startboliger Tilskudsordning 2012-2014 satspulje Almene og selvejende almen ungdomsboliger/institutioner Unge mellem 18- 24 år Bostøtte ved social vicevært(startboligbidrag) Voksenstøtte til selvstændig tilværelse Handleplan jf. 140 & 141 i SL forudsættes ikke, men kan indgå
Antal startboliger i Kommunerne Antal boliger Antal boliger Hillerød 15 Næstved 10 Guldborgsund 12 Randers 21 Haderslev 8 Slagelse 20 Helsingør 6 Viborg Holstebro Aalborg Horsens Aarhus 39
Boligløsninger Nye billige små boliger (basisboliger) Kommunal anvisning af boliger Ungdomsboliger Udslusningsboliger Bofællesskaber Skæve boliger Etablering af botilbud – servicelovens § 107 i almene boliger
Basisbolig ”Vi er blevet bekræftet i, at det kan lade sig gøre at bygge billige, små boliger, der fungerer. Men vi er også blevet opsat på at vise, at det er muligt at skabe funktionelle, gennemtænkte boliger, som samtidig er arkitektonisk i orden, indeholder muligheden for fællesfaciliteter og bidrager positivt til deres omgivelser.” Rolf Anderson, byggedirektør KAB 12.11.14
Kommunal anvisning af boliger Mindst 25 pct. af afdelingens ledige boliger Mulighed for at aftale, hvilke boliger, der skal tilbydes Udlejes på baggrund af individuel vurdering af ansøgers behov – ingen venteliste Kommunen garanterer dækning af tomgangs- og fraflytningsudgifter
Ungdomsboliger Boliger til unge og andre med sociale behov Kommunal anvisning 25 pct. reglen Boligstøtte Kommunal garanti for tomgangs- og fraflytningsudgifter
Udslusningsboliger Almene familieboliger Målgruppen: personer fra § 110 og 107 institutioner 2- årig lejekontrakt på særlige vilkår, derefter permanent Huslejeniveau lig med udgift på botilbuddet Deltagelse i beboerdemokrati og andre sociale aktiviteter i lighed med øvrige beboere
Bofællesskaber 5- 3 personer Fælles lejlighed med et rum mere end antal personer Individuelt beboerindskudslån Boligstøtte Billig husleje Beboerdemokrati og almenlejeloven gælder
Skæve Boliger Målrettet til personer der ikke kan bo i en almindelig bolig Statslig tilskud 400.000 kr. pr. bolig Støtte til social vicevært Drives af kommuner, boligorganisationer og selvejende institutioner Almenlejeloven gælder
Skæve boliger – Antal opførte i kommunerne Antal boliger Esbjerg 39 Frederiksberg 3 Guldborgsund 16 Haderslev 20 Høje- Taastrup 10 Kolding 8 København 55 Kommune Antal Randers 43 Silkeborg 17 Slagelse 12 Viborg 34 Aarhus 24 Aalborg 97 Total 378
Antal hjemløse vs. ledige boliger Kommune Antal hjemløse 2013 Ledige boliger ultimo oktober 2014 Slagelse 64 121 Helsingør 52 30 Guldborgsund 99 73 Viborg 68 58 Fredericia 33 50 Kolding 63 32 Herning 149 72 Holstebro 48 74 Silkeborg 56 44 Randers 92
Etablering af botilbud – servicelovens § 107 i almene boliger Udskillelse i en særlig almen afdeling Ydelsesstøtten bortfalder Deponering af anskaffelsessum Boligerne udlejes som erhvervslejemål Markedsleje ( balanceleje) Anvendes som midlertidige boliger Ej selvstændig bolig
Fra hjemløs til eget hjem Akut- permanent Bolig Hjemløs Bostøtte behovet Behov Hjem Bostøtte Lejevilkår