Markedsføring i Søgemaskiner 20. oktober 2004

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Virtuel medarbejder eller konsulent
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
SEO i Dynamicweb ….og intro til SEO ”Best Practice” V/ Jens Peter Nielsen Dynamicweb Internet Marketing.
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
Flickr.com – online billeddeling
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
VEJEN TIL VÆKST.
Internet til alvor og sjov
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
IceQuery™ Nyt liv til dine Queries
Sprog/billeder på Internettet
Den glade CEO og iværksætter!
Fremtidens markedsføringsplatform
Online tilstedeværelse og Reputation Management. Agenda  Dit digitale fodaftryk  Søgemaskineoptimering  Online Reputation Management  Live eksempler.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
E-commerce hos Bon’A Parte
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Pinpoint.
SEO PÅ AU.
Statistik.
MICHAEL ANDREAS HANSEN COMMERCIAL DIRECTOR & PARTNER
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Obamas brug af sociale medier i præsidentkampagnen 2008.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Web Analytics Wednesday Attribution Modeling i Google Analytics Dato:
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Lær at søge bedre på nettet
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Team Build med Team Foundation Server 2008 Konfiguration og udvidelse af build jobs Kort præsentation Hvorfor bruge Team Build Afvikling af et build.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Skab trafik Til din hjemmeside. Agenda 1. Er du online? 2. Hvorfor skal du være online? 3. Kommunikation på nettet Købt, ejet og tjent 4. Tre case virksomheder.
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
Brug dataen I din virksomhed. Agenda Opstilling af mål for hjemmesiden Google Analytics -Måleparametre -Opsætning af målsporing -Mikro og makro-konvertering.
Online Reputation Management. Online Reputation Management (ORM) 4. Handling 1. Overvågning 2. Analyse 3. Strategi Brands Nøglepersoner Produkter Ydelser.
Markedsføring i søgemaskiner
MCB opstartskursus Kom godt i gang & Få succes på nettet.
Når du allerede mestrer de vigtigste
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Gennemgang af rapporterne
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Glem traditionel tilgang til budget
Præsentationens transcript:

Markedsføring i Søgemaskiner 20. oktober 2004 Oplæg Mikkel deMib Svendsen CTO, RedZoneGlobal Denmark ApS mikkel@joyzone.dk Gratis information: www.joyzone.dk • www.seo-debat.dk Arbejde: www.redzoneglobal.dk • www.marketleap.com

Statistikker og/eller facts Man skal ikke tro på Alt hvad man hører!

Brugen af Internet Søgemaskiner er den næst-mest populære aktivitet på Internet

Tilfredshed, ROI og effekt af forskellige metoder Søgemaskiner giver større tilfredshed og bedre ROI

Pris pr. lead med forskellige metoder Omkostninger til generering af leads er lavest med søgemaskinerne

Hvor kommer kunderne fra? NDP, januar 2001 6 gange flere af de besøgende fra søgemaskinerne valgte at foretage en handel end dem der kom fra f.eks. Banner ads

Hvor kommer kunderne fra? NDP, januar 2001 6 gange flere af de besøgende fra søgemaskinerne valgte at foretage en handel end dem der kom fra f.eks. Banner ads

Facts om søgemaskiner som marketingkanal Over 80% af alle brugere på Internet benytter søgemaskiner, som en ud af flere metoder, når nye websites skal findes - og populariteten er stigende. Op til 5-6 gange så mange af de besøgende fra søgemaskiner ender som ”kunder” i forhold til traditionel online markedsføring De fleste søgninger er meget specifikke og målrettede og folk forventer at finde lige det de leder efter Ingen søgemaskiner har alle websites med – og de har ingen forpligtelse til at have det. Ingen er uundværlige! Aviser har masser af historier, at vælge imellem hver dag, på samme måde som søgemaskiner har masser af websites at vælge og vrage imellem. Ikke alle kommer med! Spørgsmålet er kun hvem ... !

Sådan fungerer en søgemaskine

Et søgeresultat består af mange indekser Nyhedsindeks Sponsor links Organiske resultater

Relationer mellem søgemaskiner …. et overblik! http://www.bruceclay.com/searchenginechart.pdf

Keywords – nøglen til søgebrugerne Søgemaskiner indekserer tekst, links og fil-referencer på Nettet – men ikke alle tekster er tilgængelige ... Brugerne søger med tekst for at finde det de leder efter – men ikke alt de søger består af søgbar tekst ... Søgemaskiner forstår kun almindelig tekst og brugerne kan kun søge med almindelig tekst. Tekst er den eneste mulighed for at forbinde brugerne med os i søgemaskinerne. !

Introduktion til markedsføring i søgemaskiner On-site kampagner – organisk optimering Kan sammenlignes med god PR. Off-site kampagner – kommercielle kanaler Kan sammenlignes med stærkt segmenteret annoncering Al markedsføring i søgemaskiner bygger på response! Vi kan (normalt) ikke påvirke brugernes søgninger, men vi kan sørge for at være til stede, når de leder efter os, vores produkter, serviceydelser eller de informationer vi tilbyder. !

Hvad søger folk efter? Der søges efter svar ... Der er mange der søger efter biler, sommerhuse, booking af alt muligt og køb af endnu mere ... De store (off-line) brands er ofte ”små” på Nettet Der er næsten ingen der søger efter Coca Cola! Der er mange der søger efter Yahoo Kompleksiteten er stigende Der søges med flere ord, fraser og kombination end tidligere Der anvendes ofte titusindvis af forskellige udtryk når målgruppen søger efter jeres produkt, service, Information eller virksomhed Er det vigtigt hvor mange der søger?

Lær at tale brugernes sprog [banan] ”They (Google) had a banana and they didn't hide it.” - Seth Godin

Marketing-sprog eller bruger-sprog Marketing og salg Almindelige mennesker Hovedsæt Slagtilbud! Notebook Buks Headset Billig Laptop Bukser ! Lær at forstå brugeres sprog Hvis brugerne kalder en bærbar computer for en ”laptop” bliver du nødt til at respondere på dette.

Project Summary Status Case: John Kerry Project Summary Status Virksomhed John Kerry Projekt navn John Kerry US 2004 Antal søgninger 642.938 Antal keyword groups 9 Antal nøgleord (fraser) 5.637 Antal forskellige ord 20.167 1 Ord 20 2 Ord 1299 3 Ord 1872 4+ Ord 2449 Ord per frase 3,58

Case: John Kerry -> Keyword Scope Analysis Kun godt 50% anvender top 100 nøgleord!

Case: John Kerry -> Words Per Phrase Analysis Få søger med 1 ord. De fleste søger med 2 eller 3 ord Mange søger med 4 eller flere ord Dette gælder KUN for denne kampagne!

Case: John Kerry –> Ord-grupper Mange søger på jobs ... Men hvilke ...? Flere søger på ”Bush” end på ”Kerry” – men der anvendes flere keywords af ”kerry” søgerne ”Politics” er meget lidt søgt

Case: John Kerry -> ”job” -søgninger Ikke alle ”job” –søgninger er lige relevante! 

Case: John Kerry -> Howard Dean Hvorfor kunne Howard Dean ikke blive præsident? - Svaret lå klar i søgemaskinerne lang tid før demokraterne erkendte dette!

Her kan du researche nøgleord ... Oplæg til markedsføring i søgemaskiner Her kan du researche nøgleord ... www.wordtracker.com - ANBEFALES! Koster fra $5,95 (1 dag) til $199 (1 år) http://www.joyzone.dk/sw303.asp Joyzone.dk – Danske nøgleord http://www.joyzone.dk/sw626.asp Joyzone.dk – Svenske nøgleord http://www.content.overture.com/d/USm/ac/index.jhtml Flere redskaber – på flere sprog http://50.lycos.com/ Gratis opdateret nyt om søgetrends http://www.google.com/press/zeitgeist.html Google Zeitgeist http://www.eniro.dk/noeglehullet/ Nøglehullet http://www.eniro.dk/top/soeg/top50_hour.shtml Gratis dansk top 50

Direct marketing, branding og intergation Integration med det øvrige internet Søgemaskiner er en af internettets vigtigste grundpiller - og udgangspunkt for kunder, journalister, researchere og markedsanalytikere, jobansøgere etc. Direct marketing Højt motiverede leads til markedets laveste priser! Tracking, auto-management og ”close-looped ROI management” Branding i søgemaskiner Omtale af IAB og Nielsen//NetRatings undersøgelse om branding i søgemaskiner: www.clickz.com/news/article.php/3381481 - 27 percent [of the surveyed users was] more likely to name a specific brand if it was in the top spot on the search results page… - Ads in the top position on the search results page increased an aggregate of all the brand metrics by an average of 14 percent across the six industries. - "The study is proving the thing everyone knows: advertising tends to work both on direct marketing and branding metrics," said Marc Ryan, director of analysis for Nielsen//Net Ratings...

Stiger branding effekten når klikraten falder? NEJ! Men man skulle nogle gang tro det, når man hører desperate bannersælgere finde på undskyldninger for de lave klikrater

Branding i søgemaskiner ! “The study is proving the thing everyone knows: advertising tends to work both on direct marketing and branding metrics," said Marc Ryan, director of analysis for Nielsen//Net Ratings... Spørgsmålet er: Hvor gode er de forskellige medietyper til at opfylde vores mål? Hvilke brugere påvirkes mest? Dem der faktisk læser en relevant søge-annonce, eller dem der ignorerer en grafisk banner?

Direct marketing i søgemaskiner Lav kontaktpris Typisk ligger omkostningerne i Danmark på kun 2-4 kroner pr. lead! Høje konverteringer Typisk ses en bedre konvertering i form af salg, kvallificerede henvendelser, sign-ups og flere gengangere. Præcise målinger Med PPC-søgemaskiner, og andre kommercielle programmer, kan alle handlinger måles og segmenteres helt ned på keyword-niveau! Mulighed for close-looped ROI management Automatisering af kampagnemanagement ud fra fastsatte CPA eller ROAS mål

Vigtige facts om Markedsføring i Søgemaskiner Alle kampagner i søgemaskiner vinder over tid! Mange resultater viser sig først efter flere måneder Korte kampagner er dyrere og mindre effektive Dette gælder i særlig grad for organisk optimering – men også for PPC-søgemaskiner Du kan kun ramme de brugere der faktisk søger efter dig! Med mindre du er Nokia eller De Olympiske Lege kan du ikke påvirke den måde folk søger på, men alene respondere på det (for)brugerne faktisk søger efter. Start med ”low-hanging fruites” og arbejd dig op For de fleste websites og branchers vedkommende er der masser af low-hanging fruites at tage fat på. Er alle dine sider optaget i søgemaskinerne? – og hvad med konkurrenterne? Benytter du AdWords og/eller Overture? – og hvad med konkurrenterne? Er dine sider ”basis optimeret”? – og hvad med konkurrenterne?

Hjælp til at komme igang AdWords – nem måde at komme i gang Kan håndteres internt eller outsources Forlang gennemsigtig administration In-house SEO – intern håndtering Kræver viden og tid! Få support fra de bedste Outsourcing SEO – eksterne eksperter Få referencer – og tjek dem! RedZoneGlobal PPC – eksterne kampagner Performance baseret markedsføring i søgemaskiner Effektivt til optimering af tusindvis af ord

Gode bøger

Spørgsmål? Mange tak for i dag ... - Mikkel deMib Svendsen !