VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
Advertisements

Parforhold; kommunikation og seksualitet
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Helene (Sofie Kort) Sloth
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Læringsstile og lektier
Brøndby Kommune udfordringer og potentialer
Et væksthus for børn og voksne
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Fysiologiske effekter Arbejdsmiljø, helbred og camps.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Kropsbevidsthed og forflytning
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Forældre- og fødselsforberedelse
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Inspiration til reformarbejdet
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
19. Nov 2011Landssseminar for junior- og eliteledere Det fysiske aspekt i Aldersrelateret Træning.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Sunde børn i Danmark Viden om kost og krop
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Fritidspas.
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Krop og stil Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
” Godmorgen, Cykel ” I lyset af den nye skolereform: Undersøgelse af potentialer for implementering af målrettet cykelundervisning i Folkeskolen.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Forebyggende Elementer
BUPL’s syn på små og store institutioner
Skolesport på Ellebækskolen Pernille Pedersen Hagstrøm – Pædagog – Ildsjæl – Gennemgående i skolesport fra 2010 Lotte Gilså – SFO leder – Ildsjæl – Gennemgående.
Bedre mental, fysisk og social sundhed Erfaringer med idrætsprojektet OPTUR.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.
Små glade ben i tal.
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER

PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL

Når et skridt bliver til så meget mere end at flytte på små fødder

Forslag til vandreture Eventyrvandring Makkervandring Her-bor-jeg-vandring Sangen-har-vinger-(og-fusser) -vandring. Bedsteforældre-vandring Bedsteforældre-vandring.

Primære Læringsmål At implementere fysisk aktivitet / krop i arbejdet med alle 6 læringstemaer. At give børnene nye og flere motoriske erfaringer At videregive lysten til og puste til børnenes egen bevægeglæde og lyst At give børnene mangeartede erfaringer gennem forskellige sanseindtryk At skabe bevidsthed omkring egen krop og dennes muligheder, udfordringer og begrænsninger.

Sekundære læringsmål At give børnene kendskab til trafikale forhold. Herunder opøve deres trafiksikkerhed. At skabe fokus på krop og bevægelses betydning for børnenes samlede udvikling: Motorisk, socialt og kognitivt blandt både personale og forældre og kommunalt At få overblik og kendskab til hvorfor det er så svært at indpasse krop og bevægelse i det daglige arbejde i institutionen, for dermed at kunne finde nye strategier, muligheder og åbninger til at implementere mere fysisk aktivitet.

Evaluering af de fysiologiske effekter af projektet. Bedre udholdenhed og kondition Øget kropsbevidsthed og kropsfornemmelse Oplevelsen af at kunne bestige både fysiske og mentale bjerge. Bedre koordination Større grad af mestring af de vigtige grundbevægelser Øget lyst til at bevæge sig og udforske kroppens muligheder.

Mine små ben bliver så glade, når jeg løber stærkt, at jeg kommer til at grine sammen med dem. ( Svante 3 år)