TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
DI Hovedstaden - Årsmøde
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Oplevelsesmæssige potentialer ved den midtjyske vestkyst Udfordringer og indsatser Matias Jørgensen & Henrik Halkier Tourism Research Unit
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Af. Skafte.
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Syddanmarks position og rolle i det nye nationale turismesystem Professor Henrik Halkier 1. Hvad kan Syddanmark bidrage med? 2. Hvordan.
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Nationalparker i Danmark Hvad betyder det for landbruget i Thy? Ved gdr. Niels Jørgen Toft Pedersen Formand for LandboThy.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
Revitalisering og videreudvikling af den faglig-strategiske ledelse Den 24. februar 2015 Søren Barlebo Rasmussen
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
Udgangspunktet for vækst i Region Syddanmark Oplæg for Syddanmarks regionale vækstfora den 24. oktober 2005.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
VÆKSTSTRATEGI FOR KYST- OG NATURTURISMEN I DANMARK.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Business Breakfast 7. september 2017
Leder af natur og Plan, Guldborgsund Kommune
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Internationale virksomheder til trekantsområdet
- Brugerindsigt og fleksible løsninger
Tværmedial kommunikation 8 opsamling 1
Præsentationens transcript:

TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner 1. Problemer og muligheder for danske turismer 2. Strategiske alternativer? 3. Kommunale udfordringer Professor Henrik Halkier halkier@ihis.aau.dk

Dansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Følelse af at sakke bagud udbredt Kilde: Copenhagen Economics, Vækst i turisterhvervet, 2008

Dansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Motivation for at gøre noget * indtjening * beskæftigelse også af kort-uddannede, bedre end øvrige erhverv Kilde: Copenhagen Economics, Vækst i turisterhvervet, 2008

Dansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Internationalt erhverv På trods af aktuelt fald: Trods alt et relativt godt udgangspunkt ´- eller måske indtil nu en sovepude? Kilde: Copenhagen Economics, Vækst i turisterhvervet, 2008

FLERE DANSKE TURISMER Erhvervsturisme Short city-breaks Infrastruktur, professionelle købere/arrangører Short city-breaks Transport, synlighed, kulturudbud, individuelle købere Ferie/kystturisme Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Værtskab: Personligt? Digitalt? Transport: Internationalt? Lokalt? Mund-til-mund spredning Udgangspunkt: gearskifte inden for både oplevelser og kommunikation * men vægten kan lægges forskelligt Bedre service: * uddannelse af medarbejderne (Nordjylland) * flere lavpris-fly / motorveje (Dublin) * effekten troværdig men relativt langsom/konservativ

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Større indsats på eksisterende markeder ? Nye markeder i fokus ? Digital effektivitet/bekvemmelighed ? Konkurrent-analyse !? Mere promotion: * mere af det samme, evt. fra nye markeder - Ex: Spanien (konsistent indsats i lang tid), Irland (hjulpet af Ryanair) * kortere fra interesse til køb (e-handel) – Slovenien * virker bedst hvis konkurrenternes produkter/strategier kendes

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Nye produkter/attraktioner/services Destinationsudvikling Koordinations-udfordring Trends blandt turister !? Smaretere innovation: * Nye oplevelser for nye kunder * enkeltstående/destination (Billund, Aare, Dubai, Thy surfing) * koordination off-priv centralt * forudsætter viden om potentielle turister, hvis ikke kopi-varer

ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Stærkere brand Ny oplevelsesrum Autentiske, enestående Eksisterende image som udfordring ? Relevans for komplekse turismer ? Stærkere brand * den fristende kombinationsløsning * eksisterende image udfordring (kedeligt, fremmedfjendsk, …) * internt turisme-kompromis (jvf VDKs strategi)? * ekstern inflydelse fra NAT positionerings-strategier?

KOMMUNALE UDFORDRINGER 1) Kort sigt, længere sigt ? Finansieringsmodeller, partnerskab, vidensgrundlag 2) Konkurrence eller samspil ? Professionalisme, decentralisering, samarbejde Mange muligheder, nødvendigt at vælge * to centrale dilemmaer Tids-problemet: * mere af det samme / kapacititetsudnyttelse VS nye produkter/horisonter * lavpraktiske spørgsmål: - krav om privat medfinansiering -> markedskonservatisme? - langsigtet partnerskab -> offentlig binding/fleksibilitet? - tilstrækkeligt viden om konkurrenter og turister? Konkurrence/samspil mellem turismER - fra erhverv til city-break/ferie? - fredelig sameksistens med begrænsede resourcer? - vigtig professionalisering af indsatsens arbejdsdeling NAT/REG/LOK bedre, men tættere samspil? KONKLUSION * nødvendigt med pragmatiske strategiske kompromisser * flerstrenget indsats i forhold til forskellige turismer * endnu bedre strategier kræver endnu bedre vidensgrundlag