Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer 2006 - 2010 Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Qaasuitsup Kommunea Projekt fjernundervisning. Historik  Beslutning i udvalget for Kultur, Undervisning og Fritid at mulighederne for fjernundervisning.
Narsarsuaq april • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.
Skolereform august 2014………………
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Folkeskolereform Version 1.0
Inspiration til reformarbejdet
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
Skolestruktur på dagsordenen
Skoleåret  Høj faglighed  Helhedssyn  Respekt  Engagement  Udviklingsorienteret Klik på skyen og se en fortolkning af værdien ”høj faglighed.
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Undervisningsdifferentiering i faget grønlandsk – hvorfor og hvordan? Fagevalueringen af grønlandskundervisningen på mellemtrinnet – et temperaturmåling.
Qeqqata Kommunea Sisimiut marts 2011.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Nunaqarfinni atuarfiit innuttaasunik qitiutinneqaqaat.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Maniitsoq / Avatangiiseq
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Kommuneqarfik Sermersooq-mi atuarfiit Skolerne i Kommuneqarfik Sermersooq
Tikilluaritsi tamassi Sisimiunut. Velkommen alle sammen til Sisimiut.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Angusakkanik atuineq Juliane Enoksen. Qanoq piviusunngortinneqassava ? Ilikkagassatut anguniagassat, atuartunut paasiuminarsarneqassapput. Namminneerlutik.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på.
Kalaallit Nunaanni atuarfeqarfiit / Folkeskolen i Grønland September 2013.
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Majoriaq, Samarbejdsorganet Maj 2017
Majoriaq, Suleqatigiisitaq Maj 2017
Kommuneqarfik Sermersooq Misilitsinnerni angusat 2010
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Ilinniarnermik Ilisimatusarfik Inerisaavik
Piffissaq suliffiusoq pillugu isumaqatigiissut
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011

Eqqartorniakkakka – Jeg vil komme ind på:  Naliliisarnerit ingerlatagut / Vore evalueringer  Ilulissani november 2010-mi naliliigallarnerit Midtvejsevalueringer i Ilulissat november 2010  Qaasuitsup Kommunia  Illoqarfiit / Byer  Nunaqarfiit / Bygder  Naggasiussat / Afsluttende bemærkninger

Ilikkagassatut anguniagassat - Læringsmål Ingerlaavartumik naliliineq / Løb. evaluering 3. kl.: Nammineq suliamik saqqummiussineq Freml. af eget arbejde 7. kl.: Aala. Sammi. Suliaq Emneorienteret opg. Alloriarfinni misilitsinnerit Trintest 3. og 7. kl. Nalunaarusiaq -Vidnesbyrd Pilersaarut nutaaq Ny handleplan

Ingerlaavartumik naliliineq – Løbende evaluering - Angusakka

Alloriarfimmi misiligutit

Ilulissani nov 2010-mi naliliigallernerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat nov 2010: 1) Atuarfiit pisortaannik misissuineq – Skolelederundersøgelse: a) Atuarfiit aaqqissuussinermit atuartitsinermut nuukkiartorput – imalt. Teknikkikkut pisariusuniit inooqatigiinnikkut pisariusunut. Skoler bevæger sig fra det organisatoriske mod det pædagogiske – eller fra det teknisk komplicerede til det socialt komplicerede. b) Atuarfinni anginerni peqqussut nutaaq malillugu ingerlaniartoqarneruvoq. Større skoler i større grad opfylder den nye folkeskoleforordning.

Ilulissani nov 2010-mi naliliigallarnerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat nov 2010: 2) Ilinniartitsisunik misissuineq – Lærerundersøgelse: a) Ilinniartitsisut peqqussut nutaaq siuariarnertut isigaat. Forordningen ses som et klart fremskridt blandt lærerne. b) Peqqussut annertuunik anguniagaqarfiuvoq. Forordningen vurderes også som meget ambitiøs. c) Atuarfiit peqqussummi ilinniartitsinissamik piumasaqaatinik malinnittut alloriarfinni misilitsinnerni angusarissaarnerusarput. De skoler, der anvender forordningens principper om fx pædagogik opnår bedre trintestresultater. d) Peqqussut suli atuarfinni tamani tamakkiisumik atuutilinngilaq – pingaartumik atuarfinni minnerni / nunaqarfinni. Forordningen er ikke implementeret fuldt ud på alle skoler – mindre skoler/bygdeskoler er bagefter.

Ilulissani nov 2010-mi naliliigallarnerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat nov 2010: 2) Ilinniartitsisunik misissuineq – Lærerundersøgelse: e) Angusat atuartitaanermi siusissukkut atuartut piginnaasaqarfii sanngiiffiilu ”saqqummersippaat”. Resultaterne ”pejler” på et tidligt tidspunkt i skoleforløbet elevernes styrker og svagheder. f) Ilinniartitsisut alloriarfinni misilitsinnerni angusanik atuinerat annertuutigut assigiinngiiaarpoq. Stor variation i hvordan lærerne anvender resultaterne fra trintestene. g) Qanoq atorneqarnissaat ilinniartitsisut pisortallu nalornissutigaat. Usikkerhed blandt lærere og ledere mht. hvordan de skal/bør anvendes

Ilulissani nov 2010-mi naliliigallarnerit – Midtvejsevaluering i Ilulissat nov 2010: 3) Alloriarfinni misilitsinnerit 2006 – 2010 / Trintest 2006 – 2010:

Kommuunit sisamat – De fire kommuner:

Qaasuitsup Kommunea: Illoqarfiit – Nunaqarfiit:

Naggasiussat – Afsluttende bemærkninger: 2009-mi kommuunit kattussuunnerat. Kommunale sammenlægninger i Misilitsinnerit atuartut angusaannut sunniuteqarneq ajorput – atuartitsinerli atuartut angusaannut sunniuteqartarpoq. Test har ingen effekt på undervisningen – det er undervisningen, der har effekt på elevernes udbytte. Pissutsit amerlasuut allat atuartut angusaannut aamma sunniuteqartarput. Mange faktorer har også betydning for elevernes udbytte. Ingerlaavartumik naliliinerit – Alloriarfinni naliliinerit. Løbende evaluering – Trintest.

A PEQQUTIT / SPØRGSMÅL : A ) IMIT MUT NALILIINERIT Q AASUITSUP K OMMUUNIANI MAANNAKKUT ILIMAGISASSINNUT NALEQQUPPAT IMALT. NUTARSIASSARTAQARPAT ? S TEMMER EVALUERINGERNE FRA 2006 TIL 2010 MED JERES EKSISTERENDE FORVENTNINGER ELLER INDEHOLDER DE NY VIDEN ? Q ANOQ ISUMALIUTIGAASIGIT / QANOQ QISUARIARPISI ? H VAD ER JERES UMIDDELBARE INDTRYK / REAKTION ? B) P AASISSUTISSAT SAQQUMMERTUT TOQQAMMAVIGALUGIT SIUNISSAMI Q AASUITSUP K OMMUUNIANI MEEQQAT ATUARFIISA INERIARTORTINNISSAANNUT SUTIGUT / SUNIK SULINIUTAASINNAASUNIK SIUNNERSUUTEQARSINNAAVISI ? H VILKE FORSLAG HAR I SOM INDSATSOMRÅDER INDEN FOR FOLKESKOLEOMRÅDET I Q AASUITSUP K OMMUNIA PÅ BAGGRUND AF DENNE VIDEN ?