EU’s politiske økonomi anno 2014 – den 11. august 2014 Dagsorden: Introduktion ”EU’s økonomiske samarbejde” 1)Praktiske informationer 2)Karakteristik af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Hvor meget bestemmer EU?
Af Lave K. Broch, kampagnekoordinator for Folkebevægelsen mod EU
HVAD ER FREMTIDEN FOR EUROEN? Mogens Ove Madsen Folkeoplysningens Hus, Aarhus, den 2. juni
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Politik og erhvervsliv i EU – den 1. september
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
EU’s formelle opbygning og beslutningsstrukturer
Den europæiske union EU´s historie
EU’s Grænser Demokraticafé, Gefion Gymnasium, 27. januar 2012 Michael Birkkjær Lauritsen.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Peter Nedergaard: EU’s økonomiske politikker den 6. sept.
6 fortællinger om Europa
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 8. september
Peter Nedergaard: Introduktion til faget ”Politik og erhvervsliv i EU” den 25. august 2009 Dagsorden 1) Faget, Absalon, undervisningsform, studenteroplæg,
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
EU og virksomhederne – den 6. august 2012
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
EU i undervisningen – hvordan?
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
Reformulering og implementering af den Europæiske beskæftigelsesstrategi Mikkel Mailand FAOS-eftermiddagsseminar 13. juni, 2006 FAOS, Sociologisk Institut,
Hvad er Den Europæiske Union (EU)?
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
Regionalpolitik EUROPA-KOMMISSIONEN December 2004 DA Forordninger 1 Samhørighedspolitik ( ) Kommissionens nye forordningsforslag Den 14. juli 2004.
EU’s økonomiske politikker – den 23. august
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Ny udviklinger i rammerne for grænseoverskridende samarbejder i EU Lise Lyck Center Director Center for Tourism and Culture Management Copenhagen Business.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Danmark i EU og EU’s fremtid
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
MAASTRICHT-TRAKTATEN EN LILLE FILM OM MAASTRICHT-TRAKTATEN MAASTRICHT.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
En verdensøkonomi i opbrud?
Hvad er Den Europæiske Union (EU)?
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Hvor meget bestemmer EU?
Det økonomisk-politiske samarbejde i EU – den 7. august 2017
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Det økonomisk-politiske samarbejde i EU – den 10. august 2015
Kan EU gøres demokratisk?
Reformer af EU-samarbejdet Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet 22. august 2017.
Det økonomisk-politiske samarbejde i EU – den 13. august 2018
Hvad er Den Europæiske Union (EU)?
VEJEN TIL #EP19dk.
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

EU’s politiske økonomi anno 2014 – den 11. august 2014 Dagsorden: Introduktion ”EU’s økonomiske samarbejde” 1)Praktiske informationer 2)Karakteristik af EU 3)EU’s økonomiske politikker 4)Hvordan reguleres de: Overstatslig- mellemstatslig? 5)Årsager til europæisk økonomisk integration – kort sigt-langt sigt 6)EU’s økonomisk-politiske samarbejdes historie 7)I morgen: teorier 1

Praktiske informationer Peter Nedergaard – blot, hvis der er spørgsmål, kommentarer, kritik etc. Jeg svarer hurtigt. Faget er et seminar med to afsluttende opgaver (lille og stor), som bedømmes bestået/ ikke-bestået. Skal være i orden for at bestå. Aktiv deltagelse i undervisningen. Kommunikationen foregår via Absalon. Fagets form: Forelæsninger med løbende spørgsmål/diskussioner. Diasshow lægges ud, men vi når muligvis ikke alt hver gang. 2

Hvad er EU-politik for en størrelse? Politik kan på engelsk betyde både: 1) Polity (EU’s opbygning), 2) Politics (valg, partier, Interesseorganisationer i EU) 3) Policy (de konkrete vedtagne politikker i EU). Faget dækker især EU’s economic policies, men også lidt relevant om Polity (aktørerne) og Politics (lobbyisme). Fagets hovedspørgsmål: Hvori består EU’s politiske økonomi anno 2014? Hvordan er det kommet dertil? 3

EU’s politiske system EU er ét politisk system, men er ikke en stat. EU er ingen stat. Har ikke ”monopol på legitim anvendelse af magt” (Weber) = stat. EU er noget nyt og ukendt i international politik. Langt mere end en international organisation, men ingen stat. En kvasi-føderation. Spill-overs mod en føderation? ØMU? Nok tvivlsomt. Altid en mellemting. EU’s politiske system producerer politikker af betydning for medlemsstaternes økonomi – ca. 85% af erhvervsreguleringen stammer fra EU- beslutninger. 4

Bruxelles er erhvervslivets hovedstad 5

Hvordan påvirker offentligheden/ borgerne/ virksomhederne EU’s politiske økonomi? To grundlæggende måder: 1) Via politiske partier (Ministerrådet, Parlamentet,Kommissionen). 2) Via interessegrupper: a) nationale interessegrupper.b) Euro-organisationer. Især påvirkningen via Euro-organisationer er stigende. 6

EU’s institutioner producerer forskellige former for politik (policies): 1) Reguleringspolitik: Regler om den fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser, kapital og personer i det indre marked. JA 2) Udgiftspolitik: Overførsler via EU’s budget: landbrugspolitik, regionalpolitik, forskningspolitik. JA 3) Makroøkonomisk politik: ØMU. Rentepolitik. JA Vekselkurspolitik. Koordination og gennemgang af medlemslandenes skatte- og beskæftigelsespolitik. 4) Borgerrettede politikker: Rettigheder. Retspolitik. Schengen. Asyl. Indvandring. Politisamarbejde. EU statsborgerskab. NEJ 5) Udenrigspolitik: Handelspolitik, eksterne relationer. JA Fælles sikkerhedspolitik. NEJ 7

EU’s økonomiske politikker 1) Landbrugspolitikken – den første fælles udgiftskrævende politik – moderpolitikken – ønske om europæisk interessesammensvejsning og studehandel 2) Handelspolitikken – fælles politik i kraft af toldunionen – forskel fra frihandelsområdet EFTA 3) Indre marked/ konkurrenceregler – fire friheder – tidligere fællesmarkedet 8

EU’s økonomiske politikker 4) ØMU – spill-over fra Indre marked – men hvor omfattende? – den manglende finanspolitik. ØMU-sammenbrud eller føderalisering? 5) Eurokrisen – hvorfor kom den? Hvad har den betydet? Løses den? 9

Merkel – Europas mor? 10

EU’s økonomiske politikker 6) Arbejdsmarkedspolitikken–gensidig læring– soft law – virker den? Hvilke lande lærer af hvem? Migrationen er kommet til Europa. 7) Energi-, industri- og transportpolitik – krisepolitikken, der blev hot. Europæisk eller national? Regionalpolitik: EU’s socialhjælp. 11

Overstatslige/ supranationale/føderale beslutningsmåde dominerer de økonomiske politikker 1)Overstatslig: Reguleringer; udgifter; visse makroøkonomiske politikker. Kommissionen har her den udøvende magt. Kommissionen har monopol på politiske initiativer. Normalt stemmes der med kvalificeret flertal i Ministerrådet. Europa-Parlamentet er integreret i beslutningsprocessen. Domstolen har fuld kompetence til at sikre overholdelsen af de udstedte regler. 12

Institutioner/ forvaltninger i EU’s overstatslige beslutningsproces EU-beslutningsprocessen i f. t. Danmark: 1.Kommissionen – kommissærer og forvaltning – DG’ere 2.Ministerier (ofte departementer) – specialudvalg + Ministerrådets arbejdsgrupper 3.Udenrigsministeriet – EU-udvalget + Coreper 4.Folketingets Europaudvalg 5.Europa-Parlamentet – parlamentarikere + assistenter og sekretariat 6.Ministerrådet – diskussion og beslutning – formanden betjent af Ministerrådets sekretariat 7.National implementering (styrelser + kommuner) To tætte sammenhænge: 1.Mellem det forvaltningsmæssige og det politiske 2.Mellem det nationale og det europæiske 13

Mellemstatslig/ intergovernmental beslutningsmåde findes på enkelte områder 2)Mellemstatslig: De fleste makroøkonomiske politikker (Ø’et i ØMU) vedtages via en mellemstatslig beslutningsproces. Ministerrådet er det vigtigste udøvende og lovgivende organ. Normalt er der enstemmighed på området. Kommissionen kan alene komme med ideer/ koordinere. Europa-Parlamentet bliver alene konsulteret af Ministerrådet. Domstolen har meget begrænset kompetence 14

1945 – : Integration i Europa Amerikansk lederskab, ideen om frihandel og internationalt samarbejde Et væld af nye internationale organisationer baseret på amerikansk eller stormagtslederskab: FN, IMF, Verdensbanken, GATT, OECD Europa: Benelux, Nordisk Råd, Europa-Rådet, WEU, EF, EFTA 15

Den 0’te time 16

Nøgleår i EU-integrationen: EKSF………………………………… EØF, EURATOM…………………….….1958 Landbrugspolitikken………………….1964 Luxembourgforlig……………………..1965/66 Toldunion………………….………… UK, DK……………………….……….….1973 EMS………………………………..…..…1979 Indre marked……………………..…..…1985 Fælles Akt…………………………...… Unionstraktat………………………..… Amserdamtraktaten…………………….1996 Luxembourgprocessen……………… Lissabonstrategien…………………..…2000 Nicetraktaten………………………….….2001 Østudvidelsen………………………… Udkast til Forfatningstraktaten…..……2004 Lissabontraktaten……………………… Finanspagten………………………….…

1970’erne – krise og valutauro Wernerplanen 1972, endte med ”slangen i tunnelen”, EMS Direkte valg til EP 1979 Britisk genforhandling – regional støttepolitik til bl.a. britiske kriseområder - Britiske budgetspørgsmål – først løst i Fontainebleu

1980’ernes begyndelse - der lægges an til mere integration Cassis de Dijon-dommen 1983 – gensidig anerkendelse af hinandens forskelligartede regler Fælles akten Hvidbogen om det indre markedprogrammet: pres fra European Round Table of Industrialists - Delors: spill-over til ØMU - Kompromis mellem UK og resten: mere markedsintegration - Samlet pakke - - Cecchini-rapporten - Dead-line - Indre marked

Den europæiske Fællesakt 20

1990’erne – integration og modreaktion CAP reform 1992 Maastrichttraktaten ØMU (tre trin) + politisk union ØMU: Tyskland: stærk uafhængig ECB – Frk. politisk legitimeret ECB. UK imod. Politisk union: Tyskland for stærk politisk union med føderalistiske træk og styrket EP. Frk. for svag politisk union. UK imod. EU’s tre søjler: 1) EF + 2) FUSP + 3) RIA. EP noget styrket: ret til at kræve undersøgelser, ombudsman, mere under samarbejdsproceduren. 21

1990’erne – integration og modreaktion Ratifikation: Nej i DK, næsten nej i Frk. Svaret: ÅND – Åbenhed, Nærhed, Demokrati Danske undtagelser: ØMU, retssamarbejde, forsvar og statsborgerskab Alt dette samtidig med østblokkens fald/ tysk genforening 22

Det danske nej i ´92 23

1990’erne – integration og modreaktion Udvidelse med Østrig, Finland, Sverige (tidligere EFTA/EEA = fælles indre marked for visse varer og tjenesteydelser, men ingen indflydelse på EU’s beslutningsproces) - Norge og Schweiz bliver de eneste kontinentaleuropæiske lande uden for EU, som heller ikke søger om at blive optaget - Amsterdam-taktaten 1997 – arbejdsmarkedspolitik, dele af RIA til EF (”søjlespring”) - Santer-Kommissionen træder tilbage

2000’erne – stor udvidelse og økonomisk krise Nice-traktaten 2001 – nye stemmevægte - Konventet Forfatningstraktaten 2004: 75 % ind under samarbejdsproceduren med kvalificeret flertal - Lissabontraktaten: store dele af forfatningstraktaten videreføres heri 25

Det franske nej til forfatningstraktaten 26

2000’erne – stor udvidelse og økonomisk krise 8 østbloklande samt Malta og Cypern med gradvis tilpasning fra 1989 (Phare + Europa aftalerne) Big Bang i stedet for blot Polen, Tjekkiet og Ungarn UK for Big Bang; Tyskland og Frankrig imod EU blev fanget af egen retorik; historisk forpligtelse - Polen, Tjekkiet og Ungarn med i NATO i 1999= lettere for andre lande at komme med i EU p.g.a., at man ville undgå mistanke om kobling 27

Fra København til København angående nye udvidelser Københavnerkriterierne: - demokratisk styre - menneskerettigheder - markedsøkonomi - administrativ kapacitet - accept af aquis communautaire + EU absorberingskapacitet Optagelsen besluttet på topmødet i det Europæiske Råd i København december

2000’erne: Udvidelser efter 2004: 2006: Bulgarien og Rumænien 2013: Kroatien - Montenegro - Serbien - Makedonien - Bosnien - Albanien - Tyrkiet - Ukraine 29

EU’s udvidelser 30

2000’ernes slutning Krise: finanskrise og realøkonomisk krise Betydning for EU’s politiske økonomi: A) Indre marked: statsstøtte accepteres i vidt omfang (især til bilfabrikkerne) B) ØMU: offentlige budgetunderskud og gældsætning i sydeuropæiske lande, græsk nær-kollaps, tvinger Kommissionen til at agere kvasi-finansministerium C) Handelspolitikken: mindre tilbøjelighed til generel ekstern frihandel; bilaterale aftaler (Sydkorea, Japan, USA, Canada) D) CAP: reformtilhængerne trænges tilbage E) Industripolitik: tilbage til den selektive industripolitik (grønne investeringer)? 31

I morgen Teoretiske vinkler på studiet af EU’s økonomiske politikker 32